OTHERS_CITABLE
ارزشهای بی بدیل در آیین نامه جدید ارتقای اعضای هیات علمی
سر دبیر محترم مجله راهبردهای توسعه درآموزش پزشکی
چنان که مستحضرید آیین نامه جدید ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مصوب مورخ 18/12/1394 شورای عالی انقلاب فرهنگی، سرانجام از فروردین ماه امسال اجرایی شد و بدیهیست تا چند سال آتی هر گونه ارتقای مرتبه علمی اعضای هیات علمی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور بر مبنای مفاد این آیین نامه و شیوه نامه اجرایی آن انجام خواهد پذیرفت. نوشته حاضر تلاش می کند یکی از بندهای مهم این آیین نامه را به نقد بکشاند. نگارنده از پاسخ طراحان و تصویب کنندگان این آیین نامه به گرمی استقبال می کند.
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-157-fa.pdf
2017-07-12
1
3
ارتقا
عضو هیات علمی
آیین نامه
Key Values in the New Academic Promotion Regulations
This is a letter to editor-in-cheif. There is no need to have an English abstract.
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-157-en.pdf
2017-07-12
1
3
Academic staff
Promotion
Regulation
Majid
Zare Bidaki
m.zare@live.co.uk
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی فسا
مقدمه و هدف: امروزه اندیشمندان، هدف نهایی مراکز آموزش عالی را مهارت تفکر انتقادی معرفی نمودهاند. رکن اصلی پرورش این مهارت، آموزش آن است. از اینرو مطالعه حاضر با هدف بررسی و مقایسه مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی فسا بین سالهای مختلف تحصیل انجام گرفت.
روشها: این مطالعه در سال 1393 روی 150 دانشجوی درحال تحصیل در ترمهای مختلف تحصیلی رشتههای مقطع کارشناسی انجام شد. ابزار مورد استفاده، آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیای فرم ب (حاوی 34 سؤال) بود. داده ها با نرم افزار SPSS و آزمونهای تی تست و آنالیز واریانس یکطرفه تحلیل شد.
یافتهها: میانگین نمره کل تفکر انتقادی 7/2±35/11 بود. نمره کل و نمره تمامی حیطه های تفکر انتقادی در دانشجویان دختر بالاتر از دانشجویان پسر بود (05/0 P Value). اما در مقایسه میانگین نمرات بین دانشجویان سالهای مختلف تحصیلی و رشتههای مختلف تحصیلی اختلاف معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: میانگین نمرات از نصف نمره قابل کسب از پرسشنامه (نمره 17) پایینتر بوده و در طی سالهای تحصیل بهبودی نداشته است، پس با توجه به ضرورت پرورش مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان علوم پزشکی، بازنگری برنامههای آموزشی موجود و طراحی روشهای مناسب آموزش تفکر انتقادی در طول دوره تحصیل دانشجویان ضروری است.
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-119-fa.pdf
2017-07-12
4
15
تفکر انتقادی
دانشجو
علوم پزشکی
فسا
Critical Thinking Skills among Bachelor Students at Fasa University of Medical Sciences
Introduction: Today, philosophers have introduced the ultimate goal in higher education institutions as critical thinking skills. Thus this study was conducted to compare the critical thinking skills between years of education of bachelor students in Fasa University of Medical Sciences.
Methods: This study was conducted on 150 Studying BSc students in various terms from Fasa University of Medical Sciences in 2015 Academic year. The instrument used was the California Critical Thinking Skills Test, Form B (CCTST, FB) composed of 34 multiple choice questions. The data was analyzed using independent t-test and ANOVA by SPSS software.
Results: The mean score for critical thinking of students was 11.35±2.7. The total score of critical thinking and all of that’s dimensions were higher for girls compared with boys (P-Value < 0.05). But no significant difference was observed between different years of study and different majors.
Conclusion: The mean of scores was lower than moderate and doesn’t show significant improvement during the studying years. Based on these findings and considering the necessity of development of critical thinking skills among students of medical sciences, revising the existing educational programs and the use of appropriate methods of teaching critical thinking to students during their education seems necessary.
