OTHERS_CITABLE ارزیابی مقایسه ای کیفیت عناصر برنامه درسی در رشته علوم تربیتی مقدمه و هدف: : ارزیابی برنامه ها و واحدهای درسی دانشگاهی، یک الزام و ضرورت همیشگی جهت ارتقای کیفیت آموزش عالی بوده است. لذا هدف تحقیق حاضر، ارزیابی مقایسه ای کیفیت عناصر برنامه درسی در رشته علوم تربیتی بود. روش‌ها: روش تحقیق، توصیفی پیمایشی از نوع مقطعی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه اصفهان و آزاد اصفهان به تعداد 1095 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 147 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، شامل پرسشنامه محقق ساخته با 32 گویه در شش مولفه بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط کارشناسان تایید گردید. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 86/0 برآورد گردید. تحلیل داده ها در سطح استنباطی با استفاده از نرم افزار آماری Spss نسخه 22 انجام گرفت. یافته‌ها: یافته ها نشان داد در رشته علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان در ابعاد اهداف، (69/0±43/3)، محتوا، (70/0±30/3)، تجارب یادگیری، (59/0±40/3)، روش تدریس، (87/0±51/3)، شیوه های ارزشیابی، (67/0±20/3)، زمان، (75/0±13/3) و تجهیزات آموزشی، (66/0±27/3) دارای میانگین بالاتری نسبت به دانشگاه آزاد اصفهان بود. (P < 0.05). نتیجه‌گیری: : طبق نتایج، کیفیت عناصر برنامه درسی در دانشگاه های مورد مطالعه در وضعیت بالاتر از حد متوسط قرار دارد و به نوعی مطلوب است.   http://dsme.hums.ac.ir/article-1-172-fa.pdf 2018-11-03 1 12 برنامه درسی کیفیت آموزش عالی دانشجو The evaluation of quality of curriculum elements in education field Introduction: Evaluation of academic programs and courses has been a constant need to improve the quality of higher education. Thus purpose of this research was evaluation of quality of curriculum elements in educational sciences field. Methods: Research method was sectional survey. The statistical population consisted of 1095 students in field of educational sciences in University of Isfahan and educational sciences in University of Azad Isfahan that by Cochran Formulate, 147 ones were chosen by using stratified randomized sampling. The information gathering tools were researcher-made questionnaire with 32 items in six components in terms of 5 Likert scale. Questionnaires content validity confirmed by expert. Reliability coefficients through Alpha Cronbach coefficient obtained equal to 0.86. Data  analyses done in inferential level (independent t-test) through Spss 22 software. Results:The Finding showed in field of educational sciences, University of Isfahan in goals component (3.43±0.69), content (3.30±0.70), learning experiences (3.40±0.59), teaching method (3.51±0.87), evaluation methods (3.20±0.67), time (3.13±0.75), equipment (3.27±0.66) have higher average than University of Azad Isfahan. (P < 0.05) in the components of goals (3.43±0.69), content (3.30±0.70), learning experience (3.40±0.59), teaching method (3.51±0.87), evaluation methods (3.20±0.67), timing (3.13±0.75) and educational equipment (3.27±0.66). Conclusion: According to the results, the quality of the curriculum elements in universities which were studied, are higher than average level and is somewhat favorable Citation: Amini  M, Rahimi H, Khodabakhshi H. The evaluation of quality of curriculum elements in education field. Journal of  Development Strategies in Medical Education 2018; 5(2): 1-12 http://dsme.hums.ac.ir/article-1-172-en.pdf 2018-11-03 1 12 Curriculum Quality Higher Education Student mohammad amini 1 AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-6860-8571 hamid rahimi 2 AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-5132-5874 hamid reza khodabakhshi 3 AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-2961-1449
