OTHERS_CITABLE رضایت‌مندی دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی زنجان مقدمه و هدف: گروه معارف از مهم‌ترین گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها محسوب می‌شود که عملکرد آن تأثیر به سزایی در نگرش دینی دانشجویان دارد، لذا این مطالعه با هدف تعیین رضایت‌مندی دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 95-94 انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی-مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی و دکترای عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 95-94 بودند که حجم نمونه با استفاده از روش کوکران تعداد 315 نفر تعیین شد و به ‌صورت نمونه‌گیری طبقه‌ای وارد مطالعه گردیدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسش‌نامه ترکیبی استفاده شد که ترکیبی از پرسش‌نامه محقق‌ساخته نگرش و رضایت‌مندی و پرسش‌نامه استاندارد سروکوال بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون T تک‌نمونه‌ای انجام شد. یافته‌ها: از مجموع 283 دانشجوی شرکت‌کننده در مطالعه، 167 نفر یعنی 7/60 درصد پسر و 108 نفر یعنی 3/39 درصد دختر بودند و نیز بیشتر شرکت‌کنندگان مربوط به گروه سنی 21 تا 24 سال با مقدار 9/48 درصد بودند. نتایج آزمون T تک‌نمونه‌ای نشان داد که میانگین رضایت‌مندی کلی دانشجویان از خدمات آموزشی گروه معارف بالاتر از میانگین فرضی می‌باشد. هم‌چنین در تمامی ابعاد کیفیت خدمات رضایت‌مندی تفاوت معنی‌داری بین میانگین مشاهده شده در هر بعد با میانگین فرضی وجود داشت (97/1 < t و 001/0 = Pvalue) و در تمامی ابعاد میانگین مشاهده شده بالاتر از میانگین فرضی بود. نتیجه‌گیری: رضایت‌مندی دانشجویان از خدمات آموزشی و اداری ارایه‌شده در گروه معارف در سطح مطلوبی قرار داشت.   http://dsme.hums.ac.ir/article-1-160-fa.pdf 2018-07-14 1 14 رضایت‌مندی کیفیت خدمات آموزشی گروه معارف اسلامی Satisfaction of students from the Quality of Educational Services of Islamic Education Department of Zanjan University of Medical Sciences Introduction: Department of theology and Islamic studies is one of the most important departments in the universities whose services affects students' religious attitudes. Therefore, this study aimed to determine the students' attitudes and satisfaction with the quality of educational services from this department at Zanjan Islamic University of Medical Sciences during 2015-16. Methods: This study was a Descriptive-cross sectional survey. The population consisted of the undergraduate and PhD students at Zanjan University of Medical Sciences. The sample size was determined using Cochran formula, so 315 people were selected using Stratified sampling. To collect data, a questionnaire was used that had combined a self- made questionnaire and the standard questionnaire of SERVQUAL attitude and satisfaction. The data was analyzed using descriptive statistics and one sample T-test. Results: A total of 283 students participated in the study, 167 (60.7%) male and 108 (39.3%) female. Most of the participants were in the age group of 21-24 One-sample t-test results showed that the average satisfaction of Educational Services form Islamic studies department is higher than the criterion. Also regarding the quality of service satisfaction, the mean differences were observed in the following hypothetical average: (t>1.97, Pvalue<0.001) and in all aspects, observed mean was above the average hypothesis. Conclusion: The students' satisfaction of educational and administrative services provided by the Department of Islamic studies was desirable. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-160-en.pdf 2018-07-14 1 14 Department of Islamic Studies Quality of Educational Services Satisfaction. Bahram Rostami 1 AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-8097-5411 Zeinalabedin Safavi 2 AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-1921-2153 Ehsan Fakour 3 AUTHOR Soghrat Faghihzadeh 4 AUTHOR Fazlollah Ayattollahi 5 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی رابطه سلامت روان و شادکامی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان جندی شاپور اهواز چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه سلامت روان و شادکامی  با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان جندی شاپور اهواز بود. پژوهش از نوع همبستگی و پیش بینی می­باشد. روش: جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بودند که از بین آن­ها 200 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی فرم 28 سوالی (GHQ-28) و  شادکامی آکسفورد جمع­آوری و با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون  به کمک نرم افزار آماری  21-spss مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها:  نتایج نشان داد که بین سلامت روان و پیشرفت تحصیلی و نیز بین شادکامی و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد. از سویی دیگر نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای پیش بین، متغیر ملاک را به طور معناداری تبیین می کنند. نتیجه­ گیری: پیشنهاد می گردد آموزش هایی در جهت آموزش بهداشت روانی در جهت بهبود سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان داده شود. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-151-fa.pdf 2018-07-14 15 24 سلامت روان شادکامی پیشرفت تحصیلی دانشجویان Relationship between mental Health and Happiness with Academic Achievement in students of Jondishapour of Ahvaz Abstract Aim: the current study aimed to determine the relationship between mental Health and Happiness with Academic Achievement. The research plan was correlation and predictive. Method: the statistical population of the research were consisted of all of students of Jondishapour Medical of Ahvaz amongwhome were 200 students using simple random sampling mehod. The data were collected using mental Health Questionnaire, Happiness Questionnaire and were  analyzed using correlation coefficient, regression and statistical software SPSS-21 analysis. Findings: The results indicated that there is a significant positive relationship between both mental Health and Academic Achievement, and also Happiness and Academic Achievement. Moreover the results of multiple regressions showed that the prediction variants explain the certified variants meaningfully. Conclusion: It is recommended training for mental health education to improve mental health and academic achievement of students. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-151-en.pdf 2018-07-14 15 24 mental Health Happiness Academic Achievement students hakim sahaghi 1 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-1944-271X
OTHERS_CITABLE تأثیر وابستگی به اینترنت بر مؤلفه‌های تعهد سازمانی در پرستاران بیمارستان‌های علوم پزشکی کرمانشاه مقدمه و هدف: اعتیاد به اینترنت به عنوان یک اختلال روان‌شناختی در روان‌شناسی مطرح شده است. در این تحقیق به تأثیر وابستگی به اینترنت بر تعهد سازمانی پرداخته شد. روش‌ها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است، جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان پرستاری شاغل در بیمارستان‌های علوم پزشکی استان کرمانشاه می‌باشند که با استفاده از فرمولCochran حجم نمونه 181نفر به دست آمد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه اطلاعات دموگرافیک، پرسش‌نامه وابستگی به اینترنت Young و پرسش‌نامه تعهد سازمانی Alen وMayer  بود. روایی پرسش‌نامه‌ها توسط اساتید و پایایی پرسش‌نامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش‌نامه وابستگی بر اینترنت 81/0 و برای پرسش‌نامه تعهد سازمانی 79/0 به دست آمد. یافته‌ها: از نظر شیوع وابستگی به اینترنت پرستاران 2/8 درصد معمولی، 7/71 درصد در حد خفیف، 8/18 درصد متوسط و 1/1 درصد در حد شدید قرار داشتند. هم‌چنین میانگین نمرات تعهد سازمانی پرستاران بیمارستان‌های علوم پزشکی کرمانشاه نشان داد که میانگین تعهد سازمانی پرستاران (85/0 ± 05/3) است و در بین مؤلفه‌های تعهد سازمانی تعهد عاطفی بیشتر از سایر تعهدهای سازمانی در بیمارستان‌های علوم پزشکی کرمانشاه وجود دارد، ضریب همبستگی پیرسون بین وابستگی به اینترنت و تعهد سازمانی رابطه معنی‌داری (701/0-) به دست آمد که نشان‌دهنده رابطه منفی و معنی‌دار این دو مؤلفه است. نتیجه‌گیری: هر چه قدر استفاده نامناسب و بیش ازحد از اینترنت در بین پرستاران بیمارستان‌های علوم پزشکی کرمانشاه کاهش داده شود تعهد سازمانی پرستارن افزایش پیدا خواهد کرد. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-166-fa.pdf 2018-07-14 25 33 پرستاران تعهد سازمانی وابستگی به اینترنت The Effect of Internet Dependence on Organizational Commitment among Nurses in Kermanshah Hospitals   Introduction: Internet addiction is considered a psychological disorder. In this research, the effect of internet dependence on organizational commitment was studied. Methods: It was a descriptive correlational study. The statistical population of this research consisted of all nursing staff working in Kermanshah Hospitals. The sample size was calculated as 181 using Cochran's formula. The data collection tools were a demographic questionnaire, Young's Internet Dependency Questionnaire, and