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-119-en.pdf
2017-07-12
4
15
Critical Thinking
Fasa
Medical Sciences
Student
Farzaneh
Mobasheri
farzane.mobasheri@yahoo.com
1
AUTHOR
Mahin
Manoochehri
Mahinmanoochri@yahoo.com
2
fasa university of medical sciences
AUTHOR
Fatemeh
Noruzi
fn.microbiology@yahoo.com
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی طراحی یادگیری زایشی بر میزان یادگیری دانشجویان رشته پرستاری در درس فیزیولوژی
مقدمه و هدف: بکارگیری صرف روشهای آموزش سنتی، پاسخگوی نیاز تعلیم و تربیت امروزه نیست؛ در نظامهای آموزشی امروزی، شیوههای جدید و فعال تدریس در فرآیند یاددهی- یادگیری مورد توجه بسیار قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاٌثیر آموزش مبتنی بر الگوی طراحی یادگیری زایشی بر میزان یادگیری دانشجویان رشته پرستاری در درس فیزیولوژی بود.
روش ها: در این پژوهش از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. تعداد 30 نفر از دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری ملایر به روش نمونهگیری در دسترس از کل جامعهآماری دانشجویان پرستاری انتخاب و به تصادف در دو کلاس 15 نفره گماشته شدند. به گروه آزمایش محتوای درس فیزیولوژی به روش الگوی طراحی یادگیری زایشی و به گروه کنترل همان محتوا بدون طراحی آموزشی و در قالب کتاب درسی ارائه شد. ابزار مورد استفاده شامل آزمونهای یادگیری (پیشآزمون-پسآزمون با پایایی روش بازآزمایی 89/0 و با تأیید روایی صوری توسط اساتید به عنوان متخصص موضوع) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری کوواریانس (آنکوا) با کمک نرمافزار SPSS نسخه 18 استفاده شد.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد میزان یادگیری درس فیزیولوژی در دانشجویانی که با الگوی طراحی یادگیری زایشی آموزش دیدهاند، نسبت به دانشجویانی که به صورت سنتی آموزش دیدهاند، بیشتر است.
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر الگوی طراحی یادگیری زایشی بر میزان یادگیری درس فیزیولوژی، بکارگیری این الگو به طراحان و مجریان آموزش دستاندرکار در حوزه آموزش پزشکی توصیه میشود.
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-127-fa.pdf
2017-07-12
16
26
الگوی طراحی یادگیری زایشی
یادگیری
درس فیزیولوژی
The Effect of Instruction Based Generative Learning Design on Nursing Students’ Physiology Learning
Introduction: Utilizing traditional educational methods does not meet today’s educational needs; Modern educational systems are enabled with new methods of teaching that enrich the teaching- learning process. The purpose of this study was to evaluate the effect of instruction based generative learning design model on nursing student's Physiology learning.
Methods: In this study, the pretest-posttest design with a control group was used. 30 nursing students from the statistical population of nursing students of Malayer were selected through convenience sampling and randomly assigned to two classes of 15 participants. The experimental group was instructional with generative learning model and the control group with a conventional method (book). The instrument used in this study was a learning test (pretest and posttest with 89% reliability and content validity approved by experts). The covariance (Ancova) test and SPSS software were used to analyze the collected data.
Results: Findings showed that the instructional based generative design model increases learning in the subject of Physiology.
Conclusion: The results showed that generative learning designed increases students’ learning the subject of Physiology; the designers and implementers involved in medical education training are recommended to use this model.
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-127-en.pdf
2017-07-12
16
26
Generative Learning Design Model
Learning
Physiology Course
Raheleh
Sarikhani
sarikhanieducation@gmail.com
1
AUTHOR
Saeed
Moosavipour
s-moosavipour@araku.ac.ir
2
AUTHOR
Narges
Feyz abadi
3
AUTHOR
Elham
Rahimi
4
AUTHOR
Mohammad
Zare
5
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
خود ارزیابی اینترن ها و پزشکان خانواده دانشگاه علوم پزشکی جهرم در زمینه حداقل توانمندی های پزشک عمومی
مقدمه و هدف: در راستای پاسخگویی اجتماعی، سند حداقل توانمندی های مورد انتظار از پزشک عمومی توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشک عمومی (مصوب سومین نشست شورای آموزش پزشکی عمومی مورخ 27/12/1388) تدوین شده است. این مطالعه به منظور خود ارزیابی اینترن های پزشکی و پزشکان خانواده دانشگاه علوم پزشکی جهرم از میزان توانمندی آنها در زمینه حداقل توانمندیهای مورد انتظار از پزشکان عمومی در ایران طراحی شده است.