OTHERS_CITABLE ارتباط بین عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با عوامل جمعیت‌شناختی، تحصیلی و دانش آماری مقدمه و هدف: : از آنجا که عملکرد تحصیلی دانشجویان حاوی اطلاعات مهمی برای مدرسان، برنامه‌ریزان آموزشی، و خود دانشجو است، شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی آنها از اولویت بالایی برخوردار است. لذا این مطالعه به هدف بررسی ارتباط بین عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با متغیرهای جمعیت‌شناختی، تحصیلی و دانش آماری طراحی گردیده است. روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعۀ توصیفی-مقطعی است که بر روی همۀ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ورودی سال‌های 1390 الی 1393 صورت گرفته است. به منظور پاسخ به سؤالات پژوهش، اطلاعات لازم در بارۀ دانشجو از ادارۀ خدمات ماشینی دانشگاه جمع‌آوری، و از طریق بستۀ آماری SPSS نسخۀ 24  با استفاده از جدول‌ها، شاخص‌های مرکزی و پراکندگی توصیف، و با استفاده از آزمون‌های t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و  آنالیز کوواریانس تحلیل شدند. یافته‌ها: : یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهند که بین عملکرد تحصیلی دانشجویان با متغیرهای پژوهش شامل جنس، سن، تأهل، دانشکده و دانش آماری ارتباط معنی‌دار آماری وجود دارد، ولی محل سکونت و مقطع تحصیلی با عملکرد تحصیلی چنین رابطه‌ای ندارند. نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت دانش آمار در علوم پزشکی و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی لازم است بهبود مداوم شیوه‌های آموزش آمار در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجهۀ همت اساتید فن قرار گیرد. با این کار انتظار می‌رود زمینۀ بهتری برای عملکرد تحصیلی دانشجویان فراهم شود.   http://dsme.hums.ac.ir/article-1-186-fa.pdf 2018-11-03 13 21 دانش آماری دانشجو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عملکرد تحصیلی عوامل جمعیت‌شناختی و تحصیلی Investigation of the Relationship between Academic Performance of Students at Isfahan University of Medical Sciences with Demographic, Academic and Statistics Education Factors IntroductionSince students' academic performance holds significant information which provides feedback to teachers, educational planners, and students, identification of effective variables on academic performance is considered a significant priority. Therefore, this study was designed to investigate the relationship between academic performance of students in medical university of Isfahan with demographic, scholastic and statistics knowledge factors. Methods: This is a cross-sectional study with all the students from Isfahan University of Medical Sciences participating, during 2011- 2014. To answer the research questions, necessary information about the participants was taken from computing services office, and then analyzed using SPSS program version 24, through tables, central and dispersion indices, independent t-test, ANOVA, and ANCOVA. Results: Research findings shows that there exist a statistically significant relation between academic performance of students with the variables including sex, age, marital status and statistics knowledge. However, place of accommodation and educational grade were not correlated with academic performance. Conclusion: Considering the significant role of statistics for medical fields and its relevance with academic performance, it is a essential to improve statistics teaching methods. Better academic performance is expected from the students this way. Citation: Keyvanara  M, Hosseini  SM, Naderi B. Investigation of the Relationship between Academic Performance of Students at Isfahan University of Medical Sciences with  Demographic Academic and Statistics Education. Journal of Development Strategies in Medical Education 2018; 5(2): 13-21. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-186-en.pdf 2018-11-03 13 21 Demographic and Educational Factors Educational Performance Isfahan University of Medical Sciences Statistics Knowledge Student. Mahmoud Keyvanara 1 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-2847-6735 Mohesen Hosseini 2 AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-8958-5882 Binesh Naderi 3 AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-6187-2636
