دوره 3، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1395 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 37-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
چکیده:   (5803 مشاهده)

چکیده

مقدمه و هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین بررسی رفتار نامحترمانه در محیط‌های آموزشی از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهرکرد در سال 1395 انجام شد.

روش‌ها‌: در این مطالعه توصیفی مقطعی با استفاده از پرسشنامه، 20 نفر از اساتید و 150 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهرکرد در سه رشته پرستاری، اتاق عمل و مامایی بر اساس نمونه گیری آسان به سوالات مربوط به رفتارهای نامحترمانه (برهم زننده و تهدید کننده) پاسخ دادند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های رفتارهای نامحترمانه کلارک و اطلاعات فردی جمع‌آوری و به شکل میانگین، انحراف معیار، درصد و فراوانی و آزمون های تحلیلی مانند اسپیرمن، کای دو و فی گزارش شد.

یافته‌ها: میانگین سنی پنجاه شرکت کننه از هر رشته تحصیلی 22/06±4/54 بود. از هر 20 استاد شرکت کننده در مطالعه 90% زن با متوسط سنی 43/43±9/38 سال بود. از نظر اساتید و دانشجویان شیوع رفتار نامحترمانه در محیط‌های آموزشی در حد متوسط بوده ولی اساتید معتقد بودند که دانشجویان کمی بیشتر از اساتید(40درصد در مقابل 60 درصد) در بروز آن دخالت داشتند این در حالی است که از نظر دانشجویان هر دو گروه به یک اندازه در بروز رفتارهای نامحترمانه در محیط‌های آموزشی نقش دارند.

نتیجه‌گیری: اگرچه در این مطالعه فراوانی و شدت رفتارهای نامحترمانه از سوی دانشجویان و اساتید قابل توجه نبوده است، اما به دلیل اثرات مخرب چنین رفتارهایی در محیط‌های آموزشی اتخاذ راهکارهایی برای ایجاد محیط‌های یادگیری و یاددهی مناسب کاملاً ضروری می‌باشد.

واژه‌های کلیدی: رفتار نامحترمانه، دانشجو، استاد
متن کامل [PDF 326 kb]   (2988 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/6/29 | پذیرش: 1395/7/25 | انتشار: 1396/1/21

فهرست منابع
1. 1. Zahedi M, Amirmaleki Tabrizi H. Medical education effectiveness from the viewpoints of medical students of Tehran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2008;7(2):289-98. [In Persian]
2. 2. Clark C. The dance of incivility in nursing education as described by nursing faculty and students. ANS Advances in nursing science 2008;31(4):E37-54.
3. 3. Boice B. Classroom incivilities. Research in higher education. 1996;37(4):453-86.
4. 4. Merriam Webster Online Dictionary. Accessed on January 25, 2007. Available From: URL: http://www.m-w.com.
5. 5. Tiberius RG, Flak E. Incivility in dyadic teaching and learning. New Directions for Teaching and Learning 1999;1999(77):3-12.
6. 6. Amada G. Coping with the disruptive college student: a practical model. Journal of American college health 1992;40(5):203-15.
7. 7. Clark CM, Springer PJ. Thoughts on incivility: student and faculty perceptions of uncivil behavior in nursing education. Nursing education perspectives 2007;28(2):93-7.
8. 8. Clark C. Student perspectives on faculty incivility in nursing education: an application of the concept of rankism. Nursing outlook 2008;56(1):4-8.
9. 9. Clark CM. Faculty field guide for promoting student civility in the classroom. Nurse educator 2009;34(5):194-7.
10. 10. Clark CM, Davis Kenaley BL. Faculty empowerment of students to foster civility in nursing education: a merging of two conceptual models. Nursing outlook 2011;59(3):158-65.
11. 11. Joibari L, Mohammadi Z, Sanagoo A. A Glance at Students and Faculty Members Perceptions of Incivil Behavior in Educational Settings . Strides Dev Med Educ 2011; 7 (2) :127-33. [In Persian]
12. 12. Braxton JM, Bayer AE. Addressing Faculty and Student Classroom Improprieties: New Directions for Teaching and Learning: Jossey-Bass Inc Pub; 2005:p98.
13. 13. Clark CM. Faculty and student assessment of and experience with incivility in nursing education. The Journal of nursing education 2008;47(10):458-65.
14. 14. Pazargadi M, Ashktorab T, Khosravi S. Nursing students` experiences and perspectives on the clinical characteristics of instructors` in clinical evaluation. 3 JNE 2012; 1 (1) :1-13.
15. 15. Aliasgharpour M, sanaie N, bahramnezhad F, kazemnezhad A. Revising evaluation tool clinical skills for assessing nursing in specific field (dialysis). J Med Edu Dev 2013; 6 (12) :33-42. [In Persian]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.