دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alishan Karami N, Etemadi Z, Poozesh M, Rofan A, Azad M, Shahi M. A training course of organ donation following brain death: a quasi-experimental study of knowledge, attitude and practice of healthcare staff in Hormozgan. DSME. 2021; 8 (4)
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-318-fa.html
عالیشان کرمی نادر، اعتمادی زهرا، پوزش میلاد، رفان علی، آزاد محسن، شاهی مهربان. دوره آموزشی اهدای اعضای پیوندی افراد مرگ مغزی: مطالعه نیمه تجربی آگاهی، نگرش و عملکرد کادر درمانی استان هرمزگان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (4)

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-318-fa.html


دانشیار، دکتری مدیریت اطلاعات سلامت، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده:   (480 مشاهده)
مقدمه: اهدای به موقع اعضای قابل پیوند بیماران مرگ مغزی، منبع اصلی تأمین عضو بیماران منتظر پیوند می‌باشد. آموزش کادر درمانی دخیل در مدیریت بیماران مرگ مغزی اولویت اصلی انجمن اهدای عضو ایرانیان است. این پژوهش اثربخشی دوره آموزشی"اهدای اعضای پیوندی افراد مرگ مغزی در استان هرمزگان" بر دانش، نگرش و عملکرد (KAP) کادر درمانی را تعیین می‌نماید.
روش‌ها: این مطالعه‌ی نیمه‌تجربی (پیش‌آزمون پس‌آزمون تک‌گروهی) در پاییز سال 1397 در بندرعباس انجام شد. شغل تمامی شرکت‌ کنندگان (117 نفر) مرتبط با فرآیند مدیریت بیماران مرگ مغزی بود. KAP کلیه‌ی افراد با استفاده از پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته در سه مرحله (قبل از شروع دوره، بلافاصله پس از اتمام دوره و دو ماه بعد از اتمام دوره) سنجش شد. از آزمون‌های پارامتری تی مستقل (مقایسه‌ی دو گروهی)، repeated measurement (مقایسه‌ی سه مرحله‌ی KAP) وpost-hoc analysis (مقایسه‌ی دو به دوی مراحل) استفاده شد. 
یافته‌ها: 85 نفر (6/72 درصد) پرسشنامه‌های هر سه مرحله را تکمیل نمودند. 67 درصد زن، 3/75 درصد متأهل و 2/88 درصد با تحصیلات کارشناسی بودند. میانگین سن 71/7±95/36 بود. KAP در مرحله‌ی دوم و سوم نسبت به مرحله‌ی اول افزایش معنی‌داری داشت. KAP هر دو جنس به طور معنی‌داری افزایش یافت، ولی بین دو جنس معنی‌دار نبود. بر خلاف مقاطع ارشد و بالاتر، KAP افراد کارشناسی افزایش یافت،
نتیجهگیری: دوره برگزار شده اثربخش بود. معنی‌دار بودن KAP در ارزیابی مرحله‌ی سوم (دو ماه پس از مرحله‌ی دوم) نسبت به مرحله‌ی اول و عدم تفاوت معنی‌دار مرحلهی سوم با مرحله‌ی دوم نشان می‌دهد شرکتکنندگان بسیار از دوره‌ی آموزشی فراهم‌آوری اعضای پیوندی بهره برده‌اند.

 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/19 | پذیرش: 1400/8/24 | انتشار: 1400/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.