دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 20-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

daryazadeh S, yavari M, Sharif M R, Azadchahr M J, Jafari M, Khademian Z. Quality assessment of clinical rounds at Kashan University of Medical Sciences based on clinical education standards. DSME. 2021; 8 (4) :11-20
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-353-fa.html
دریازاده سعیده، یاوری مریم، شریف محمدرضا، آزادچهر محمد جواد، جعفری مریم، خادمیان زهره. ارزیابی وضعیت کیفی راند های بالینی دانشگاه علوم پزشکی کاشان براساس استانداردهای آموزش بالینی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (4) :20-11

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-353-fa.html


دانشجوی دکترای تخصصی، آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران.
چکیده:   (808 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی از مقاطع حساس آموزش پزشکی می‌باشد که ‌در شکل‌دهی توانمندی‌های حرفه‌ای فراگیران نقش عمده‌ای دارد و فرصتی برای به کارگیری دانش نظری دانشجویان به ‌صورت عملی فراهم می‌کند. راند بالینی به ‌عنوان بارزترین نوع آموزش بالینی است که‌ به ‌موازات فرآیندهای تشخیصی، درمان و مراقبت از بیمار در بخش‌های بیمارستان‌های آموزشی انجام می‌گیرد. این مطالعه ‌با هدف ارزشیابی وضعیت راند بالینی در بیمارستان شهید بهشتی ‌کاشان انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش به ‌صورت توصیفی- تحلیلی در سال 1398، در دو مرحله‌انجام شد. شرکت‌کنندگان شامل ۳۰۲ نفر از پزشکان، دستیاران، کارورزان و کارآموزان دانشگاه علوم پزشکی کاشان  بودند. ابتدا براساس استانداردهای آموزش بالینی تدوین شده ‌توسط وزارت بهداشت، پرسشنامه ‌راند بالینی با مقیاس لیکرت 5 درجه، تدوین شد. روایی صوری و محتوا و پایایی پرسشنامه ‌تأیید گردید.(955/0r=) در مرحله‌ بعدی با استفاده ‌از این ابزار، وضعیت راند بالینی از دیدگاه ‌اساتید، پزشکان، دستیاران، کارورزان و کارآموزان یک بیمارستان آموزشی در گروه‌های آموزشی مختلف، ارزشیابی شد. داده‌ها با استفاده ‌از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی) تحلیل شدند (05/0P-Value≤).
یافته‌ها: ‌وضعیت کیفی راند بالینی از دیدگاه شرکت‌کنندگان بالاتر از حد متوسط قرار داشت. اغلب پاسخ‌های مشارکت‌کنندگان به‌ وضعیت آموزشی راند بالینی بر گزینه‌های بسیار مطلوب و مطلوب متمرکز بود. میانگین کیفیت وضعیت راند بالینی از دیدگاه ‌گروه‌های داخلی، اطفال، زنان، عفونی و روانپزشکی، به ‌طور معناداری بالاتر از حد متوسط قرار داشت. (001/0P-Value<).
نتیجهگیری: وضعیت راند بالینی در مجموع، مطلوب گزارش شد. به ‌نظر می‌رسد آگاهی اساتید از استانداردهای آموزشی در عرصه ‌راند بالینی در ارتقای کیفیت آن و در نهایت بهبود صلاحیت بالینی فراگیران و ارائه‌ خدمات درمانی، موثر است.
 
متن کامل [PDF 1025 kb]   (190 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/23 | پذیرش: 1400/10/10 | انتشار: 1400/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.