OTHERS_CITABLE نگرش دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی مقدمه و هدف: افزایش رو به رشد فارغ التحصیلان رشته های علوم پزشکی به عنوان یک نگرانی عمده در جامعه، منجر به اضطراب و ناامیدی دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی میشود. هدف این مطالعه بررسی وضعیت نگرش دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی در سال تحصیلی 96-1395 است. روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی است که در مهرماه 1395 انجام شد.جامعه پژوهش را دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تشکیل دادند. و حجم نمونه بصورت سرشماری250 نفرمحاسبه شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ی20 سوالی دانشگاه مینه سوتای آمریکا بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SSPS24  و با استفاده از آزمونهای T-Test تک نمونه ای و آنالیزواریانس یک طرفه و آماره های توصیفی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: طبق نتایج پژوهش حاضر میانگین و انحراف معیار نمره نگرش نسبت به رشته تحصیلی و آینده شغلی به ترتیب 2.74 ± 12.64 و 2.63 ± 17.84 بدست آمد، که این نمره در هر دو حیطه پایین تر از حد قابل قبول می باشد. از بین متغیرهای دموگرافیک مورد بررسی تنها بین جنسیت و نگرش به رشته تحصیلی اختلاف معنی داری مشاهده شد(03/0=P) نتیجه‌گیری: : با توجه به پایین بودن نگرش افراد نسبت به رشته و آینده شغلی خود بنظر میرسد مسئولین مربوطه باید در جهت رفع موانع موجود برنامه ریزی نمایند.و همچنین جهت گرایش مردان نسبت به رشته پرستاری فرهنگ سازی صورت گیرد. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-185-fa.pdf 2018-11-03 22 32 نگرش پرستاری رشته تحصیلی آینده شغلی دانشجویان Attitudes of Nurse Students Toward Their Discipline and Future Career in Hormozgan University of Medical Sciences Introduction: The increasing growth  of graduates of medical sciences as a major concern in the society leads to students' anxiety and disappointment about  their discipline and future career.This study was performed with the aim of determining  Nurse students' attitude toward their discipline and future career carried out in Hormozgan University of Medical Sciences in 2017. Methods: This cross-sectional descriptive study was conducted in October, 2017. The study population consisted of nurse students of Hormozgan University of Medical Sciences. The sample size was counted 250. The data collection tool was a 20-question questionnaire from the University of Minnesota, USA. Data was analyzed by SPSS24 software using one-sample T-test, one-way ANOVA and descriptive statistics. Results: Mean and standard deviation of students' attitude toward their Discipline and  future career were 12.64 ± 2.74 and 17.84 ± 2.63 respectively, the attained mean score is lower than expected. the study showed that there were significant differences between gender and attitude of discipline.(P=.03). Conclusion: Planning by the Ministry of Health to remove existing barriers seems essential,  Cultural infrastructure is effective in Tendency men to nursin Citation: Marzban A, Marzban H. Attitudes of Nurse Students Toward Their Discipline and Future Career in Hormozgan University of Medical. Journal of Development Strategies in Medical Education 2018; 5(2): 14-24. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-185-en.pdf 2018-11-03 22 32 Attitude Nurse Discipline Future Career Students. ameneh marzban 1 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-8111-3319 hadi marzban 2 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-2687-2064
