دوره 9، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 10-3 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: 0

XML English Abstract Print


دکترای برنامه‌ریزی آموزشی، مرکز تحقیقات مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده:   (1068 مشاهده)
مقدمه: آموزش داروشناسی به دانشجویان پرستاری با توجه به اهمیت آن ضروری است و هرگونه اشکال و یا اختلال در این برنامه‌ی آموزشی، خسارات جبران‌ناپذیری را می‌تواند بر جای بگذارد.از این رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین مؤ‌لفه‌های برنامه درسی فارماکولوژی بالینی با مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی است و در سال 1400 بر روی دانشجویان پرستاری مقطع کارآموزش دانشکده پرستاری-مامایی بندرعباس انجام شد. نمونه‌ها با استفاده از روش سرشماری انتخاب شدند. داده‌ها مشتمل بر نظر دانشجو در خصوص ارتباط بین اجزای برنامه‌ی درسی با مهارت‌های عملی، با استفاده از پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته جمع‌آوری و براساس نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که درصد دانشجویانی که نقش اجزای برنامه درسی مشتمل بر اهداف، محیط و امکانات آموزشی، روش تدریس، روش ارزشیابی ، محتوای آموزشی را با مهارت‌های مورد انتظار مقطع بالینی متوسط ارزیابی کرده بودند، به ترتیب 3/39، 1/37، 4/47 و 2/33 بود. همبستگی اجزای برنامه‌ی درسی با مهارت فارمالوکوژی بالینی از سایر مهارت‌های بالینی کمتر بود.
نتیجهگیری: جهت بهبود دانش و کسب مهارت‌های مورد نیاز باید عناصر برنامه درسی فارماکولوژی بالینی در همه‌ی ابعاد مورد بازنگری قرار گیرند تا منجر به کسب صلاحیت لازم در فارغ‌التحصیلان پرستاری در این زمینه گردد.
 
متن کامل [PDF 512 kb]   (371 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/18 | پذیرش: 1401/6/30 | انتشار: 1401/10/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.