روشها: این مطالعه از نوع توصیفی می باشد که در دانشگاه علوم پزشکی جهرم بر روی اینترن ها و پزشکان خانواده انجام گرفت. جامعه پژوهش پزشکان خانواده و اینترن های دانشگاه علوم پزشکی جهرم بود. در این مطالعه20 نفر اینترن به روش سرشماری و 20 نفر پزشک خانواده به روش تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا (ظریب آلفای کرونیاخ 75%) بود که در 8 حیطه شامل: ارتقاء سلامت، مهارت های بالینی و ارتباطی، اقدامات عملی، نگرش و اخلاق پزشکی و مسؤلیت های قانونی، فن آوری اطلاعات، علوم پایه، پژوهش و ارتقاء فردی تهیه گردید و جمعاً شامل 83 گویه بود. داده ها وارد نرم افزار SPSS نسخه 16 شده و با استفاده از آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین سنی پزشکان خانواده 7/30 سال و 45% (9نفر) مذکر بودند. میانگین سنی اینترنها 5/24 سال و 80% مؤنث (16 نفر) بودند. توانمندی پزشکان خانواده بجز در حیطه پژوهش که متوسط بود در سایر حیطه ها قوی ارزیابی شدند،. توانمندی اینترن ها بجز در حیطه های پژوهش، ارتقای فردی و فن آوری اطلاعات که متوسط بودند، در سایر حیطه ها قوی ارزیابی شدند. مقایسه توانمندی اینترن ها با پزشکان خانواده در حیطه های هشت گانه با استفاده از آزمون تی مستقل نشان داد که بجز در حیطه پژوهش (19/0=P Value) در سایر حیطه ها تفاوت معنی دار وجود دارد (05/0> P Value ).
نتیجهگیری: ارتقای توانمندی دانش آموختگان در حیطه های فن آوری اطلاعات، پژوهش، ارتقاء فردی و فراگیری مادام العمر ضروری است.
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-129-fa.pdf
2017-07-12
27
39
پزشک خانواده
پزشک عمومی
حداقل توانمندی ها
خود ارزیابی
Self-Assessment of Family Physicians and Interns of Jahrom University of Medical Sciences about Minimum Capabilities of General Practitioner
Introduction: In order to meet the social accountability, the Minimum capabilities of general practitioners in Iran have been developed by the Council of general medical education. The aim of this study was to evaluate medical interns and family physicians regarding Minimum capabilities of general practitioner by self-evaluation.
Methods: This descriptive cross sectional study was performed on family physicians and interns of Jahrom University of Medical sciences in 2011. From the forty participants, 20 interns were selected by census method, and 20 family physicians by simple random sampling. Data gathering tool was a Valid and reliable questionnaire containing 83 items in 8 areas including health promotion, clinical and communication skills, practice procedures, attitudes, medical ethics and Legal Responsibilities, information technology, basic sciences, research and personal development. The results were analyzed using independent T-test of SPSS 16.
Results: The mean age of family physicians was 30.7; 45% were male. The mean age of interns was 24.5 and 80% were female. The capabilities of family physicians were evaluated strong except in the area of research that was average. The ability of using Internet was evaluated strong, except in the areas of research, personal development and information technology that were average. Comparing capabilities of interns and family physicians in the eight areas using independent t-test, showed that except in the field of research (P value=0.19), there was a significant difference (PValue <0/05).
Conclusion: Improve the ability of medical students in the field of information technology, research, personal development and lifelong learning is essential.