OTHERS_CITABLE بررسی میزان دستیابی دانش آموختگان پزشکی سال 1392 دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس به توانمندی های مصوب شورای آموزش پزشکی عمومی مقدمه و هدف: بنا بر اهمیت نقش مهارتی و حرفه ای پزشکان، وزارت متبوع، طی سندی، حداقل توانمندیهای مورد انتظار از پزشک عمومی را ترسیم نموده است. در این پژوهش، به بررسی میزان توانمندی دانش آموختگان پزشکی عمومی در سال 92 پرداخته شده است. روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی با هدف تعیین میزان توانمندیهای مورد انتظار از دانش آموختگان پزشکی انجام گرفت. تعداد شرکت کنندگان تحقیق، 49 نفر ، ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه حاوی 59 سؤال از 6 حیطه مهارتهای مصوب سومین نشست شورای آموزش پزشکی عمومی میباشد. روایی پرسشنامه با نظرخواهی از صاحبنظران آموزش پزشکی تأیید و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ برابر 8/0 بدست آمد. تحلیل اطلاعات با نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام شد. یافته‌ها: بیشترین میانگین در مهارتهای بالینی و ارتباطی (3/0±2/16) و کمترین میانگین در مهارت بکارگیری فناوری سلامت (7/0±1/12) میباشد. بر اساس آزمون T-Test  بین دو جنس، بیشترین توانمندی در دانش آموختگان مرد در حیطه اخلاق و مسئولیتهای قانونی (6/0 ±17) و درفارغ التحصیلان زن در حیطه ارتقای فردی و فراگیری مادام العمر با میانگین 8/0±5/16 است. نتیجه‌گیری: بررسی توانمندی ها در این پژوهش به روش خودارزیابی بوده و بالاترین نمره ای که دانش آموختگان در شش حیطه به خود داده اند با میانگین 2/16 و نمره سایر حیطه ها متوسط یا پایین تر از متوسط بوده است. به نظر میرسد بازنگری اساسی در روشهای آموزشی، منابع و مباحث مرتبط با یاددهی- یادگیری ضروری است.   http://dsme.hums.ac.ir/article-1-177-fa.pdf 2018-11-03 33 47 دانش آموختگان پزشکی عمومی توانمندی آموزش پزشکی A Survey on the of Medical Graduates\' Achievements in the Capabilities Approved by the General Medical Education Council of Bandar Abbas University of Medical Sciences in 2014 Introduction: Considering the significantprofessional role of doctors, Ministry of Health and Medical Education has issued the minimal required capabilities expected from a recently graduated general physician.This study intended to evaluate thecompetencies of medical graduates from Bandar Abbas medical school in 2014. Methods: This cross-sectional study on medical graduates was conducted in 2014 in Hormozgan University of Medical Sciences. Totally,49 people, who filled out a questionnaire containing 59 items, participated in the study. The items were on the six areas of skills that are approved by the medical education council. The validity of the questionnaire was confirmed by medical education experts and the reliability was approved using Cronbach's alpha equal to 0.8. Results: : The greatest mean grade belonged to clinical and communicational skills and the lowest was related to having the ability of using health technology skills.The t-test results indicated that males were more capable in the area of ethics and legal responsibilities(17±0.6), while females were more competent inpromotion and lifelong learning(16.5±0.8). Conclusion: This was a self-report survey. The highest mean score obtained in thedifferent six areas was 16.2.The other mean grades were even lower in other areas. It seems that a review of educational methods, resources and topics related to teaching-learning is necessary. Citation:Abedini S, Kamalzade H, Javadi R. A Survey on the of Medical Graduates' Achievements in the Capabilities Approved by the General Medical Education Council of Bandar Abbas University of Medical Sciences in 2014. Journal of Development Strategies in Medical Education 2018; 5(2): 25-39. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-177-en.pdf 2018-11-03 33 47 Medical graduates Ability Medical education samireh Abedini 1 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-1485-9858 hesamadin kamalzade 2 AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-1219-305X rafat javadi 3 AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-7786-8949
