دوره 9، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 26-18 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bagheri M, mohammadi pelarti A, Jokar M, sabohi F. Investigating the effect of scenario-based learning through group discussion and question and answer methods on the learning achievement of nursing students: A comparative study. DSME 2022; 9 (1) :18-26
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-347-fa.html
باقری مریم، محمدی پلارتی اکرم، جوکار مژگان، صبوحی فخری. تأثیر یادگیری مبتنی بر سناریو به روش بحث گروهی و پرسش و پاسخ بر دستاورد یادگیری دانشجویان پرستاری: یک مطالعه مقایسه‌ای. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1401; 9 (1) :18-26

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-347-fa.html


کارشناسی ارشد، پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، گروه پرستاری سلامت بزرگسالان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (1934 مشاهده)
مقدمه: یادگیری مبتنی بر سناریو با به کارگیری استراتژی‌های یادگیری فعال به دانشجویان فرصت تعامل و درگیر شدن در موقعیت را فراهم می‌کند. مطالعه‌ی حاضر به‌ منظور بررسی مقایسه‌ای یادگیری مبتنی بر سناریو به دو روش بحث گروهی و پرسش و پاسخ بر دستاوردهای یادگیری دانشجویان پرستاری طراحی گردیده است.
روش‌ها: پژوهش حاضر مطالعه‌ای مداخله‌ای- مقایسه‌ای بود که در نیمسال اول تحصیلی 98-1397 انجام شد. 94 دانشجوی ترم 6 پرستاری دعوت به مطالعه شدند و با تخصیص تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در گروه کنترل، تدریس با کیس سناریو به روش پرسش و پاسخ و در گروه آزمون تدریس با کیس سناریو به روش بحث گروهی انجام شد. نمره ارزشیابی پایان نیمسال تحصیلی درس مراقبت‌های پرستاری در منزل به عنوان دستاورد یادگیری در دو گروه مقایسه شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام گرفت. جهت تحلیل نمرات دو گروه از آزمون t مستقل، به منظور تعدیل متغیرها از آزمون آنالیز کوواریانس و جهت بررسی ارتباط ویژگی‌های دموگرافیک (سن و معدل) با دستاوردهای یادگیری از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته‌ها: آزمون آنالیز کوواریانس با تعدیل متغیرها در دو گروه نشان داد که نمره درس مراقبت پرستاری در منزل به ‌عنوان دستاورد یادگیری با روش تدریس رابطه معنادار داشت (05/0P-Value<) به طوری که میانگین نمره در روش بحث گروهی بیشتر از گروه پرسش و پاسخ با استفاده از یادگیری مبتنی بر سناریو بود.
نتیجهگیری: این مطالعه پیشنهاد می‌کند که استفاده از یادگیری مبتنی بر سناریو با روش‌های بحث گروهی می‌تواند منجر به تسهیل و ارتقای یادگیری دانشجویان گردد.
متن کامل [PDF 607 kb]   (1242 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/10/9 | پذیرش: 1401/5/19 | انتشار: 1401/1/10

