دوره 5، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1397 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 108-97 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه محقق اردبیل
چکیده:   (3875 مشاهده)
مقدمه و هدف: دانشجویان پرستاری به دلیل استرس های محیط کار و تحصیلی شان بیشتر در معرض مشکلات تحصیلی  و کاهش بازدهی فردی هستند، بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی معنویت درمانی اسلامی بر تعلل ورزی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری انجام شده است.
روش‌ها: در این پژوهش، از طرح نیمه تجربی پیش آزمون- پس آزمون، با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 96-1359 بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس تعداد 60 نفر از آنها انتخاب و سپس براساس تخصیص تصادفی افراد به دو گروه آزمایش و کنترل(هرگروه 30 نفر) جایگزین شدند. برای آزمونی های گروه آزمایش، 10 جلسه ی معنویت درمانی اسلامی(هر جلسه 45 دقیق) برگزار شد. آزمودنی ها به پرسشنامه های تعلل ورزی تحصیلی Tuckman  و اشتیاق تحصیلی پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس (ANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته ها نشان داد، معنویت درمانی مبتنی بر اسلام به طور معناداری در کاهش تعلل ورزی تحصیلی و افزایش اشتیاق تحصیلی موثر بوده است. به عبارت دیگر، این مداخله توانست در گروه آزمایش، میزان تعلل ورزی تحصیلی را کاهش و میزان اشتیاق تحصیلی را ارتقا دهد.
نتیجه‌گیری: معنویت درمانی اسلامی، در کاهش میزان تعلل ورزی تحصیلی و همچنین افزایش میزان اشتیاق تحصیلی موثر بوده است. بنابراین می توان از معنویت درمانی اسلامی در جهت موفقیت تحصیلی دانشجویان پرستاری بهره برد.
 
متن کامل [PDF 415 kb]   (1370 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/10/6 | پذیرش: 1397/2/9 | انتشار: 1397/8/12

فهرست منابع
1. 1. Attari Y, Haghighi J, Khane keshi Z. Evaluation of emotional instability, community-oriented and aggressive behavior and academic performance in students. Journal of Education and Psychology. 2002; 3(9): 1-16. [Persian].
2. 2. Abbasi M, Dargahi SH, Mohammad Alipor Z, Mehrabi A. The Role of Student Stressors in Predicting Procrastination and Academic Burnout among Nursing Students. Iranian Journal of Medical Education. 2016; 15(39): 293-302. [Persian].
3. 3. Jokar B, Delavarpoor M. Procrastination relationship with achievement goals. Journal of new thoughts on education. 2007; 3(3 &4): 61-80. [Persian].
4. 4. Ferrari JR, O’Callaghan J, Newbegin, I. Prevalence of procrastination in the United States, United Kingdom, and Australia: Arousal and avoidance delays among adults. North American Journal of Psychology. 2005; 7: 1–6.
5. 5. Howell AJ, Watson DC, Powell RA, Buro, K. Academic procrastination: The pattern and correlates of behavioral postponement. Personality and Individual Differences. 2006; 40: 1519-30.
6. 6. Kim K, Seo E. The relationship between procrastination and academic performance: A meta-analysis. Personality and Individual Differences. 2015; 82: 26– 33.
7. 7. Pintrich PR. Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation on learning and achievement. Journal of Educational Psychology. 2000; 92: 544-55.
8. 8. Fredricks J.A., Blumenfeld P.C., Paris A.H. School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Rev Educ Res. 2004; 74(1): 109-59.
9. 9. Linnenbrink EA, Pintrich, PR. Motivation as an enabler for academic success. The School Psychology Review. 2003; 31: 313-27.
10. 10. Reschly A, Christenson SL. School completion. In G. Bear, & K. Minke (Eds.), Children’s Needs-III: Development, Prevention, and Intervention. Washington DC7 National Association of School Psychologists; 2006.
11. 11. Baker JA, Clark TP, Maier KS, Viger W. The differential influence of instructional context on the academic engagement of students with behavior problems. Teaching and Teacher Education. 2008; 24: 1876-83.
12. 12. Archambault I, Janosz M, Fallu J, Pagani LS. Student engagement and its relationship with early high school dropout. Journal of Adolescence. 2009; 32: 651-70.
13. 13. Safari H, Janabadi H, Salmabadi M, Abbasi A. Forecasts based on academic enthusiasm spiritual intelligence and hardiness. Educ Strategy Med Sci. 2016; 8(6):7-12. [Persian].
14. 14. Barzgar Barfrui K, Pakseresht F. Therapeutic effectiveness of Islamic spirituality and psychological and academic performance of Female students. Journal of Ethics. 2014; 4(16): 123-47. [Persian].
15. 15. Miller AD, Murdock, TB. Modeliny latent true scores to determine the utility of aggregate student perceptions as classroom indicators in HLM: the case of classroom goal structures. Contrmporary educational psychology. 2007; 32: 124-31.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.