OTHERS_CITABLE برنامه درسی و نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه تورنتو کانادا: یک مطالعه تطبیقی مقدمه و هدف: امروزه نگرانی عمده­ی نظام آموزشی سلامت، غفلت از کیفیت مطالب و کارایی دانش­آموختگان می­باشد. تطبیق، مقایسه و تحلیل ابعاد مختلف برنامه­ها با سایر کشورها، در رفع این دغدغه بسیار مؤثر است. با توجه به کمبود مطالعات مربوط، این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی برنامه دکتری پرستاری ایران و تورنتو انجام شد. روش‌ها: مطالعه توصیفی حاضر با رویکرد تطبیقی، سال 1396 و الگوی چهار مرحله­ای بردی(Beredy) صورت گرفت. اطلاعات مربوطه از دو دانشگاه جمع­آوری و مطابق مراحل تفسیر و همجواری طبقه­بندی شدند. سپس شباهت­ها و تفاوت­­ها آنالیز گردیدند. یافته‌ها: هر دو برنامه آموزشی به صورت تمام وقت، حضوری و با تأکید بر اصل دانشجو محوری است. تفاوت­هایی از نظر ساختاری بین برنامه­ها وجود دارد؛ اما طول دوره آموزشی - پژوهشی و محتوای برخی دروس همانند آشنایی با زمینه تحقیقاتی، رساله پژوهشی و نقد مطالعات در تورنتو با روش­شناسی تحقیقات کمی - کیفی و نقد مقالات در ایران و درس سمینار دانشجویان با چالش­های پرستاری دارای شباهت­هایی است. دانشکده تورنتو بر مقاله منتج از پایان­نامه تأکید نکرده ولی در ایران استخراج مقاله از رساله ضروری است. نتیجه‌گیری: نقطه عطف برنامه تورنتو به­روزرسانی مدون آن است. در ایران با توجه به نیازهای در حال گسترش این رشته و انتظارات فارغ التحصیلان، تغییرات کلی ضروری است؛ لذا توصیه می­گردد علاوه بر توجه به پیشنهادات اصلاحی در متون مختلف، این دوره در ایران از نظر کلی و محتوایی مورد بازنگری قرار گیرد.   http://dsme.hums.ac.ir/article-1-187-fa.pdf 2018-11-03 48 70 برنامه درسی دکتری پرستاری مطالعه تطبیقی نظام آموزشی The educational system and curriculum of Ph.D nursing students in Iran and Toronto, Canada: a comparative study Introduction: Today, the main concern of health education system is neglecting the quality of materials and the efficiency of students. Matching, comparing and analyzing different dimensions of programs with those of other countries would be helpful in solving this problem. This study was conducted with the aim of comparing the Ph.D. Nursing Program in Iran and Toronto. Methods: This descriptive study was carried out using a comparative approach and Beredy model. The relevant information was collected from two universities and classified according to the interpretation and adjacent stages. Then, the similarities and differences were analyzed. Results: Both programs are full-time, in-person, and emphatically student centered. There are structural differences between the programs; but there are similarities during the educational period and the content of some courses, such as research education, research proposals and critique studies in Toronto, with the methodology of quantitative-qualitative research and critique of papers in Iran. Students' Proposal writing course faces similar challenges. Toronto does not focus on the article extracted from the thesis, but in Iran, it is considred necessary. Conclusion: Toronto's curriculum has been updated. In Iran, considering the increasing needs of graduates and the expectations of graduates, is necessary to make general changes. Therefore, it is recommended that in addition to the suggestions given in various texts to modify the program, the course in Iran should be reviewed in general terms and content. Citation: Roshanzadeh M, Tajabadi A, Aghaei M. The educational system and curriculum of Ph.D nursing students in Iran and Toronto, Canada: a comparative study. Journal of Development Strategies in Medical Education 2018; 5(2): 40-62. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-187-en.pdf 2018-11-03 48 70 Curriculum Comparative Study Educational System Nursing Ph.D. mostafa roshanzadeh 1 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-4982-4364 ali tajabadi 2 AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-5217-9581 mirhossein Aghaei 3 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-0028-7887
