دوره 6، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1398 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 74-63 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده:   (3758 مشاهده)
مقدمه و هدف: در راستای ارتقاء کیفیت خدمات، هر نظام آموزشی نیازمند انجام پژوهش مستمر و به تبع آن اعمال مدیریت آموزشی است. این مطالعه به ارزیابی فرایند آموزش از دیدگاه نحوه‌گذران اوقات دانشجویان کارآموزی رشته پزشکی در بخش­های بالینی پرداخته است.
روش­­ها: در این مطالعه توصیفی­مقطعی،  پرسشنامه­های تهیه شده در اختیار کلیه دانشجویان پزشکی سال­های  5 تا6 مقطع کارآموزی در بخش­های آموزشی داخلی بیمارستان شهیدبهشتی همدان که جمعا 70 نفر می­باشند، قرار گرفت و پس از شرکت در کلاسهای توجیهی بطور روزانه نسبت به ثبت اطلاعات در پرسشنامه که شامل ده نوع فعالیت آموزشی رایج دربخش­های داخلی می­باشد، اقدام نمودند. بخش­های آموزشی داخلی هفت­گانه شامل گوارش، هماتولوژی، نفرولوژی، روماتولوژی، غدد، ریه و جنرال می­باشد که طبق تقسیم­بندی گروه داخلی، طول دوره آموزشی 3 ماهه بصورت مساوی بین 7 بخش توزیع شد. اطلاعات با استفاده از نرم­افزار SPSS نسخه 21 تحلیل و به صورت"انحراف­معیار±میانگین" گزارش شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد دانشجویان در مجموع تمام بخش­ها، بطور متوسط، در جلسه آموزشی درمانگاه 7/3، در جلسه راند بخش7/5، در جلسه کلاس تئوری3/2، در جلسه کنفرانس بیمارستانی یک و در جلسه کشیک عصر6/2 ساعت حضور داشته­اند، همچنین در جلسات کنفرانس علمی بیمارستانی، ژورنال کلاب و C.P.C کمترین و در فعالیتهای حضور در راند بخش، اخذ شرح­حال از بیماران جدید و حضور در درمانگاه بیشترین میزان حضور را داشته­اند.
نتیجه‌گیری: دانشجویان در بخش­ها ودرمانگاه­های آموزشی گروه  داخلی دانشگاه علوم پزشکی همدان، در دوره کارآموزی، تمایل بیشتری به شرکت در برنامه­های آموزشی عملی نسبت به برنامه­های آموزشی تئوری از خود نشان دادند.
 
متن کامل [PDF 881 kb]   (1094 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/5/5 | پذیرش: 1397/9/12 | انتشار: 1397/12/12

فهرست منابع
1. Mohammadi M, Zare S, Kavyanpoor Z. Teaching to Medical Students and Interns by Medical Residents in Bandar Abbas. Development Strategies in Medical Education. 2018;5(1):70-9. (Persian)
2. Fitzpatrick JL, Sanders JR, Worthen BR. Program evaluation: Alternative approaches and practical guidelines. 2004.
3. Jarahi L, Shoja Ghaleh Dokhtar L, Mousavi Bazaz SM, Erfanian MR. Educational Evaluation of Medical Student in Health Centers Using Portfolios: A Pilot Study. Strides in Development of Medical Education. 2015;12(1):277-80.
4. Kian M. Students Method in Spending Their Leisure Time and It’s Correlation with Variable of Gender (Case Study on Kharazmi University Campus). Training & Learning Researches. 2015;2(6):164-51.
5. Taghavinia M, Sohrabi Z. The Concept of Quality in Education System. Strides in Development of Medical Education. 2015;12(3):561-3.
6. Beigzadeh A, Haghani F. Concept maps and meaningful learning in medical education. Strides in Development of Medical Education. 2015;12(3):564-9.
7. Meade P. Utilising the university as a learning organisation to facilitate quality improvement. Quality in Higher education. 1995;1(2):111-21.
8. Vakili Z, Momen-Heravi M, Moravveji SA, Abdi F, Yavari M. Evaluation of Educational Departments of Kashan Shahid Beheshti Teaching Hospital. Iranian Journal of Medical Education. 2017;17(0):43-53. (Persian)
9. Farzianpour F, Eshraghian MR, Emami AH, Hosseini S. Assessment Of Training And Internship Programs In Hospitals Based On A Survey On Tehran University Of Medical Sciences Students. Payavard Salamat. 2015;8(5):427-36.
10. Kuhpayehzadeh J, Hafezi Moghadam P, Danesh H, Imanizadeh Z, Daryazadeh S. Assessment of clinical performance and factors affecting it in medical interns by mini-CEX test at Hazart-e-Rasool Akram hospital, Tehran, 2011. Razi Journal of Medical Sciences. 2014;20(116):18-26. (Persian)
11. Delaram M. Clinical Education from the Viewpoints of Nursing and Midwifery Students in Shahrekord University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2006;6(2):129-35. (Persian)
12. Farzianpour F, Aghababa S, Delgoshaei B, Haghgoo M. Performance evaluation a teaching hospital affiliated to Tehran University of medical sciences based on baldrige excellence model. American Journal of Economics and Business Administration. 2011;3(2):277-81.
13. Alizadeh N, Bagheri Mosannan S, Darjani A, Abdi H. Medical Students Viewpoints about the Quality of Education in Department of Dermatology, Guilan University of Medical Sciences. Research in Medical Education. 2014;6(1):72-7. (Persian)
14. Razavi SM, Shahbaz Ghazvini S, Dabiran S. Students’ Benefit Rate from Morning Report Sessions and Its Related Factors in Tehran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2012;11(7):798-806. (Persian)
15. Schwartz A, Hupert J, Elstein AS, Noronha P. Evidence-based morning report for inpatient pediatrics rotations. Academic Medicine. 2000;75(12):1229.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.