فهرست منابع
1. Errington E. As close as it gets: Developing professional identity through the potential of scenario-based learning. Surrey Centre for Excellence in Professional Training and Education; 2011.
2. Seren Smith M, Warnes S, Vanhoestenberghe A. Scenario-based learning. UCL IOE Press; 2018.
3. Battista A. An activity theory perspective of how scenario-based simulations support learning: a descriptive analysis. Advances in simulation (London, England). 2017;2:23. DOI 10.1186/s41077-017-0055-0
4. Hsu LL, Huang YH, Hsieh SI. The effects of scenario-based communication training on nurses' communication competence and self-efficacy and myocardial infarction knowledge. Patient education and counseling. 2014;95(3):356-64. doi: 10.1016/j.pec.2014.03.010. Epub 2014 Mar 20.
5. Schober P, Kistemaker KRJ, Sijani F, Schwarte LA, van Groeningen D, Krage R. Effects of post-scenario debriefing versus stop-and-go debriefing in medical simulation training on skill acquisition and learning experience: a randomized controlled trial. BMC medical education. 2019;19(1):334. doi: 10.1186/s12909-019-1772-y.
6. Mahran GSK, Mahgoub AA, Abass MS. The effect of scenario based teaching for critical care nurses and physicians on their knowledge of fluid creep. Journal of Nursing Education and Practice. 2019;9(4). ). DOI: 10.5430/jnep.v9n4p86.
7. Naidu S, Menon M, Gunawardena C, Lekamge D, Karunanayaka S. How scenario-based learning can engender reflective practice in distance education: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers New Jersey; 2007.
8. Rahmani A, Mohammadi A, Moradi Y. Effectiveness of scenario-based education on the performance of the nurses in the critical cardiac care unit for patients with acute coronary syndrome. International Journal of Medical Research & Health Sciences. 2016;5(8):218-224.
9. Parvaresh Masoud M, Farhadloo R, Vahedian M, Kashaninejad M, Hasanpoor L, Mohebi S. A Comparison between the effects of scenario and lecture-based education methods on knowledge and attitude of emergency medical technicians towards patients with chest trauma. Qom University of Medical Sciences Journal. 2016;10(5):47-54.
10. Von Colln-Appling C, Giuliano D. A concept analysis of critical thinking: A guide for nurse educators. Nurse education today. 2017;49:106-109. doi: 10.1016/j.nedt.2016.11.007. Epub 2016 Nov 15.
11. Chan ZC. A systematic review of critical thinking in nursing education. Nurse education today. 2013;33(3):236-40. doi: 10.1016/j.nedt.2013.01.007. Epub 2013 Feb 6.
12. Baghcheghi N, Kouhestani H, Rezaei K. Comparison of the Effect of Teaching through Lecture and Group Discussion on Nursing Students' Communication Skills with Patients. Iranian Journal of Medical Education. 2010;10(3).
13. Anderson G, Piro J. Conversations in Socrates café: Scaffolding critical thinking via Socratic questioning and dialogues. New Horizons for Learning. 2014;11(1).
14. Ayatnia M, Tajabadi A. Effective training: The key to nurses' empowerment. Research in Medical Education. 2019;11(1):1-2.
15. ADIB HM, MirBagher N, Heidari S. Clinical nursing education based on nursing process and group discussion. 2012.
16. Hoseini N, . Kousha A. Epidemiology of comorbidity and complications of type 2 diabetes in rural population of Miandoab. [dissertation]. [Tabriz University of Medical Sciences Faculty of Health. Medical Education[; 2020: 1-79.
17. Abdulbaki K, Suhaimi M, Alsaqqaf A, Jawad W. The Use of the Discussion Method at University: Enhancement of Teaching and Learning. International Journal of Higher Education. 2018;7(6):118-28.
18. Khalili A, Davodi M, Pouladi S, Paymard A, Shayan A, Azodi P, et al. Comparative study on the effect of professional ethics education using two methods, group discussion and multi-media software on the knowledge of nursing students. Research Journal of Pharmaceutical Biological and Chemical Sciences. 2016;7(4):2776-81.
19. Hekmatpou D, Seraji M, Ghaderi T, Ghahremani M, Naderi M. Comparison of Group Discussion and Lecture Method in Students’ Learning and Satisfaction of Life Instructions Unit. Qom University of Medical Sciences Journal. 2013;7(2):10-6.
20. Adib-Hajbaghery M, Faraji M. Comparison of effect between group discussion and educational booklet on Iranian nursing students’ attitude and practice toward patient privacy. Journal of educational evaluation for health professions. 2016;13.
21. Tayem YI. The impact of small group case-based learning on traditional pharmacology teaching. Sultan Qaboos University Medical Journal. 2013;13(1):115. doi: 10.12816/0003204
22. Linneman JA. Share, show, and tell: Group discussion or simulations versus lecture teaching strategies in a research methods course. Teaching Sociology. 2019;47(1):22-31. doi.org/10.1177/0092055X18799405.
23. Arani ZA, Hoseini MHM, Afra LG, Mohammadzade M. The effect of teaching on team-based learning and group discussion on learning and academic motivation of operating room students in the technology of gastrointestinal surgery lesson. Journal of Nursing and Midwifery Sciences. 2019;6(2): 72 -77.
24. Salehi L, Safarnavadeh M. Comparison between “problem-based learning” and “question & answer” educational methods on environmental health students’ attitude to critical thinking. Education Strategies in Medical Sciences. 2015;8(1):35-42.
25. Lakdizaji S, Abdollahzadeh F, Hassankhanih H, Kalantari M. Impact of guided reciprocal peer questioning on nursing students’ self-esteem and learning. Iranian journal of nursing and midwifery research. 2013;18(4):285.
26. Gartmeier M, Pfurtscheller T, Hapfelmeier A, Grünewald M, Häusler J, Seidel T, et al. Teacher questions and student responses in case-based learning: outcomes of a video study in medical education. BMC medical education. 2019;19(1):1-13. doi.org/10.1186/s12909-019-1895-1.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.