OTHERS_CITABLE سیستم ایمنی بر روی صحنه نمایش: تأثیر تدریس ایمنولوژی پایه با استفاده از نمایش دانشجوئی بر عملکرد تحصیلی و رضایت مندی دانشجویان پرستاری مقدمه و هدف: ا دوره آموزش پرستاری یک برنامه فشرده و درمواردی همراه بااسترس است. دراینحالت، ممکن است یادگیری کاهش یابد. با توجه نقش مهم دانش اموختگان این رشته، سعی بر آن است تا از روشهای آموزش کارآمد استفاده گردد. نمایش، یکی از روش های نوین شبیه سازی است که درافزایش یادگیری تأثیر بسزایی دارد. ازاینرو، تأثیر نمایش در تدریس ایمنولوژی بهمراه سخنرانی بر یادگیری دانشجویان باروش تدریس سخنرانی مقایسه شد. روش‌ها: دوکلاس مجزا ازدانشجویان پرستاری درنظرگرفته و درس به هردوگروه بشکل سخنرانی ارائه شد. برای یک کلاس تدریس باسخنرانی و گروه دیگرروش تدریس سخنرانی بهمراه نمایش انجام شد.  در این روش، هر دانشجودر نقش یک عامل سیستم ایمنی درس ارائه شده در آن جلسه ایفای نقش کرد.  درآخرین جلسه نیز دانشجویان درنقش مجموعه عوامل سیستم ایمنی علیه یک عامل عفونی عمل کردند. در پایان ترم آزمون مشابه شامل 40 سؤال باضریب دشواری وضریب تمیز یکسان برگزار و نمره دو کلاس مقایسه و رضایتمندی دانشجویان با پرسشنامه اخذشد. یافته‌ها: نتایج نشانگر افزایش معنادار میانگین نمره دانشجویان در گروه تدریس بهمراه نمایش بود.  البته، میانگین نمره پایان ترم دختران گروه تدریس به روش سخنرانی بهمراه نمایش به میزان معناداری بیش از دختران گروه تدریس با سخنرانی بود.  ولی پسران، تفاوت معناداری نداشتند. نظرخواهی نشان داد که 100 درصد دانشجویان ازاین روش تدریس لذت برده و معتقد بودند معلوماتشان اضافه شده بود. نتیجه‌گیری: نمایش به درک عمیق تر ایمنولوژی کمک وآموزش را به فرایندی خوشایند تبدیل کرد.  مهم اینکه، دانشجویان درجریان اجرای نمایش سؤالات مفهومی رامطرح کردند.   http://dsme.hums.ac.ir/article-1-191-fa.pdf 2018-11-03 71 82 آموزش ایمنولوژی نمایش یادگیری تئاتر دانشجوئی Immune system on the stage: The effect of teaching basic immunology using theater on the students\' academic performance and satisfaction Introduction: Nuring is an intensive course which may cause stress and, in turn, decrease learning abilities. Given the important role of nursing graduates, efficient teaching methods should be used. Acting is one of the new simulation methods that improve learning. Hence, the effect of acting along with lecturing was compared with pure lecturing of basic immunology on student's learning. Methods: Two separate classes of nursing students were selected. For one class, the course was taught only through lecturing and for the other, through lecturing plus acting. In the latter, each student played as an immune response element taught in that session. At the final session, all of the students were involved and played the role of immune system elements against an infectious agent. At the end of the semester, a final exam was given to the students containing 40questions with similar difficulty and discrimination index. The results were analyzed, and the students' satisfaction was evaluated using a questionnaire Results: There was a significant increase in the average satisfaction of the class which was taught through lecturing and acting. Of course, the mean score for the female students was significantly higher. However, males did not show a significant difference. Results of the questionnaire showed that 100% of the students enjoyed this teaching method and believed their knowledge had increased. Conclusion: Acting helps deeper learning of immunology and changes the learning from a boring process to a pleasant one. More importantly, the students could be asked conceptual questions during the performances. Citation: Pouragha B, Norouzinia R, Ghazivakili Z, Pakravan N. Immune system on the stage: The effect of teaching basic immunology using students’ theater on the nursing students' academic performance and satisfaction. Journal of Development Strategies in Medical Education 2018; 5(2): 63-74. http://dsme.hums.ac.ir/article-1-191-en.pdf 2018-11-03 71 82 Acting Immunology Education Learning Behrooz Pouragha 1 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-0290-1238 Roohangiz Norouzinia 2 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-9979-4319 Zohreh Ghazivakili 3 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-7879-4117 Pakravan Nafiseh 4 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-9355-1738