Alan and Mayer Organizational Commitment Questionnaire. The questionnaires were validated by professors and their reliability was confirmed using Cronbach's alpha coefficient (For Internet addiction questionnaire it was 0.81 and for organizational commitment questionnaire 0.79) Results: The prevalence of Internet dependence among nurses indicated that 8.2% were normal, 71.7% mild, 18.8% moderate and 1.1% were severe. Also, the mean score of organizational commitment of nurses in Kermanshah Hospitals showed that the mean of nurses' organizational commitment was 3.51 ± 0.85 and among the components of organizational commitment, emotional commitment was higher than other  factors. Pearson correlation between Internet dependency and organizational commitment showed a significant correlation (-0.701), which indicates a negative and meaningful relationship between these two components. Conclusion: The less the use of inappropriate and unusable internet among nurses in Kermanshah hospitals, the more their organizational commitment http://dsme.hums.ac.ir/article-1-166-en.pdf 2018-07-14 25 33 Internet Addiction Nurses Organizational Commitment. nabi omidi 1 AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-6841-8743 mohammadreza omidi 2 AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-6736-2899 hadi mefthahi 3 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-8741-8332
OTHERS_CITABLE نگرش پرستاران شاغل در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس نسبت به سالمندان مقدمه و هدف: امروزه به علل مختلف مانند افزایش امید به زندگی و پیشرفت چشمگیر دانش و تکنولوژی در دنیا ،میانگین عمر افراد افزایش یافته است و سالمندی به یک پدیده جهانی تبدیل شده است لذا توجه به سالمندان حائز اهمیت است. در مطالعه حاضر نگرش پرستاران شاغل در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس نسبت به سالمندان در سال 1395 مورد بررسی قرار گرفت. روش‌ها: این پژوهش به صورت مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که در سال 1395در بیمارستان‌های آموزشی شهر بندرعباس بر روی 82 پرستار که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. جمع‌آوری اطلاعات به صورت مصاحبه و با استفاده از پرسش‌نامه بود. ابزار پژوهش در این مطالعه شامل پرسش‌نامه‌های اطلاعات جمعیت‌شناختی و پرسش‌نامه مقیاس نگرش نسبت به سالمندان Kogan بود. داده‌ها پس از جمع‌آوری با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: از پرستاران شرکت‌کننده تعداد 2/51 درصد بالاتر از نمره میانگین و 8/48 درصد پایین‌تر از نمره میانگین کل را داشتند، بر اساس یافته‌های پژوهش بیشترین درصد نگرش مثبت (39 درصد) در بازه سنی 35-30 سال و کمترین نیز در بازه سنی 45-40 سال وجود داشت، از نظر جنس نیز زنان بیشتر از مردان دارای نگرش مثبت به سالمندان بودند و بین میزان تحصیلات و نگرش مثبت به سالمندی ارتباط وجود داشت (05/0 P Value ≤ ) نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج مطالعه، نگرش بیشتر پرستاران نسبت به سالمندی مثبت بود و بین سن، جنس، سطح تحصیلات با نگرش پرستاران ارتباط وجود داشت، از طرفی بین گذراندن دوره بازآموزی مراقبت‌های سالمندی و نگرش مثبت پرستاران نیز ارتباط وجود داشت. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-167-fa.pdf 2018-07-14 34 41 پرستار سالمندی نگرش. The Attitude of Nurses Working in Educational Hospitals of Bandar Abbas University of Medical Sciences toward the Elderly -2017 Introduction: Today, due to different factors such as increased life expectancy, significant advances in knowledge and technology the average age of individuals has increased, and aging has become a global phenomenon so it's important to pay attention to the elderly. This study investigated the attitudes of nurses working in educational hospitals of Bandar Abbas University of Medical Sciences toward the elderly in 2017. Methods: This was a descriptive-analytic cross-sectional study conducted in 2017 in Bandar Abbas educational hospitals on 82 nurses selected randomly. The data was collected through interviews and using a questionnaire. The research instrument used in this study was a demographic information questionnaire and Kogan attitude questionnaire for the elderly. The data was analyzed by SPSS software version 16. Results: The results showed that 51.2% of the nurses were above average and 48.8% lower than the overall average score. According to the findings, the highest percentage of positive attitude (39%) was in the age range of 30-35 and the lowest was in the age range of 40-45 years. Women were more likely to have a positive attitude toward the elderly than men and there was a correlation between the educational level and positive attitudes toward the elderly (P≤0.05). Conclusion: According to the results, the attitude of most nurses was positive toward elderly, variables such as age, sex and educational level were correlated with nurses' attitudes, and there was also a correlation between the passing of training programs of elderly care and positive attitude of nurses.   