دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1400 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 40-30 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taleghani E, Noroozi M, Sadeghi T, Sayadi A R. Evaluation of Facilitating and Inhibiting Factors in Clinical Skills Learning from the Viewpoint of Surgical Technology and Anesthesiology Students of Rafsanjan University of Medical Sciences.. DSME 2021; 8 (2) :30-40
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-281-fa.html
طالقانی عصمت، نوروزی مجید، صادقی تابنده، صیادی احمدرضا. عوامل تسهیل‌کننده و بازدارنده یادگیری مهارت‌های بالینی از دیدگاه دانشجویان تکنولوژی جراحی و بیهوشی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1398. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (2) :30-40

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-281-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده:   (2355 مشاهده)
هدف: ارتقای کیفیت آموزش بالینی، مستلزم ایده ­های دانشجویان است که می ­تواند راه­گشای برنامه‌های آینده باشد. مطالعه با هدف تعیین عوامل تسهیل­ کننده و بازدارنده یادگیری مهارت‌های بالینی از دیدگاه دانشجویان تکنولوژی جراحی و بیهوشی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1398 انجام شد.
روش­ها: در این مطالعه توصیفی 103 نفر از دانشجویان ترم­های 4، 6 و 8  به صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده ­ها، اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه 61 سؤالی عوامل تسهیل­ کننده و بازدارنده مؤثر بر یادگیری مهارت‌های بالینی بود. برای تجزیه تحلیل داده­ها از نرم­ افزارSPSS  و آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد و 05/0P-Value< معنی­ دار تلقی گردید.
یافته­ ها: نتایج نشان داد از دیدگاه دانشجویان تکنولوژی جراحی ارتباط مربی با دانشجو مهمترین عامل تسهیل­ کننده (64/0±12/4) و ویژگی‌های مربیان عامل بازدارنده (90/0±56/3) بود. در حالی که دانشجویان رشته هوشبری حیطه­ های ویژگی‌های مربیان و ارتباط دانشجو و بیمار به صورت مساوی مهمترین عوامل تسهیل­ کننده (66/0±93/3) و ارتباط مربی با دانشجو عامل بازدارنده (88/0±82/3) بود. در حیطه ارتباط دانشجو و پرسنل عوامل تسهیل­ کننده بین دو گروه اختلاف اماری معناداری وجود داشت (02/0P-Value=) ولی در سایر حیطه­ ها بین دو گروه اختلاف آماری معناداری وجود نداشت (05/0P-Value>).
نتیجه­ گیری: مهمترین حیطه تسهیل­ کننده آموزش بالینی، ویژگی‌ها خوب اساتید بود و این نشا­ن­ می­ دهد که نقش استاد می­تواند­ در ایجاد یک محیط مناسب جهت تجربه مثبت در مهارت‌های عملی و پیشرفت امور آموزشی بسیار مهم باشد. لذا به­ کارگیری اساتید مجرب و آموزش­های مداوم اساتید کم ­تجربه می­تواند مشکلات آموزشی را برطرف نماید.
متن کامل [PDF 513 kb]   (603 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/8 | پذیرش: 1399/10/6 | انتشار: 1400/6/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.