OTHERS_CITABLE میزان جرات ورزی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشکده پزشکی بندرعباس مقدمه و هدف : جرات ورزی یک مهارت اجتماعی و از عوامل مهم ارتباط بین فردی  است که بر عملکرد دانشجویان رشته پزشکی و پزشکان تاثیر می گذارد. این پژوهش با هدف بررسی میزان جرات ورزی دانشجویان  پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و تعیین ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی انجام  گردید. روش‌ها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی تحلیلی  است که به روش سرشماری  بر روی کلیه دانشجویان پزشکی سال دوم تحصیلی مجموعاً 69 نفر،3/49%  پسر و  7/50 %  دختر انجام گرفته است.ابزار سنجش میزان جرات ورزی پرسشنامه گمبریل ریچی بوده است. مشخصات دموگرافیک و  نمرات دروس دانشجویان از پرونده آموزشی آنان استخراج گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار20  Spss و آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون کای دو و همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: اکثریت دانشجویان 8/92% از جرات ورزی متوسط برخوردار بودند .امتیازدانشجویان مبتلا به افت تحصیلی در ۹ حیطه از ۱۱ حیطه ی پرسشنامه گمبریل ریچی  |(شامل پیش قدم شدن در آغاز یک برخورد اجتماعی، ابراز وجود،ارایه ی بازخورد منفی، تحمل انتقاد، رد کردن تقاضا، مدیریت شرایط در زمان عدم دریافت خدمات مناسب، بیان احساسات مثبت، بیان محدودیت های شخصی و مدیریت شرایط آزار دهنده) به صورت معنادار کمتر از دانشجویان گروه پیشرفت تحصیلی بود. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه فقط تعداد کمی از دانشجویان 8/5% از جرات ورزی بالا برخورداربودند تدوین برنامه‌های آموزشی جرات ورزی جهت افزایش این مهارت در دانشجویان پزشکی بندرعباس بخصوص دانشجویان دچار افت تحصیلی  لازم می باشد.   http://dsme.hums.ac.ir/article-1-164-fa.pdf 2018-11-03 83 96 جرات ورزی پیشرفت تحصیلی دانشجوی پزشکی The level of assertiveness and its relation to academic achievement among students in Bandar Abbass Medical School Introduction: Assertiveness is one of the most fundamental social skills consisting of interpersonal and behavioral skills, which influence the performance of medical students and doctors.The aim of this study was to determine the assertiveness level in medical students  of Hormozgan University of Medical Sciences and its  relationship to academic achievement. Methods: In this cross-sectional study, all of second-year medical students  of Bandar Abbas medical School (69 students, 49/3% males &50.7 %females were recruited using census methods. Data were collected using a questionnaire consisted of demographic information and Gambrill and Richey assertion inventory .Academic achievement was assessed using grades from all academic classes. Data were analyzed by SPSS 20 software using descriptive analysis, chi square and Pearson correlation coefficient test. Results: most of (92.8% ) students indicated moderate level of assertiveness and students with poor academic achievements had significantly lower scores in  nine of the eleven " assertiveness "subscales including "Initiating interactions "،"Confronting others "،"Giving negative feedback" ،"Responding to criticism "،"Turning down requests "،"Handling service situations ","Complimenting others", "Admitting personal deficiencies" and "Handling a bothersome situation. Conclusion: Since only 4 (5.8%) students indicated high levels of assertiveness,  efforts should be made to increase assertiveness in Bandar Abbas medical students especially in lower academic achievers. Citation:Heydari Hengami M, Naderi N. The level of assertiveness and   its relation to academic achievement among students in Bandar Abbass Medical School. Journal of Development Strategies in Medical Education 2018; 5(2): 75-88 http://dsme.hums.ac.ir/article-1-164-en.pdf 2018-11-03 83 96 Assertiveness Achievement Medical students mehrgan Heydari hengame mhradman2002@yahoo.com 1 AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-9669-4235 Nadereh Naderi msbhnadereh@gmail.com 2 AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-9918-9943