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-129-en.pdf
2017-07-12
27
39
Family Physician
General Practitioner
Minimum Capabilities
Self-Assessment
Esmaeil
Managheb
managheba@sums.ac.ir
1
AUTHOR
Fatemeh
Mosalanejad
pari_1264@yahoo.com
2
Jahrom University of Medical Sciences
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی ارتباط انگیزش و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مقدمه و هدف: با توجه به توسعه کمی دانشگاه ها در سال های اخیر و عدم توجه کافی به کیفیت و استانداردهای آموزشی، هم اکنون فرسودگی تحصیلی در دانشگاهها به عنوان یک معضل اساسی مطرح است و پیش بینی می گردد در آینده نیز این معضل تشدید گردد.لذا این پژوهش در پی تعیین ارتباط میان انگیزش و فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت مشهددر سال 1395 طراحی و انجام گرفت.
روش ها: در این پژوهش نوع تحلیلی مقطعی جامعه آماری شامل 262 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده بهداشت مشهد می باشندکه در نهایت 152 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند .به منظور جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981)و فرسودگی تحصیلی برسو (1997) که هر دو از روایی پایایی مطلوبی برخوردار بودند، استفاده شد.تجزیه تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام گرفت.
یافته ها: با توجه به نتایج همبستگی منفی و معناداری میان انگیزش و فرسودگی تحصیلی وجود دارد (503/- = r) .همچنین رابطه انگیزش تحصیلی با مولفه های خستگی تحصیلی 425/0- ، بی علاقگی 445/0- و ناکارمدی 397/0- معکوس و معنادار به دست آمد (01/0P Value<).
نتیجهگیری: براساس نتایج به دست آمده بالا بردن سطح انگیزش تحصیلی می تواند به کاهش فرسودگی کمک نماید لذا معاونان آموزشی و دیگر مسئولان بایستی با برنامه ریزی اصولی و فراهم کردن بستری مناسب به این امر کمک کنند.
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-134-fa.pdf
2017-07-12
40
50
انگیزش تحصیلی
دانشکده بهداشت
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
فرسودگی تحصیلی
The Relationship between Motivation and Academic Burnout among Students of Health School, Mashhad University of Medical Sciences
Introduction: Due to increasing number of universities in recent years and lack of adequate attention to quality and standards of education, academic burnout has become a problem which is predicted to be intensified in future. Thus this study was done to determine the relationship between motivation and academic burnout among students of Health School of Mashhad University of medical sciences, 2015.
Methods: This cross-sectional study was conducted on 262 students of health school. Two standard questionnaires of including Harter Motivation scale (1981) and Berso academic burnout questionnaire (1997) were used. The data was analyzed using SPSS 16.
Results: The findings showed a significant inverse correlation between motivation and burnout (r=- 0/503), Also a significant relationship between motivation and exhaustion (r=-0/425), cynicism(r=-0/445), reduced efficiency(r=-0/397) was found (P Value < 0/01).
Conclusion: based on the findings, enhancing academic motivation can help reduce burnout, so educational deputies and others who are officially responsible should plan and create proper frameworks for betterment.
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-134-en.pdf
2017-07-12
40
50
Academic Burnout
Academic Motivation
Health School
Mashhad University of Medical Sciences
Relationship
Malihe
Zaregar
zaregarm911@mums.ac.ir
1
AUTHOR
Hosein
Ebrahimipour
ebrahimipourh@mums.ac.ir
2
AUTHOR
Yousef
Shaabani
3
AUTHOR
Elaheh
Hooshmand
houshmande@mums.ac.ir
4
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مطالعه تطبیقی برنامههای راهبردی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم و دانشگاههای علوم پزشکی از منظر چشماندازها، رسالتها و ارزشها
مقدمه و هدف: برنامههای راهبردی به منزله نقشه راه دانشگاه برای حرکت به سوی آینده می¬باشد. هدف اصلی در این پژوهش، شناسایی تفاوتها و تشابهات برنامههای راهبردی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم و علوم پزشکی از منظر چشمانداز، رسالت، و ارزشهای آنها بود.
