دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 19-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده علوم و فناوری بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
چکیده:   (866 مشاهده)
مقدمه: شیوع بیماری کووید 19 دانشگاه‌ها را با چالش‌های بی‌شماری در زمینه‌ی آموزش دانشجویان رو به رو ساخت. لذا، مطالعه‌ی حاضر با هدف تبیین معیارهای ضوابط اخلاقی در آموزش مجازی در دوران شیوع کووید 19 از دیدگاه دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گردید.
روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه‌ی کیفی با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای کیفی بود. مطالعه با مشارکت 30 نفر از دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی که از طریق نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شده بودند، انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه عمیق استفاده شد. جهت تحلیل داده‏ها از رویکردElo  وKyngas  استفاده شد. همچنین برای افزایش اعتماد و اعتبار علمی نتایج از روش‏های لینکلون و گوبا استفاده شد.
یافته‌ها: 16 نفر دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف، 10 استاد و 4 مدیر آموزش در مطالعه شرکت کردند. پس از جمع‏آوری مصاحبه‏های عمیق و تحلیل آن‌ها در مرحله‌ی اول در مجموع 193 کد اولیه استخراج گردید. با توجه به اهداف مطالعه، کدهای اولیه مشابه با هم ادغام شد و به تدریج مراحل تلخیص کامل و در طبقات مربوطه جایگذاری گردید. در بررسی ضوابط اخلاقی در آموزش مجازی مجموعاً سه طبقه اصلی ضوابط آموزشی فراگیران، ضوابط آموزشی اساتید و ضوابط سازمان و تعداد 27 زیر طبقه گزارش گردید.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه، مشخص شد که چالش‌های آموزش مجازی جنبه‌های متنوعی دارد. این بنابراین با توسعه‌ی زیرساخت‌های لازم، تولید و به اشتراک‌گذاری نرم‌‌افزارهای آموزشی تعامل‌محور و استفاده از تجربیات دیگر سازمآن‌ها و سایر کشورها می‌توان تأثیر این نوع آموزش را افزایش داد.
متن کامل [PDF 607 kb]   (324 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/3/13 | پذیرش: 1401/8/11 | انتشار: 1401/10/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.