دوره 2، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 82-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (5849 مشاهده)

مقدمه و هدف: پرستاران به دلیل ماهیت حرفه خود نیازمند توانمندی‌های خاصی هستند که از مهم‌ترین آن‌ها توانمندی روانشناختی است که می‌تواند ابزاری ارزشمند در تأمین سلامت معنوی باشد.

روش ها: این مطالعه توصیفی – همبستگی با هدف تعیین ارتباط سلامت معنوی و توانمندی روانشناختی در دانشجویان پرستاری (112 نفر) انجام شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه مشتمل بر سه بخش اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه استاندارد سلامت معنوی پولیتزان و الیسون و پرسشنامه توانمندی روانشناختی اسپریتزر بود.

یافته‌ها: میانگین نمره کل توانمندی روانشناختی 46/1±16/4 (از کل 1-7) و نمره کل سلامت معنوی 48/8±3/77 به دست آمد. ارتباط معنی‌داری بین دو بعد از ابعاد توانمندی روانشناختی با سلامت معنوی وجود داشت.

نتیجه‌گیری: سلامت معنوی با توانمندی روانشناختی مرتبط است، لذا سلامت معنوی نقش مهمی در توانمندی دانشجویان پرستاری بازی می‌کند.

متن کامل [PDF 1304 kb]   (3186 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/11 | پذیرش: 1395/5/24 | انتشار: 1395/7/12

فهرست منابع
1. Beigi R, Abedini S. The effect of decision making training on critical thinking in nursing student. Development Strategies in Medical Education Journal 2014; 1(2): 19-27. [In Persian]
2. Imani E, Khademi Z, Soudagar S, Naghizadeh F. Health status of nursing students of Hormozgan University of Medical Sciences by Golderg’s general health questionnaire. IEJM 2013; 17(4):357-64. [In Persian]
3. Soleimanzadeh L, Soleimanzadeh F, Javadi M, Abbaszadeh A. The relationship between educational stressors and psychological health in nursing students. IJME 2011; 11(3).200-9. [In Persian]
4. Parshak GH, Khadivi A. The relationship between psychological empowerment and psychological health in employment in Tabriz University of Medical Sciences. Depiction of Health Journal 2015; 6(2): 16-25. [In Persian]
5. Salimi GH, Keshavarzi F, Heydari A. The relationship between psychological empowerment and sharing knowledge behavior in doctoral students in Shiraz University. Quarterly Journal of New Approach in Educational Administration 2014; 5(3): 1-22. [In Persian]
6. Zare A, Jahandideh S. The impact of special wards nursing spiritual well-being upon patient’s spiritual care. IJNR 2014; 9(3): 30-8. [In Persian]
7. Mozafarinia F, AminiShokravi F, Heydarinia A. The relationship between spiritual health and happiness in students. Journal of Health Education and Health Promotion 2014; 2(2).97-107. [In Persian]
8. Tayebi M, Ahmari Tehran H, SoltanArabshahi K. The relationship between spiritual health and academic success in Qom University of Medical Science. Qom University of Medical Sciences Journal 2013; 7(2): 72-8. [In Persian]
9. Beauvais AM, Stewart GJ, DeNisco S, Beauvais JE. Factor related to academic success among nursing students: A descriptive correlational research study. Nurse Education Today 2013; 34(6): 918-26.
10. Khademi Z, Imani E, Askarnia M, Hajizadeh N. The point view of students about ideal nursing instructor. JUNMF 2010; 8(2): 61-8. [In Persian]
11. Begley AM. On being a good nurse: reflections on the past and preparing for the future. Int J Nurs Pract 2010; 16(6):525-32.
12. Catlett S, Lovan SR. Being a good nurse and doing the right thing: a replication study. Nurs Ethics 2011; 18(1):54-63.
13. Brady M. Hospitalized children's views of the good nurse. Nurs Ethics 2009; 16(5):543-60.
14. Khoshoye M, Bahrami M. The effect of psychology empowerment and organizational commitment on job strain in teachers. Journal of school psychology 2014; 3(1): 37-54. [In Persian]
15. Mirkamali M, Hayat A, Nouroozi A, Garahi N. The relationship between psychological empowerment with job satisfaction and organizational commitment in employment at Tehran University. Daneshvar 2009; 16(9): 15-30. [In Persian]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.