دوره 1، شماره 2 - ( پاییز - زمستان 1393 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 1-8 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (3939 مشاهده)
مقدمه و هدف: توجه به عواملی که در پیشرفت تحصیلی دانشجویان مؤثرند، اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از این عوامل که در برخی تحقیقات به آن اشاره ‌شده، هوش هیجانی است که عبارت است از مجموعه‌ای از دانش‌ها و توانایی‌های هیجانی و اجتماعی که قابلیت کلی ما را در پاسخ به نیازهای محیطی به طور مؤثری تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه‌های ایران انجام گردید.
روش‌ها: مطالعه‌ی حاضر به روش مرور سیستماتیک و فرا تحلیل انجام گردید. بانک‌های اطلاعاتی SID ،Magiran ، Medlib ،,Irandoc,Pubmed  Scopusو نیز تمامی مجلات علوم پزشکی و روانشناسی در کشور با کلیدواژه‌ای "هوش هیجانی" ، " پیشرفت تحصیلی" و "دانشجویان" به تنهایی و با استفاده از عمل‌گرهایAND  و OR مورد جستجو قرار گرفتند. در پایان جستجو پس از کنار گذاشتن مقالات تکراری، 36 مقاله بررسی شد که 17 مقاله غیرمرتبط بوده و با توجه به هدف مطالعه در نهایت 19 مقاله وارد مطالعه شدند. برای تحلیل نتایج از روش ترکیبی فیشر استفاده گردید.
یافته‌ها: مطابق روش فیشر مجموع لگاریتم نپرین برای Pvalueهای مطالعات تعیین گردید که برابر با 03/147 بود. با مراجعه به جدول مجذور کای و قرار دادن کای دو محاسبه‌شده در درجه آزادی 38 (19n=)، مشاهده شد که میزان کای دو محاسبه‌شده در سطح معناداری کمتر از 01/0 معنی‌دار هست که نشان‌دهنده وجود رابطه معنی‌دار بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ایرانی هست.
نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه معنی‌دار وجود دارد. با توجه به اینکه بخشی از هوش هیجانی قابل یادگیری است، لذا پیشنهاد می‌شود، در محیط‌های دانشگاهی در کنار توجه به هوش و استعدادهای شناختی، با گنجاندن مفهوم هوش هیجانی در برنامه‌ی آموزشی دانشجویان در قالب جلسات آموزشی مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های زندگی به آنان کمک نمود تا بهتر با فشارهای تحصیلی و اجتماعی مقابله کنند و کمتر دچار افت تحصیلی گردند.
متن کامل [PDF 601 kb]   (2274 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/6/28 | پذیرش: 1394/2/5 | انتشار: 1395/5/24

فهرست منابع
1. Sammari AA, Tahmasbi F. The study of correlation between emotional intelligence and academic achievement among university students. Journal of Fundamentals of Mental Health.2007; 9(35,36):121-128.
2. Goleman, D., 1998. Working with Emotional Intelligence. Bantam Books, New York. Page 22-25.
3. Gardner H. Frames of mind: the theory of multiple, intelligences. New York: Basic Books. 1983:86-91, 155.
4. HasanTehrani T, KaramiKabir N, Sheraghi F. The Relationship between Emotional Intelligence, Mental Health and Academic Achievement inNeyshabour Nursing Students.2012; 20 (3) :35-45. [in Persian]
5. Fallahzadeh H. The relationship between emotional intelligence and academic achievement in medical science students in Iran. Procedia-Social and behavioral science; 2011;30:1461-1466.
6. Tamannaifar M. R., SedighiArfai F, Salami Mohammadabadi F. Correlation between emotional intelligence, self-concept and self-esteem with academic achievement. Bimonthly EducStrateg Med Sci. 2010; 3 (3):121-126.
7. Golman D. Emotional self-awareness, continence, empathy and to help others. Translation by Parsae N. Tehran:Roshd Publications, 2012.
8. BakshiSoreshjani L. Relationshipbetween emotional intelligence withmental health andacademic performanceof male and femalestudentsof Islamic AzadUniversity ofBehbahan. Journal of knowledge and research in Education science. 2008; 19:97-116.
9. IzadiYazdanabadi A, Abolgasemi M, MiaaliRostamiOmekolsom. The relationship between emotional intelligence and academic achievement among students of A Military University. Journal of Military Psychology.2011;2(5):17-27.
10. Zahrakar K. [The relationship between components of emotional intelligence and academic performance] . J ApplPsychol 2007;9(2):89-98. (Persian)
11. Chinipardaz Z, GhafourianBoroujerdni M, Pasalar P, Shiravykhozany A, Keshavarz A. Investigation of Emotional Intelligence and Its Relationship with Academic Achievement in Medical Students of Tehran University of Medical Sciences in 2008-2009. Strides Dev Med Educ. 2012; 8 (2) :167-172.
12. KeshavarziArshadi F. Effect of identity style and emotional intelligence in predicting achievement motivation and academic performance of graduate students. Journal of AndishevaRaftar. 2009; 4(13):44-56.
13. HadadiKohsar AA, Roshan R, Asgharnejad AA. Comparative study of therelationship between emotional intelligenceand mental healthand academic achievement in Students of martyrs' families and non-martyrs’ families of Tehran university. Journal of psychology & education. 2007;37(1): 73-97.
14. Mehri M. Shortage of Meta-analysisinsocial science research in Iran. Journal of social research. 2011: 3(11): 150-170.
15. Yeganeh T, Soltanishal R, Kafee M, Hosseinkhanzadeh A. The Relationship between Emotional Intelligence, Time Management and Quality of Life with Academic Achievement among College Students. Journal of Rafsenjan University of Medical Sciences. 2013; 12 (3):219-232.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.