روش ها: رویکرد این پژوهش، کیفی میباشد. جامعه آماری پژوهش را برنامههای راهبردی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم و علوم پزشکی تشکیل دادند که جهت دستیابی به هدف پژوهش، برنامه راهبردی 4 دانشگاه وابسته به وزارت علوم و 4 دانشگاه علوم پزشکی به صورت نمونهگیری در دسترس، انتخاب شدند. جهت تحلیل برنامههای راهبردی و دستیابی به نتایج پژوهش نیز از روش تحلیل محتوا به شیوه مقولهبندی استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل برنامههای راهبردی دانشگاههای مورد مطالعه نشان داد که از منظر چشمانداز، در 4 مؤلفه مشابه و در 4 مؤلفه تفاوت داشتند؛ از منظر رسالت در 4 مؤلفه مشابه و در 6 مؤلفه متفاوت بودند؛ و از منظر ارزشها در 5 مؤلفه مشابه و در 7 مؤلفه با یکدیگر متفاوت بودند.
نتیجهگیری: برنامههای راهبردی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم و علوم پزشکی دارای تفاوتها و تشابهاتی هستند که با بهرهگیری از این تفاوتها میتوانند به تکمیل برنامههای راهبردی خود بپردازند.
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-140-fa.pdf
2017-07-12
51
67
ارزشها
برنامههای راهبردی
دانشگاههای علوم پزشکی
دانشگاههای وابسته به وزارت علوم
چشماندازها
رسالتها
A Comparative Study of Strategic Programs of Universities affiliated to the Ministry of Science and Medical Sciences Universities in Terms of viewpoints, Missions and Values
Introduction: Strategic plans are a roadmap for the future of the university. Identifying the differences and similarities between Universities affiliated to the Ministry of Science and Medical Sciences Universities in terms of viewpoints, missions, and values.
Methods: This was a qualitative research. Four strategic programs from Universities affiliated to the Ministry of Science and four from medical sciences universities were selected through convenience sampling. To analyze the strategic programs the content analysis by means of codification was applied.
Results: The results indicated that in terms of viewpoint, Universities affiliated to the Ministry of Science and medical sciences Universities were simillar in 4 components and different in four other components; in terms of mission, in 4 components they were similar and in 6 components were different, and ultimately in terms of values in 5 components were similar and in 7 components were different.
Conclusion: There are similarities and differences between Universities affiliated to the Ministry of Science and medical sciences universities in terms of viewpoint, mission and values. By examining the differences and similarities, these universities can come to an integration regarding viewpoint, mission and values.
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-140-en.pdf
2017-07-12
51
67
Medical Sciences Universities
Strategic Programs
Values
Vision
Mission
Universities Affiliated to the Ministry of Science
Hamed
Abbasi Kasani
hamed.abbasikasani@gmail.com
1
AUTHOR
Sajad
Abbasi Kasani
sajjad.abbaskassani@gmail.com
2
AUTHOR
Parastoo
Bagheri
parastoobagheri50@gmail.com
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی میزان آگاهی و نیازهای آموزشی درنوجوانان مبتلا به تالاسمی ماژور و عضو فعال خانواده ی آنها در بندر عباس
مقدمه و هدف: تالاسمی میتواند اثرات نامطلوب زیادی بر فرد، خانواده و جامعه تحمیل کند. بنابراین لازم است که نیاز والدین دارای فرزند مبتلا و افراد مبتلا به تالاسمی مشخص شود. این پژوهش با هدف تعیین میزان آگاهی و نیازهای آموزشی نوجوانان مبتلا به تالاسمی ماژور و یکی از اعضای فعال خانواده در بندرعباس انجام شد.