http://dsme.hums.ac.ir/article-1-167-en.pdf 2018-07-14 34 41 Nurses Attitude Elderly. Hossein Sharafi 1 AUTHOR https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0001-8661-1029 Aniseh Khonji 2 AUTHOR https://orcid.org/ https://orcid.org/0000-0002-9513-7004 Zeynab Rooshenas 3 AUTHOR https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0001-7052-7447 Fatima Rezaei 4 AUTHOR https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-3319-2304
OTHERS_CITABLE مشارکت دانشجویان در تدریس از دیدگاه اعضای هیأت علمی: یک مطالعه کیفی مقدمه و هدف: تدریس، اقدامی هدف‌دار در فرآیند آموزش است که توسط استاد طراحی، اجرا و ارزشیابی می‌شود. یکی از مؤثرترین ترفندهای آموزشی که می‌تواند منجر به یادگیری مؤثر در دانشجویان شود، استفاده از مشارکت دانشجویان در تدریس است. پژوهش حاضر به تبیین پدیدارشناسی مشارکت دانشجو در تدریس از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین پرداخته است. روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی از نوع آنالیز محتوا است. ملاک انتخاب مشارکت‌کنندگان، داشتن سابقه تدریس حداقل 5 سال به عنوان عضو هیأت علمی پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی قطعی بود. تعداد مشارکت‌کنندگان بر اساس معیار ذهنی اشباع داده‌ها از دیدگاه پژوهشگران 8 نفر بسنده شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از مصاحبه‌های باز و نیمه ساختاریافته استفاده گردید. پس از کدگذاری واحدهای معنایی مضامین و زیرطبقات استخراج گردید. یافته‌ها: تحلیل مصاحبه‌ها ما را به سه مضمون اصلی «مهارت»، «قوانین و مقررات» و «شرایط» رهنمون ساخت. مضمون نخست به دو زیر طبقه «مهارت استاد» و «مهارت دانشجو» مجزا شد. طبقه «قوانین و مقررات» به دو زیر طبقه «قوانین ارزشیابی» و «مقررات آموزشی» تفکیک شد. «شرایط معنوی» و «شرایط فیزیکی» نیز زیر طبقات «شرایط» بودند. نتیجه‌گیری: اگرچه برخی عناصر تدریس مشارکتی قابل تغییر و تعدیل نیست، لیکن توجه به عناصر قابل تعدیل آن مورد توصیه پژوهشگران است. از سویی دیگر، لازم است نسبت به نیازهای آموزشی استادان و دانشجویان در زمینه دو مقوله اساسی در تدریس مشارکتی؛ «مهارت ارتباط مؤثر» و «مهارت بحث گروهی» اهتمام جدی صورت گیرد. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-163-fa.pdf 2018-07-14 42 53 استاد تدریس دانشجو مشارکت مطالعه کیفی Faculties’ Perspective toward Students’ Participation in Teaching: A Qualitative Study Introduction: Teaching is defined as a targeted action during the educational process which is designed, implemented and evaluated by the instructor. One of the most effective tricks that can lead to effective learning is the participation of students in teaching. This was a phenomenological study which aimed to explore the faculties’ perspectives about students’ participation in teaching. It was conducted in Qazvin University of Medical Sciences. Methods: This was a qualitative study. Theinclusion criterion for the participants was having at least 5 years of teaching experience. Eight participants enrolled in the study based on the criterion of data saturation. Data gathering was performed using a semi-structured interview. Themes and subcategories were extracted after content analysis. Results: Three main themes including “skill”, “Rules and Regulations”, and “circumstances” were extracted from content analysis.  The theme of “Skill” consisted of two subcategories; “student’s skill” and “Instructor’s skill”. “Evaluation rules” and “education regulations” were the next categories. The theme of “Circumstances” was divided to “spiritual” and “physical”. Conclusion: Although, some elements of participatory teaching may not be modified, the others should be improved. In addition, it is necessary to amend the two main needs of participatory teaching; “communication” and “group discussion” both among students and instructors. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-163-en.pdf 2018-07-14 42 53 Instructor Participation Qualitative Study Students Teaching Kazem Hosseinzadeh 1 AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-2076-7455 Ramin Sarchami 2 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-5243-8421 Hoda Moradabadi 3 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-0314-1998 Mostafa Kazemzadeh Arbab 4 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-4915-5789
