Abedini S, Kamal zadeh H, Javadi R. Investigating the components of History, Ethics, Laws and Rights in Midwifery course in the midwifery curriculum. DSME 2021; 8 (2) :1-9
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-325-fa.html
عابدینی سمیره، کمال زاده حسام الدین، جوادی رفعت. بررسی مولفه های درس تاریخ ، اخلاق ، قوانین و حقوق درمامایی در برنامه درسی مامایی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (2) :1-9
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-325-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده: (1492 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفههای درس تاریخ، اخلاق، قوانین و حقوق در مامایی (محتوا، روش تدریس، روش ارزشیابی، ساعات اختصاص داده شده، زمان ارائه، میزان کاربرد محتوا در بالین) از دیدگاه دانشجویان مامایی صورت گرفت.
روشها: این مطالعه توصیفی است که جامعه آماری آن شامل 54 دانشجو رشته مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه هرمزگان میباشد. نمونهها با استفاده از روش سرشماری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساخته جمعآوری و سپس با استفاده از نرمافزار آماریSPSS تجزیه و تحلیل شدند. از آزمونهای آمار توصیفی شامل درصد و میانگین برای اهداف مورد نظر استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد اگرچه اکثریت دانشجویان زمان ارائه درس را نامناسب ذکر نمودند ولی با تعداد واحد اختصاص داده شده به این درس موافق بودند. سخنرانی شایعترین روش تدریس و مبحث مقررات و قوانین مامایی بیشترین کاربرد در بالین داشت. بعلاوه اکثریت شرکتکنندگان زمان ارزیابی این درس را پایان دوره و بصورت سوالات چهار گزینهای اعلام نمودند.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد بین هیچ یک از اجزاء توافقی وجود ندارد. از این رو با توجه به اینکه اخلاق در حرفه مامایی یک مسئله مهم است، بازبینی این درس با توجه به موارد مورد بررسی ضروری است.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/8 | پذیرش: 1399/11/28 | انتشار: 1400/6/27