روش ها: این پژوهش به صورت مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که در سال 1393 در شهر بندرعباس بر روی 70 نوجوان مبتلا به تالاسمی ماژور و یک نفر از اعضای فعال خانواده انجام شد. جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبه و با استفاده از پرسشنامه بود. ابزار پژوهش در این مطالعه شامل پرسشنامههای اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه محقق ساخته نیازسنجی بود که پرسشنامه محقق ساخته نیازسنجی دارای دو بخش بود. بخش اول شامل 22 سوال در سه حیطه شناخت ماهیت بیماری (16 سوال)، تغذیه ( 3سوال ) و پیشگیری (3 سوال ) و بخش دوم شامل 24 عبارت بود که میزان نیاز آموزشی فرد را مشخص میکرد. دادهها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: در رابطه با سنجش میزان آگاهی، بیشترین امتیاز به حیطه پیشگیری و کمترین امتیاز به حیطه ماهیت بیماری تعلق داشت بطوری که میزان پاسخ نمیدانم به حیطه ماهیت بیماری، 50 درصد در نوجوانان و بیش از 75 درصد در اعضای فعال بود. همچنین در رابطه با نیازسنجی، بیشترین امتیاز در هر دو گروه مربوط به کسب اطلاعات در رابطه با درمانهای جدید بود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده، نوجوانان مبتلا به تالاسمی ماژور و عضو فعال خانواده ، نیاز به آموزش در تمامی حوزه های مورد بررسی بخصوص ماهیت بیماری، درمان و عوارض بیماری دارند.
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-126-fa.pdf
2017-07-12
68
75
آگاهی
تالاسمی
نیاز سنجی.
Investigating the Awareness and Educational Requirements of Adolescents with Thalassemia and Active Members of the Afflicted Families in Bandar Abbas, Iran
Introduction: Thalassemia can impose adverse effects on the individual, family and community. It is therefore important to specify the needs of children with thalassemia and their parents. This study intended to assess the knowledge and educational needs of adolescents suffering from thalassemia major and active members of the family in Bandar Abbas.
Methods: This cross-sectional descriptive-analytic study was conducted in 2014 in Bandar Abbas on 70 adolescents with thalassemia major and active members of the family. The Data were gathered by interview and using a questionnaire. The research instrument used in this study was demographic information questionnaire and need assessment self-made questionnaire for needs assessment. The need assessment self-made questionnaire was two parts. The first part consisted of 22 questions in three areas: the recognition of the nature of the disease (16 questions), nutrition (3 questions) and prevention (3 questions). And the second part contains 24 terms that specified the educational needs of the individual. The collected data was analyzed using SPSS software version 16.
Results: Regarding the measurement of awareness, the highest score in the area of prevention and the lowest score belonged to the nature of the disease. The "I do not know" response to the 4 questions on the nature of the disease was 50% percent among the adolescents and more than 75% among the active members. Also, in relation to the need assessment, the highest score in both groups was related to "need more information about modern treatment methods".
Conclusion: According to the results, adolescents with thalassemia major and active members of the family need to be trained in all areas studied, especially the nature of the disease, treatment and complications of the disease.
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-126-en.pdf
2017-07-12
68
75
Knowledge
Thalassemia
Needs Assessment
leili
Borimnejad
l.borimnejad@gmail.com
1
AUTHOR
Soroor
Parvizi
s_parvizy@yahoo.com
2
AUTHOR
Hamid
Haghaani
haghani511@yahoo.com
3
AUTHOR
Belgheis
Sheibani
farideh.sheibany@gmail.com
4
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
حمایت مربی در محیط بالینی از دیدگاه دانشجویان مامایی
مقدمه وهدف: اگر چه مربیگری یک ارتباط حمایتی در کمک به توسعهی حرفهای و پذیرش نقش فرد است؛ اما دقیقا مشخص نیست که از نظر دانشجویان کدام گفتار، رفتار و عملکرد مربی حمایتی است. لذا بررسی حاضر با هدف تعیین مصادیق حمایت مربی در محیط بالینی از نظر دانشجویان مامایی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون طراحی و اجرا شد.
روش ها: در این مطالعه از دو روش تحلیل محتوا و توصیفی- تحلیلی برای کسب اطلاعات استفاده شد. در ابتدا ،برای یافتن مصادیق حمایت مربی از دانشجو، از 30 دانشجوی مامایی ترم 6 خواسته شد؛ تجارب بالینی خود که در آن احساس دریافت حمایت از سوی مربی داشته اند و تجاربی که نیاز به حمایت از سوی مربی داشته؛ اما حمایتی دریافت نکرده اند، را با توضیح حمایت دریافت شده و حمایت مورد نیازِ دریافت نشده، مکتوب کنند. سپس، کدهای بدست آمده از تحلیل تجارب مکتوب دانشجویان، به صورت 19موقعیت حمایتی بالینی در سه بعد اطلاعاتی، ابزاری و عاطفی نوشته شد و جهت تایید از نظر سایر دانشجویان، در قالب پرسشنامه در اختیار 100 دانشجو ترم 6 و بالاتر (به استثنای 30 دانشجوی اولیه) قرار گرفت؛ که به طریق سرشماری تعیین شده بودند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مرحله دوم، از نرم افزار SPSS نسخه 19 استفاده شد. برای بیان فراوانی پذیرش هر موقعیت حمایتی و تفاوتهای احتمالی نظرات بین گروههای مختلف دانشجویی به ترتیب از آزمونهای توصیفی و آزمون مربع کای استفاده شد.
