دوره 4، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1396 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 26-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemi G S, Sanagoo A, Azimi M. The Relationship between Study Habits and Ambiguity Tolerance with Hyperactivity in Graduate Students Azad University of Gorgan . DSME 2017; 4 (2) :15-26
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-135-fa.html
هاشمی گل سادات، ثناگو اکرم، عظیمی مریم. رابطه بین عادت‌های مطالعه و تحمل ابهام با بیش‌فعالی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد گرگان . راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1396; 4 (2) :15-26

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-135-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده:   (5351 مشاهده)
مقدمه و هدف: دانشجویان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی همواره از مشکلات زیادی رنج می‌برند که این امر در دوران تحصیلات دانشجویی بر روی عوامل زیادی ازجمله عادت‌های مطالعه و قدرت تحمل ابهام نیز اثرگذار است. این پژوهش، با هدف بررسی رابطه عادت‌های مطالعه و قدرت تحمل ابهام با بیش‌فعالی دانشجویان انجام‌شده است.
روش‌ ها: این مطالعه یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد که درسال 1394 به روش نمونه‌گیری در دسترس بر روی 250 دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد گرگان انجام شد. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش عبارت هستند از: آزمون سنجش تحمل ابهام مک‌لین، مقیاس خودگزارشی اختلال بیش‌فعالی و کم‌توجهی بزرگسالان (Adult ADHD Self- Report Scale -V1.1). پرسش‌نامه عادت‌های مطالعه (Palsane & Sharma Study Habit Inventory) بود. داده‌های پژوهش پس از اجرا توسط آزمودنی‌های مورد مطالعه، نمره گزاری و تفسیر و سپس توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 23 و با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: بر طبق نتایج این مطالعه میانگین عادت‌های مطالعه 2/45 (9/8) از 90 (حداکثر نمره) می‌باشد.4/4 درصد دانشجویان عادات مطالعه نامطلوب،3/88 درصد عادات مطالعه نسبتاً مطلوب و 6/5 درصد عادات مطالعه مطلوب داشتند. بین عادت‌های مطالعه با بیش‌فعالی دانشجویان (199/0 (Pvalue = و هم‌چنین بین تحمل ابهام با بیش‌فعالی دانشجویان (151/0 = Pvalue) رابطه معنی‌دار نمی‌باشد.
نتیجه‌گیری: بین عادت‌های مطالعه و تحمل ابهام با بیش‌فعالی رابطه معنی‌داری وجود ندارد.
 
متن کامل [PDF 310 kb]   (2712 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/16 | پذیرش: 1396/4/10 | انتشار: 1396/7/22

جداول [PDF 74 KB]  (161 دریافت)
فهرست منابع
1. Mirkamali MK, Mazari E, Farhadi Amjad F. The Role of Mental Health on AcademicPerformance of University Students;with the Meditation of AcademicAchievement Motivation. Knowledge & Research in Applied Psychology 2015; 16(2):101-9 .[In Persian]
2. 2. Snowling MJ, Hulme C. Annual Research Review: The nature and classification of reading disorders–a commentary on proposals for DSM‐5. Journal of Child Psychology and Psychiatry 2012; 53(5):593-607.
3. 3. Khalatbari J, Keikhayfarzaneh MM, Teimoori S, Allahi Z, Nazari A, Kohanmalek MM, et al. An Overview of the Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in Children. International Journal of Science and Advanced Technology 2011; 1(9):246-52. [In Persian]
4. 4. Antshel KM, Hier BO, Barkley RA. Executive functioning theory and adhd. Handbook of Executive Functioning. United States: Springer; 2014; 107-20.
5. 5. Reimherr FW, Marchant BK, Strong RE, Hedges DW, Adler L, Spencer TJ, et al. Emotional Dysregulation in Adult ADHD and Response to Atomoxetine. Biological Psychiatry 2005; 58(2):125-31.
6. 6. Hechtman L, Swanson JM, Sibley MH, Stehli A, Owens EB, Mitchell JT, et al. Functional Adult Outcomes 16 Years after Childhood Diagnosis of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: MTA Results. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry 2016; 55(11):945-52.
7. 7. Soma Y, Nakamura K, Oyama M, Tsuchiya Y, Yamamoto M. Prevalence of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) Symptoms in Preschool Children: Discrepancy Between Parent and Teacher Evaluations. Environmental Health and Preventive Medicine 2009; 14(2):150-4.
8. 8. Yaghubi H, Jazayeri A, Khooshabi K, Dolatshahi B, Niknam Z. A Comparative Study on the Effectiveness of Stimulant Therapy (Ritalin) Neurofeedback, and Parental Management Training and Interaction of the Three Approaches on Improving ADHD and Quality of Mother -Child Communication. Scientific Journal of Hamadan University of Medical Sciences 2013; 20(2):133-43. [In Persian]
9. 9. Gholaamee A, Kakavand A. The Relationship Between Creativity And The Ability To Tolerate Ambiguity AMIRKABIR 2011; 6(4):153-68. [In Persian]
10. 10. Stoycheva K. Tolerance for Ambiguity, Creativity, and Personality. Bulgarian Journal of Psychology 2010; (1-4):178-88.
11. 11. Hashemian M, Hashemian A. Investigating Study Habits of Library and Information Sciences Students of Isfahan University and Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14(9):751-7. [In Persian]
12. Shams B, Farshidfard M, Hassan Zadeh A. Effect Of Counseling On The Achievement Of University Students With Dropout Iranian Journal of Medical Education 2000; 1(1):34-9. [In Persian]
13. 13. Lee K. ADHD in American Early Schooling: from a Cultural Psychological Perspective. Early Child Development and Care 2008; 178(4):415-39.
14. 14. Meaux J, Green A, Broussard L. ADHD in the College Student: a Block in the Road. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing. 2009;16(3):248-56.
15. 15. Ilieva IP, Farah MJ. Attention, Motivation, and Study Habits in Users of Unprescribed ADHD Medication. Journal of Attention Disorders 2015; 1087054715591849.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.