دوره 8، شماره 1 - ( بهار 1400 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 80-91 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi kasani H, Shams mourkani G, Seraji F, Rezaeizadeh M. Evaluation in e-learning: what, why, how. DSME. 2021; 8 (1) :80-91
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-276-fa.html
عباسی کسانی حامد، شمس مورکانی غلامرضا، سراجی فرهاد، رضایی زاده مرتضی. ارزشیابی در یادگیری الکترونیکی: چیستی، چرایی، چگونگی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1400; 8 (1) :80-91

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-276-fa.html


چکیده:   (858 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی بخشی جدایی­ ناپذیر از فرایند آموزش است و از اهمیت ویژه­ای برخوردار می­ باشد. همچنین پیشرفت فناوری­های نوین موجب تغییر در نحوه یادگیری و آموزش شده است و متناسب با آن، ارزشیابی نیز دچار تغییر شده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی عنصر ارزشیابی در یادگیری الکترونیکی می­ باشد.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع پژوهش­های کیفی است که با رعایت اصول موضوعه پارادایم کیفی صورت گرفته است. روش گردآوری اطلاعات، مطالعه اسنادی و جستجوی اطلاعات علمی از منابع مکتوب و دیجیتال است. داده­ های گردآوری شده نیز با استفاده از رویکرد توصیفی-تفسیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: یافته ­های پژوهش نشان داد که در یادگیری الکترونیکی، ارزشیابی از دو منبع یادگیرندگان و دوره آموزشی و به صورت ارزشیابی آغازین، ارزشیابی تکوینی، و ارزشیابی پایانی صورت می­گیرد. همچنین یافته ­های پژوهش حاکی از اینست که دلیل انجام ارزشیابی در یادگیری الکترونیکی عبارتند از: ارزشیابی به عنوان جزء لاینفک هر نوع نظام آموزشی، کمک به یادگیرنده، و کمک به یاددهنده.  از روش­های مختلفی همچون آزمون­های آنلاین، وبینار، پورتفولیو، انجمن­های گفتگو، ارزشیابی تلفنی، پروژه، خودارزشیابی، سنجش همتایان، مقاله، و ... برای ارزشیابی در یادگیری الکترونیکی استفاده می­ شود.
نتیجه گیری: در واقع، ارزشیابی در هر نوع نظام آموزشی (چه سنتی و چه الکترونیکی) از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و همواره باید مورد توجه قرار گیرد چرا که موجب روشن شدن شرایط و موقعیت­های مختلف می­ شود و از طریق آن می­توان به اصلاح و بهبود یادگیری پرداخت.
متن کامل [PDF 566 kb]   (436 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/10/30 | پذیرش: 1399/5/1 | انتشار: 1400/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.