OTHERS_CITABLE تأثیر آموزش به روش نقشه مفهومی در گروههای کوچک بر عملکرد تحصیلی و رضایت مندی دانشجویان در درس ایمنولوژی پایه مقدمه و هدف: درس ایمنی‌شناسی پایه از جمله دروس علوم پایه می‌باشد که نیاز به تفکر و برقراری ارتباط بین مطالب ارایه شده دارد. روش تدریس بحث در گروه‌های کوچک به همراه ترسیم نقشه مفهومی که از روش‌های دانشجو- محور هستند و تاکنون در مورد درس ایمنی‌شناسی استفاده نشده است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر استفاده از روش تدریس "بحث بر روی نقشه مفهومی در گروه‌های کوچک "در میزان یادگیری ایمنی‌شناسی و میزان رضایت دانشجویان از این روش، انجام شد. روش‌ها: این مطالعه بر روی دانشجویان اتاق عمل در دو نیم‌سال متوالی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد. به هر دو گروه ایمنی‌شناسی پایه به شکل سخنرانی ارایه شد. در گروه تلفیقی، سخنرانی و بحث بر روی نقشه مفهومی انجام گرفت. در پایان آزمون پایان ترم انجام و میزان رضایتمندی دانشجویان با پرسش‌نامه سنجیده شد. یافته‌ها: میانگین نمره پایان ترم گروه تدریس به روش تلفیقی نسبت به گروه تدریس به روش سخنرانی افزایش قابل توجهی نداشت. البته معدل گروه سخنرانی به میزان قابل توجهی بیشتر از معدل گروه تلفیقی بود. بررسی میانگین نمره پایان ترم پسران بین دو گروه پیشنهاد می‌کند که روش تلفیقی در مورد پسران کارآمدتر از دختران بوده است. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهند که روش تدریس تلفیقی باعث افزایش انگیزه (84 درصد)، اشتیاق (92 درصد) و صمیمیت بین استاد و دانشجو (92 درصد) می‌شود. نتیجه‌گیری: بحث در گروه‌های کوچک با بهره‌گیری از ترسیم نقشه مفهومی همراه سخنرانی تأثیری بر عملکرد تحصیلی نداشته ولی باعث ایجاد اشتیاق، انگیزه و ارتباط بهتر بین دانشجویان و با استاد می‌شود.   http://dsme.hums.ac.ir/article-1-178-fa.pdf 2018-07-14 54 69 اتاق عمل ایمنی‌‌‌‌‌‌شناسی گروه کوچک نقشه مفهومی یادگیری و یاددهی. Effect of Conceptual Mapping in Small Groups on Academic Performance and Student Satisfaction in Basic Immunology Introduction: Basic immunology is one of the basic sciences in which deep understanding and link between the contents is essential. Teaching using small group is one of the student-centered approaches that have not been used to teach basic immunology. Concept map, as one of the educational methods that helps deep understanding of the content and link between concepts, was also considered.  This study aimed to investigate the effect of teaching using the methods of "small group and concept maps" on the students' performance and satisfaction. Methods: The study was performed on the students who had taken the course of immunology during two consecutive semesters at the Paramedical Faculty of Alborz University of Medical Sciences. Basic immunology was taught to both groups through lecturing. In one class, group discussions were also performed on concept maps. Final exam was given, the students' satisfaction was evaluated using a questionnaire, and the results were analyzed. Results: Final score of the two groups did not differ significantly. Noteworthy, GPA of the lecture group was significantly higher than that of the lecturing for the small group-taught group. Comparison of final scores between boys of the two groups suggests that small group plus lecturing is more efficient for boys than girls. Results of the questionnaire showed that lecturing for small groups increases motivation (84%), passion (92%), and intimacy between students and instructors (92%). Conclusion: Utilizing concept map for small groups did not improve academic performance but creates enthusiasm, motivation, and establishes better communication between students and the teachers.. Citation: Pouragha B, Norouzinia R Ghazivakili Z, Pakravan N. Effect of Conceptual Mapping in Small Groups on Academic Performance and Student Satisfaction in Basic Immunology. Journal of Development Strategies in Medical Education 2018; 5(1): 54-69 http://dsme.hums.ac.ir/article-1-178-en.pdf 2018-07-14 54 69 Concept Map Immunology Learning and Teaching Operating Room Nursing Small Group. Behrooz Pouragha 1 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-0290-1238 Roohangiz Norouzinia 2 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-9979-4319 Zohreh Ghazivakili 3 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-7879-4117 Nafiseh Pakravan 4 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-9355-1
