چکیده: (671 مشاهده)
مقدمه: پرستاران از جمله افرادی هستند که سطح بالایی از تنش را در طول زندگی حرفه ای خود تجربه میکنند. درحالیکه نتایج مطالعات نشان می دهد دانشجویان پرستاری فاقد مهارتهای حل مسئله هستند. پژوهش حاضر به بررسی مقایسه ای سبک حل مساله دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می پردازد.
روش ها: تحقیق حاضر توصیفی از نوع علی مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1397 بود. حجم نمونه طبق جدول مورگان محاسبه و جهت نمونهگیری از روش سرشماری استفاده شد. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه سبکهای حل مسأله کسیدی و لانگ گردآوری گردید. داده ها از روش آنالیز واریانس و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 22 تحلیل شد.
یافته ها: در مجموع 200 نفر از دانشجویان رشته پرستاری در این مطالعه شرکت کردند. نتایج حاکی از آن است که میانگین نمرات مهارت حل مساله دانشجویان پرستاری ترم اول، چهارم و هشتم به ترتیب (50/4 ± 74/12)، (60/3 ± 24/14) و (70/3 ± 60/16) میباشد. نتیجه حاصل از آنالیز واریانس نشان از اختلاف معنیدار بین نمره مهارت حل مساله بین دانشجویان ترمهای مختلف را میدهد که با استفاده از آزمون تعقیبی توکی مشخص شد این اختلاف بین دانشجویان ترم اول با هشتم (000/0 = p) و بین دانشجویان ترم چهارم و هشتم (001/0 = p) میباشد.
بحث و نتیجه گیری : مهارتهای حل مسئله و تصمیمگیری مبتنی بر دانش جزء رفتارهای مورد انتظار دانشجویان پرستاری میباشد و یادگیری این مهارتها باید از دوران دانشجویی آغاز گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/6/10 | پذیرش: 1401/6/21