OTHERS_CITABLE اثربخشی معنویت درمانی اسلامی بر تعلل ورزی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری مقدمه و هدف: دانشجویان پرستاری به دلیل استرس های محیط کار و تحصیلی شان بیشتر در معرض مشکلات تحصیلی  و کاهش بازدهی فردی هستند، بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی معنویت درمانی اسلامی بر تعلل ورزی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری انجام شده است. روش‌ها: در این پژوهش، از طرح نیمه تجربی پیش آزمون- پس آزمون، با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 96-1359 بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس تعداد 60 نفر از آنها انتخاب و سپس براساس تخصیص تصادفی افراد به دو گروه آزمایش و کنترل(هرگروه 30 نفر) جایگزین شدند. برای آزمونی های گروه آزمایش، 10 جلسه ی معنویت درمانی اسلامی(هر جلسه 45 دقیق) برگزار شد. آزمودنی ها به پرسشنامه های تعلل ورزی تحصیلی Tuckman  و اشتیاق تحصیلی پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس (ANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: یافته ها نشان داد، معنویت درمانی مبتنی بر اسلام به طور معناداری در کاهش تعلل ورزی تحصیلی و افزایش اشتیاق تحصیلی موثر بوده است. به عبارت دیگر، این مداخله توانست در گروه آزمایش، میزان تعلل ورزی تحصیلی را کاهش و میزان اشتیاق تحصیلی را ارتقا دهد. نتیجه‌گیری: معنویت درمانی اسلامی، در کاهش میزان تعلل ورزی تحصیلی و همچنین افزایش میزان اشتیاق تحصیلی موثر بوده است. بنابراین می توان از معنویت درمانی اسلامی در جهت موفقیت تحصیلی دانشجویان پرستاری بهره برد.   http://dsme.hums.ac.ir/article-1-189-fa.pdf 2018-11-03 97 108 اشتیاق تحصیلی پرستاری معنویت درمانی The Effect of Islamic spiritual therapy on Procrastination and Academic engagement nursing students Introduction: Nursing students are more vulnerable to academic problems and reduced individual productivity due to their work and study environment stress. The aim of this study was to explain Effectiveness of Islamic spiritual therapy on Procrastination and Academic engagement nursing students. Methods:In this research, a semi-experimental pretest-posttest design with control group was used. The statistical population of this study was all nursing students of Islamic Azad University, Ardabil Branch in the academic year of 2016-2017. Sixty people were selected by convenient sampling method and then assigned to two groups of experimental and control randomly (each group holding 30 participants). For experimental group experiments, 10 sessions of Islamic spiritual healing (45-minute sessions) were held. Subjects responded to Tuckman Scholarship Inventory and academic eagerness. The data was analyzed using covariance analysis (ANCOVA). Results: The results showed that the spirituality of Islam-based treatment significantly reduced academic procrastination and increased enthusiasm for academic performance effectively. In other words, it could affect the experimental group to lower academic procrastination and improve academic aspirations. Conclusion: Islamic spiritual therapy has been effective in reducing the amount of academic procrastination and increasing the enthusiasm. So, Islamic spiritual therapy can be used to improve nursing students' academic achievements. Citation: Azimi D, Moohammadaminzade D, Shariatmadar A. Effect of Islamic spiritual therapy on Procrastination and Academic engagement nursing students. Journal of Development Strategies in Medical Education 2018; 5(2): 89-100 http://dsme.hums.ac.ir/article-1-189-en.pdf 2018-11-03 97 108 Academic engagement Nursing spiritual therapy. Dariush Azimi 1 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-9319-569x Dana Moohammadaminzade 2 AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-3776-0110 Asiye Shariatmadar 3 AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-0830-7379