OTHERS_CITABLE ارزیابی وضعیت تدریس به کارآموزان و کارورزان پزشکی توسط دستیاران تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس در سال 1392 مقدمه و هدف: هر سیستم آموزشی باید دانشجویان را بر اساس نیازهای آینده آنان در حیطه کاری برای حضور در جامعه تربیت نماید. آموزش دادن به دانشجویان یکی از توانمندی‌های ضروری برای دستیاران به صورت کلی می‌باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت تدریس به کارآموزان و کارورزان پزشکی توسط دستیاران تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس طراحی گردیده است. روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی به ارزیابی وضعیت آموزش دادن 99 دستیار تخصصی در بخش‌های مختلف آموزشی دانشکده پزشکی بندرعباس به کارآموزان و کارورزان پزشکی پرداخته است. 125کارآموز و کارورز به صورت تصادفی ساده در شش ماه اول سال 1392 انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه محقق ساخته شامل اطلاعات دموگرافیک و چهار حیطه نگرشی می‌باشد. داده‌های گردآوری شده به نرم‌افزار SPSS نسخه 20 وارد و با استفاده از آزمون‌های آمار توصیفی، آزمون t-test، آنالیز واریانس و همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در 94‌ پرسش‌نامه تکمیل شده از 125 پرسش‌نامه توزیع شده، میانگین امتیازات در بخش‌آموزش دانش تئوری و فرایند آموزش 9/435، در بخش توانمندی‌ها و مسؤولیت 4/109، در بخش جو آموزشی 1/134 و در بخش مشکلات آموزشی 5/126 بوده است. در کل امتیازات هر چهار حیطه مدنظر نسبتا خوب بود و حدود 60 درصد حداکثر امتیاز ممکن در هر یک از حیطه‌ها داده شده بود. در بخش توانمندی‌ها و مسؤولیت‌ها و مشکلات آموزشی بین گروه‌های مختلف بالینی در مطالعه اختلاف معنی‌دار بود. نتیجه‌گیری: با توجه به این که در ‌این پژوهش بیشترین امتیاز در‌حیطه توانمندی‌ها و‌مسؤولیت بود اکثر کارآموزان و‌ کارورزان معتقدند که آموزش توسط دستیاران باعث کاهش خلأ آموزشی می‌شود. پیشنهاد می‌شود در‌ خصوص مواردی که کارآموزان و کارورزان باید یاد ‌بگیرند، دستورالعمل یا‌ برنامه‌ای تدوین شود و به دستیاران ارایه گردد. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-150-fa.pdf 2018-07-14 70 79 تدریس دستیار دانشجوی پزشکی. Teaching to Medical Students and Interns by Medical Residents in Bandar Abbas   Introduction: The educational system must train students based on their future needs In the area of work for the community. Education is one of the capabilities necessary for assistants. This study has been designed for Assessment of teaching to medical students and Interns by medical residents in Bandar Abbas. Methods: This cross-sectional study examined the education of 99 residents in different educational section of University of Medical Sciences , Bandar Abbas to medical students and interns. 125 medical students and interns were randomly selected in first 6 months in 2013.Researcher made questionnaires include demographic information and four attitude areas is to collect data. Data collected entered to the software Spss20 and by using the descriptive statistics, t-test, ANOVA and correlation were analyzed . Results: In 94 Completed questionnaires of 125 distributed questionnaires, average scores in Education theoretical knowledge and learning process was 435.9 and average scores in Capabilities and responsibilities was 109.4 and average scores in Learning environment was 134.1 and average scores in educational problems was 126.5. overall scores in 4 area was partly good and was given 60% of maximum possible score of each of the four areas Differences in educational problems and capabilities and responsibilities in various clinical groups was significant.. Conclusion: In this study capabilities and responsibilities had maximum concessions and majority of students and interns believe that training by residents to reduce the educational gap.It is suggested that developed guidelines or programs for  learning  practitioners  and offered to residents.     http://dsme.hums.ac.ir/article-1-150-en.pdf 2018-07-14 70 79 Teaching Residents Medical Student. Mahboobeh mohammadi 1 AUTHOR https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0003-1884-1329 shahram zare 2 AUTHOR https://orcid.org/http://orcid.org/0000-0002-2851-7859 zhale kavyanpoor 3 AUTHOR https://orcid.org/https://orcid.org/0000-0002-8327-6576