یافته ها: در فرآیند تحلیل محتوا، سه طبقه اصلی ( حمایت عاطفی، ابزاری و اطلاعاتی) و 6 طبقه فرعی (احترام، تقویت اعتماد به نفس، تقویت استقلال، کاهش تنش، نیازآموزشی و ارائه بازخورد) از 20 کد استخراج شده از بررسی دست نوشتهها استنتاج شد؛ و تم اصلی پذیرش دانشجو در محیط بالینی به عنوان دانشجو از مجموعه یافتهها برگزیده شد. در بررسی توصیفی، فروانی پاسخها نشان داد که 66/80% دانشجویان یکی از رفتارهای عاطفی مربی ، 70% یکی از اقدامات ابزاری و 41% یکی از رفتارهای اطلاعاتی و بازخوردی را حمایتی دانسته اند. دریافت اعتماد به نفس (97%)، سرزنش نشدن (87%)، اجازه تکرار پروسیجر بر بیمار تا کسب موفقیت (87%)، با ارزش جلوه دادن عملکرد دانشجو(84%)، اجازه کار بدون نظارت بدنبال اولین اقدام قابل قبول یا در رابطه با آموختههای قبلی (78%) از مصادیق حمایت مربی از نظر دانشجویان بود.
نتیجهگیری: دانشجویان مورد مطالعه رفتارهای عاطفی و کمکهای ابزاری مربی را بیشتر از عملکرد آنها در ارائه اطلاعات و بازخورد حمایتی دانسته اند؛ که توجه مربیان محترم و تجدید نظر آنها در عملکرد را میطلبد.
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-136-fa.pdf
2017-07-12
76
89
آموزش بالینی
دانشجویان مامایی
حمایت
مربی
Instructor’s Support in Clinical Setting from Midwifery Students’ Viewpoints
Introduction: Although mentorship is a supporting relationship assisting people to improve their profession, it is not obvious form students’ viewpoint what word, behavior or function of instructors is considered supportive. This study intended to determine instances of instructor’s support in clinical settings from the midwifery students’ viewpoint.
Methods: The data was collected through content analysis and descriptive analysis. To identify instances of instructor’s support, 30 midwifery students were asked to write about their personal clinical experience. A questionnaire was also administrated to 100 other students. To analyze the data in the second phase, SPSS software 19 was run. To demonstrate the frequency of acceptance for each supporting situation and probable disparities between groups, descriptive tests and Chi-square test were applied, respectively.
Results: Three categories (emotional, instrumental and informational support) together with six clusters (respect, reinforcing self-confidence, independence, reducing tension, educational needs, and providing feedback) were emerged from 20 codes. Descriptive analysis detected that 80.66% of students regarded instructor’s emotional behavior, 70% instructor’s instrumental measures, and 41% instructor’s informational and feedback behaviors as supporting. Some instances of instructor’s support from students’ viewpoint were self-confidence (97%), not being blamed (87%), permission to repeat the procedure on the patient (87%), assigning value to the student’s performance (84%), giving permission to act without supervision after the first satisfactory move (78%).
Conclusion: The participants considered emotional behavior and instrumental contribution of instructors more supporting than their function of providing information and feedback which requires the attention of the instructors and revision of their performance.
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-136-en.pdf
2017-07-12
76
89
Clinical Training
Instructor
Midwifery Students
Support
Soheyla
Ziaee
s_ziaee115@yahoo.com
1
AUTHOR