دوره 4، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1396 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 15-4 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی فسا
چکیده:   (4914 مشاهده)

مقدمه و هدف: امروزه اندیشمندان، هدف نهایی مراکز آموزش عالی را مهارت تفکر انتقادی معرفی نموده­اند. رکن اصلی پرورش این مهارت، آموزش آن است. از این­رو مطالعه حاضر با هدف بررسی و مقایسه مهارت­های تفکر انتقادی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی فسا بین سال­های مختلف تحصیل انجام گرفت.

روش‌ها: این مطالعه در سال 1393 روی 150 دانشجوی درحال تحصیل در ترمهای مختلف تحصیلی رشته­های مقطع کارشناسی انجام شد. ابزار مورد استفاده، آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیای فرم ب (حاوی 34 سؤال) بود. داده ها با نرم افزار SPSS و آزمونهای تی تست و آنالیز واریانس یک­طرفه تحلیل شد.

یافته‌ها: میانگین نمره کل تفکر انتقادی 7/2±35/11 بود. نمره کل و نمره تمامی حیطه های تفکر انتقادی در دانشجویان دختر بالاتر از دانشجویان پسر بود (05/0 P Value). اما در مقایسه میانگین نمرات بین دانشجویان سال­های مختلف تحصیلی و رشته­های مختلف تحصیلی اختلاف معناداری مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: میانگین نمرات از  نصف نمره قابل کسب از پرسشنامه (نمره 17) پایین­تر بوده و در طی سال­های تحصیل بهبودی نداشته است، پس با توجه به ضرورت پرورش مهارت­های تفکر انتقادی در دانشجویان علوم پزشکی، بازنگری برنامه­های آموزشی موجود و طراحی روش­های مناسب آموزش تفکر انتقادی در طول دوره تحصیل دانشجویان ضروری است.

واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، دانشجو، علوم پزشکی، فسا
متن کامل [PDF 1006 kb]   (2133 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/6/24 | پذیرش: 1395/9/23 | انتشار: 1396/4/21

فهرست منابع
1. Azodi P, Jahanpoor F, Sharif F. Critical thinking skills of students in Bushehr University of Medical Sciences. Magazine of E-learning Distribution In academy (MEDIA) 2010; 1(2):10-6.
2. Lipe SK, Beasley S. Critical thinking in nursing: a cognitive skills workbook: Lippincott Williams & Wilkins; 2004.
3. Tashi S, Mortazavi F, Yazdani S, Mottaghipour Y. Evaluating Critical Thinking Skills in Medical Students, Isfahan University of Medical Sciences, Iran. Strides in Development of Medical Education 2013; 9(2):170-8.
4. Mahbobi M, Jafarian Jazi M M, Khorasani E. A comparative study of critical thinking skills and critical thinking disposition in veteran and non-veteran students. Journal Mil Med 2013; 14(4):293-8.
5. Khodamoradi K, Seyed Zakerin M, Shahabi M, Yaghmaie F, Alavi Majd H. Comparing critical thinking skills of first-and last-term baccalaureate students of nursing, midwifery and occupational therapy of medical Universities of Tehran city. Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity-Tehran Medical Branch 2011; 21(2):134-40.
6. Hariri N, Bagherinejad Z. Evaluation of Critical Thinking Skills in Students of Health Faculty, Mazandaran University of Medical Sciences. J Mazandaran Univ Med Sci 2012; 21(1):166-73.
7. Clynes MP. A novice teacher’s reflections on lecturing as a teaching strategy: Covering the content or uncovering the meaning. Nurse education in practice 2009; 9(1):22-7.
8. Khalili H, Babamohammadi H, HAJI AS. The effects of two educational methods, classic and critical thinking strategies, on the stable learning of nursing students. Koomesh 2004; 5(2):53-63.
9. King PM, Wood PK, Mines RA. Critical thinking among college and graduate students. The Review of Higher Education 1990; 13(2):167.
10. Elaine Simpson R, Mary Courtney R. Critical thinking in nursing education: Literature review. International journal of nursing practice 2002; 8(2):89-98.
11. Maghsoudi J, Etemadifar S, Haghani F. Improving critical thinking of students: A great challenge in clinical nursing education. Iranian journal of medical education 2011; 10(5):1110-20.
12. Kamali ZM, Zare H, Alavi LS. Effectiveness of critical thinking training on epistemological beliefs of students Journal of Social Cognition 2013; 1(2):1-18.
13. Maudsley G, Strivens J. ‘Science’,‘critical thinking’and ‘competence’for Tomorrow’s Doctors. A review of terms and concepts. Medical Education 2000; 34(1):53-60.
14. Azodi P, Jahanpour F. Critical Thinking Skills of the Students in Bushehr University of Medical Sciences. Magazine of E-learning Distribution In academy 2010; 1(2):10-6.
15. Sheikhmoonesi F, Barani H, Khademloo M, Sharifian R, Jahani M, Lamsechi H. Critical Thinking Abilities among Students of Medicine in Mazandaran University of Medical Sciences, 2011. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences (JMUMS) 2013; 23(98):1-7.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.