OTHERS_CITABLE تجارب مشکلات کارآموزی در عرصه دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان: رویکرد کیفی مقدمه و هدف: دانش‌آموختگان رشته علوم آزمایشگاهی پس از فراغت از تحصیل، با انجام روش‌های رایج آزمایشات بالینی به ارتقای سلامت جامعه خدمت خواهند کرد. برای انجام این مهم دانشجویان فوق باید دانش و مهارت لازم را در دوره کارآموزی، کسب نمایند. مشکلات مختلفی باعث کاهش کارایی کارآموزی در عرصه دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی می‌شـود. شناسایی و حل این مشکلات برای تقویت کارایی این واحد ضروری است. پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب مشکلات کارآموزی در عرصه دانشجویان علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با رویکرد کیفی انجام گرفت. روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه با رویکرد کیفی و روش آنالیز محتوا است. در طی این پژوهش مجموعا 20 نفر از مدرسین، کارآموزان و فارغ‌التحصیلان علوم آزمایشگاهی، شامل 14 نفر زن و 6 نفر مرد به صورت مبتنی بر هدف و با حداکثر تنوع انتخاب و وارد مطالعه شدند. داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع‌آوری و با روش تحلیل محتوای قیاسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل یافته‌ها منجر به ظهور پنج درون‌مایه گردید که عبارت بودند از: ارزیابی سر فصل‌های کارآموزی، انتظارات از کارآموزی، انگیزه دانشجویان از حضور در کارآموزی، ارزشیابی دانشجو و مدیریت و برنامه‌ریزی کارآموزی. نتیجه‌گیری: طرح کارآموزی در عرصه اگر چه برای هدف ارتقای مهارت و اسـتقلال دانشـجو بـرای ارایه خـدمات در بخش‌های مختلف آزمایشگاه مناسب است و دیدگاه کلی مربیان و دانشجویان نسبت به آن مثبت است، اما به نظر می‌رسد در اجرا، مشکلاتی دارد که باید مورد توجه مسؤولین قرار گیرد. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-175-fa.pdf 2018-07-14 80 93 کارآموزی در عرصه پژوهش کیفی دانشجو علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. Experiences of the Clerkship Challenges of Laboratory Sciences in the Students and the Faculty Respective Opinion: A Qualitative Research Introduction: Laboratory science graduates are experts who together with other health care workers will be responsible for performing common clinical laboratories practices. In order to do this, the students must acquire the necessary knowledge and skills during the internship, and various problems will reduce the efficiency of internship in the field of laboratory sciences students. Identifying and solving these problems is essential to enhance the efficiency of this course. This research was done with the purpose of examining the laboratory sciences  clerkship course by knowing about the viewpoints of the related faculty members, graduates and students at Hormozgan University of Medical Sciences.. Methods: In this qualitative study, a purposive sampling was used to select the subjects from the population of trainees, graduates and the faculty members, graduates and students of laboratory sciences. Semi-structured interviews were conducted. The results of the interviews led us to select the next sample, until no fresh ideas were gained. After gathering data from 13 persons, the results of the study were investigated by means of content analysis methodology. Results: By analyzing research data, five  key themes were identified including clerkship curriculum, Expectations from clerkship, motivation of students for clerkship involvement and clerkship planning and management. Conclusion: The results of this study demonstrated that general view of instructors and students are positive, but in the implementation, there are problems that should be addressed by the authorities.. So it is necessary for officials to improve the quality of clerkship through more incorporated plans http://dsme.hums.ac.ir/article-1-175-en.pdf 2018-07-14 80 93 Clerkship Hormozgan University of Medical Sciences Laboratory Sciences Qualitative Research Student sedigheh Abedini 1 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-8183-4335 kourosh khani 2 AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-9089-2222 majid najafi asl 3 AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-5667-2584 hossein morabbi 4 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-6589-9892 Afsaneh Karmostaji 5 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-6273-7812