دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1402 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 167-156 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.JUMS.REC.1402.080
Ethics code: IR.JUMS.REC.1402.080


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafa S, Esmaealpour N, Pahlevanpour Jahromi M H, Rezaeaimehr M R, Rahmanian E. Perceptions of the Medical Students of Jahrom University of Medical Sciences About the Use of Logbooks in Clinical Departments: A Cross-sectional Study. DSME 2023; 10 (2) :156-167
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-435-fa.html
شفا شهرام، اسماعیل پور نفیسه، پهلوان پور جهرمی محمد هادی، رضایی مهر محمد رضا، رحمانیان الهه. دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به کاربرد لاگ بوک در بخش‌های بالینی: یک مطالعه توصیفی‌مقطعی در سال 1402. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (2) :156-167

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-435-fa.html


گروه بیهوشی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران.
چکیده:   (607 مشاهده)
مقدمه لاگ بوک وسیله ثبت فراگیر‌محور است که آموزش‌نامه، گزارش روزانه و دفترچه ثبت مهارت‌های بالینی هم نامیده می‌شود. مطالعه حاضر باهدف بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به کاربرد لاگ بوک در بخش‌های بالینی بیمارستان‌های آموزشی‌درمانی دانشگاه علوم‌پزشکی جهرم انجام شد.
روش ها این مطالعه مقطعی‌توصیفی بر روی 94 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی جهرم در سال 1402 انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این مطالعه شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی و سؤالات مرتبط با کیفیت و ضرورت لاگ بوک است. تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 21 و با استفاده از آمارهای توصیفی و آزمون‌های آماری استنباطی انجام شد.
یافته ها میانگین نمره دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به کاربرد لاگ بوک 5/16±46/26 بود که پایین‌تر از سطح متوسط (کات پوینت 50) است. همچنین میانگین نمره دیدگاه دانشجویان پزشکی در ابعاد پیامدهای مورد‌نظر در طراحی فرمت و فرایند اجرای لاگ بوک، ضرورت استفاده از لاگ بوک و کیفیت محتوای لاگ بوک از دیدگاه دانشجویان نیز پایین‌تر از سطح متوسط (کات پوینت 50) قرار داشت. نتایج آزمون ناپارامتری نشان داد نمره دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به کاربرد لاگ بوک در بخش‌های بالینی برحسب مشخصات جمعیت‌شناختی معنی‌دار نیست (P>0/05).

نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان داد دیدگاه دانشجویان پزشکی نسبت به کاربرد لاگ بوک پایین‌تر از سطح متوسط گزارش است. بنابراین برای بهبود این دیدگاه به توجه ویژه به ابعاد پیامدهای مورد‌نظر در طراحی فرمت و فرایند اجرای لاگ بوک، ضرورت استفاده از لاگ بوک و کیفیت محتوای لاگ بوک نیاز است. 
متن کامل [PDF 4562 kb]   (164 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (310 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/19 | پذیرش: 1402/10/24 | انتشار: 1402/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License