مقدمه و هدف: افت تحصیلی و عدم یادگیری، یکی از مشکلات عمده مراکز آموزش عالی کشور است. پرداختن به این موضوع و شناسایی علل افت تحصیلی و ارائه راهکارهای عملی در مورد کاهش آن، همواره مورد تأکید بوده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع یادگیری از دیدگاه دانشجویان مشروط و غیرمشروط دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس در سال تحصیلی 89-88 انجام شد.
روشها: این پژوهش مورد- شاهدی بر روی 30 دانشجوی مشروط و 59 دانشجوی غیر مشروط از مقاطع دکتری پزشکی، کارشناسی و کاردانی انجام شد. برای جمع آوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته شامل 49 سؤال مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق تعیین میانگین و فراوانی، آزمون t و آزمون اندازههای تکراری ( Repeated Measure ) انجام شد.
یافته ها: در بررسی وضعیت مشروطی به تفکیک جنس، تعداد دانشجویان دختر مشروط حدود4/36% و دانشجویان پسر مشروط 5/63% بوده اند. نظر دو گروه مشروط و غیرمشروط در دو حیطه روش تدریس (038/0=Pvalue) و راهنمایی استاد راهنما (02/0=Pvalue) دارای تفاوت معنیدار میباشد. از دید دانشجویان غیرمشروط، متغیرهای راهنمایی استاد راهنما و روش تدریس بیشترین ارتباط را با یادگیری دانشجو دارند وکم توجهی به آنها میتواند مانعی برای یادگیری باشد. در حالیکه از نظر دانشجویان مشروط، متغیرهای امکانات آموزشی و مهارتهای ارتباطی استاد دارای اهمیت بیشتری هستند.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد موانع یادگیری از دیدگاه دانشجویان مشروطی با دیدگاه دانشجویان غیرمشروط متفاوت است بنابراین راههای کنترل و کاهش افت تحصیلی در این دو گروه، متفاوت است که میتواند با توجه به یافتههای این پژوهش، مورد بررسی قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |