fa
jalali
1394
1
1
gregorian
2015
4
1
2
1
online
1
fulltext
fa
دانشگاه مجازی:گامی نوین در ارائه آموزش الکترونیکی
Virtual university; An innovation in E-Services
این مقاله نامه به سردبیر می باشد.
Virtual university; An innovation in E-Services
virtual ,university,internet
دانشگاه مجازی,اینترنت,شبکه
1
3
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-73-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/02/6
1394/11/17
2016/02/27
1394/12/8
Sameireh
Abedini
سمیره
عابدینی
0031947532846003690
0031947532846003690
No
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
Narjes
Mirabootalebi
نرجس
میرابوطالبی
0031947532846003691
0031947532846003691
Yes
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
Hesamadin
Kamalzadeh
حسام الدین
کمال زاده
hesamadin@hums.ac.ir
0031947532846003692
0031947532846003692
No
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
fa
تأثیر آموزش مهارت تصمیمگیری بر درک از تصمیمگیری بالینی دانشجویان پرستاری
The effect of decision making skill training on perception of clinical decision making of nursing student
مقدمه و هدف: هدف از آموزش پرستاری کمک به پرستاران در کسب دانش، مهارت و نگرش است که آنها را قادر به تصمیمگیری بالینی میسازد. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر آموزش مهارت تصمیمگیری بر درک از تصمیمگیری بالینی دانشجویان پرستاری بود.
روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با دو گروه تصادفی به صورت پیش و پسآزمون و با حضور 51 نفر از دانشجویان سال سوم پرستاری در دانشکده پرستاری مامایی شیراز در سال 1390 انجام گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه درک از تصمیمگیری بالینی جنکینز جمعآوری و سپس نمره درک از تصمیمگیری بالینی دو گروه، در مراحل قبل، بلافاصله و دو ماه بعد از مطالعه با استفاده از SPSS 14 و روشهای آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که گروه آزمایش در سه بعد از ابعاد چهارگانه پرسشنامه درک از تصمیمگیری بالینی و نمره کل آزمون دارای تفاوت معنیداری با گروه شاهد بود. در واقع گروهی که تحت آموزش مهارت تصمیمگیری بودند، درک بالاتری از تصمیمگیری بالینی داشتند.
نتیجهگیری: به منظور بهبود تصمیمگیری بالینی پرستاران، آموزش مهارت تصمیمگیری بالینی میتواند بخشی از برنامه آموزش پرستاری باشد.
Introduction: The aim of education to nursing student is to help them to acquire knowledge, skill and attitudes which they need to overcome on clinical decision making. The purpose of this study was to examine effects of decision making skill training on perception of clinical decision making.
Methods: The study was done with two groups pretest-posttest design. A randomly sample of 51 nursing students (5th semester) was obtained that divided into 2 groups as experimental and control group. The data were collected using a demographic questionnaire and and the Clinical Decision Making in Nursing Scale (CDMNS). Experimental group (n=24) was given the decision making skills training in an 8 session. CDM determined and compared in 3 times, pre interventional stage, immediately and 2 month after the intervention.
Results: The finding of this study by statistical test based on repeated measurement test, there is significant statistical difference in the mean grade of experimental group’s student's decision making skills, where in control group there isn’t any significant difference. Therefore, the group who obtained the decision making skills training demonstrated better perception of clinical decision-making.
Conclusion: The decision making training would be a structured training program for the nursing students in order to improve their clinical decision making.
Clinical Decision Making, Nursing Students, Education
تصمیمگیری بالینی, دانشجویان پرستاری, آموزش
4
10
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-58-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/02/62015/02/7
1393/11/18
2016/02/272015/04/22
1394/2/2
Razeieh
Beighi
راضیه
بیگی بروجنی
0031947532846003693
0031947532846003693
No
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
Sameireh
Abedini
سمیره
عابدینی
0031947532846003694
0031947532846003694
Yes
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
fa
ارزیابی درک دانشجویان مامایی از محیطهای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی
Midwifery students' perception of learning environments in Islamic Azad University
مقدمه و هدف: تغییرات ایجادشده در آموزش علوم پزشکی سراسر جهان، اهمیت درک دانشجویان از محیط آموزشی را بیشتر مورد توجه قرار داده است. هدف از این پژوهش، ارزیابی درک دانشجویان مامایی از محیطهای آموزشی خود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون بود.
روش ها: این پژوهش از نوع مقطعی است که در آن 104 نفر از دانشجویان رشته مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد DREEM بود. این پرسشنامه شامل 50 گویه در 5 حیطهی ادراک دانشجو از یادگیری، اساتید، توانایی علمی خود، جو آموزشی و شرایط اجتماعی خود است.
یافتهها: پژوهش نشان داد که میانگین کلی نمره محیط آموزشی از نظر دانشجویان 7/127 از 200 بود که به معنی حد متوسط است. بیشترین نمره میانگین ادراک دانشجویان 8/22 از حداکثر 32 (6/69 درصد) به حیطه ادراک دانشجو از توانایی علمی خود و کمترین نمره میانگین ادراک دانشجویان 11/17 از حداکثر 28 (1/61 درصد) به حیطه ادراک دانشجو از شرایط اجتماعی خود مربوط بود. دانشجویان دورهٔ کارورزی در مقایسه با دانشجویان دورهٔ نظریه به طور معنیدار رضایت بیشتری از محیطهای یادگیری خود داشتند (001/0P=).
نتیجهگیری: اگرچه دانشجویان درک مثبتی از محیط یادگیری خود دارند اما برخی فاکتورهای شناساییشده توسط دانشجویان نیاز به تصحیح دارد و ضروری است تا مدیران برای ایجاد محیط آموزشی مناسب در جهت ارائه و حفظ یادگیری باکیفیت، تلاش بیشتری کنند.
Introduction: The universal Changes in medical education have paid more attention to the importance of students' perception of their educational environment. The aim of this research was to measure the midwifery students’ awareness of their learning environment at Islamic Azad University Kazerun branch.
Methods: This was a cross-sectional study in which 104 midwifery students from Islamic Azad University Kazerun branch participated. Data collection instrument was DREEM (Dundee Ready Educational Environment Measure). This standard questionnaire includes 50 items in five domains: students' perception of learning, teachers, learning environment along with academic and social self-perception. The obtained data was analyzed using SPSS 20.
Results: The findings showed that the total mean of DREEM score was 127.7 out of 200 which represents an average awareness of educational environment. The highest DREEM mean score was 22.8 out of 32 (69.6%) for students' academic self-perception and the lowest mean score was 17.11 out of 28 (61.1%) for students' social self-perception.Intern students were more satisfied with their learning environments than the students of theory courses (P=0.001).
Conclusion: The school’s educational environment was generally perceived positively by the students, yet specific areas were also identified which needed to be improved. It is essential for managers to make a greater effort to create an appropriate educational environment in order to provide and maintain high quality learning environments for students.
Learning environment, DREEM, midwifery students
: محیط یادگیری, DREEM, دانشجویان مامایی ,
11
19
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-60-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/02/62015/02/72015/02/7
1393/11/18
2016/02/272015/04/222015/04/22
1394/2/2
Soheila
Ziaee
سهیلا
ضیائی
sziaee115@yahoo.com
0031947532846003695
0031947532846003695
Yes
دانشکاه علوم پزشکی هرمزگان
fa
تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی دختران دبیرستانی شهر سیریک در خصوص کم خونی فقرآهن
The effect of education on knowledge of high school female’s students of Sirik about iron deficiency anemia
مقدمه و هدف: فقر آهن شایعترین مشکل تغذیهای در جهان و یکی از عمدهترین علل کمخونی، به خصوص در دختران است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی دختران دبیرستانی شهر سیریک در خصوص کمخونی فقر آهن انجام شد.
روش ها: این مطالعه از نوع مداخلهای و نیمه تجربی است. نمونههای مورد پژوهش، 190 دانشآموز دختر مقطع اول تا سوم دبیرستان شهر سیریک بودند که به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار داده شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای محقق ساخته، شامل دو بخش سوالات دموگرافیک و سوالات سنجش آگاهی بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. سپس برنامه آموزشی برای گروه مداخله انجام گردید و پس از گذشت 2 ماه مجدداً همان پرسشنامه به شرکتکنندگان داده شد تا تکمیل نمایند. اطلاعات گردآوریشده توسط نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای t-test, Chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین سن شرکتکنندگان 2/1±25/16 سال بود. میانگین نمره آگاهی دو گروه مداخله و کنترل قبل از آموزش تفاوت معنیداری نداشت، اما پس از آموزش میانگین نمره آگاهی در گروه مداخله به صورت معنیداری بالاتر از گروه کنترل بود (05/0P<).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه بیانگر تأثیر آموزش بر میزان آگاهی دانشآموزان در زمینه کمخونی فقر آهن بود. لذا پیشنهاد میگردد برنامههای آموزشی برای دانشآموزان دختر در تمامی سطح تحصیلی به اجرا درآید.
Introduction: Iron deficiency is the most common nutritional deficiency worldwide and is one of the most important causes of anemia especially among girls. The aim of this study was to determine the effect of education on knowledge of high school female’s students of Sirik about iron deficiency anemia.
Methods: An interventional study was performed on 190 high school females’ students (grade1 to 3) in Sirik, which were selected by simple random sampling method. Subjects divided into intervention and control groups. Then the required data including demographic and knowledge were gathered by a questionnaire. Validity and reliability of questionnaire was approved. Two months after educational programs, the post test was done. Analysis was performed by SPSS software and T test and Chi- square tests. A p-value less than 0.05 were considered as significant.
Results: Mean age of subjects was 16.25±1.2. The difference between knowledge about anemia before intervention was not statistically significant but after intervention, knowledge of intervention group and control group was significantly deferent (P<0.05).
Conclusion: This study finding showed that education can effect on students' knowledge toward anemia. Therefore we suggest implementing an educational plan for girl's students in large scale.
Education, Knowledge, High School, Sirik, Iron Deficiency Anemia
مداخله آموزشی, آگاهی, دختران دبیرستانی, شهر سیریک, کمخونی فقرآهن
20
25
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-96-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/02/62015/02/72015/02/72015/02/7
1393/11/18
2016/02/272015/04/222015/04/222015/04/22
1394/2/2
Shahla
Noraddin
شهلا
نورالدین
0031947532846003696
0031947532846003696
No
دانشکاه علوم پزشکی هرمزگان
Sedeigheh
Abedini
صدیقه
عابدینی
0031947532846003697
0031947532846003697
Yes
دانشکاه علوم پزشکی هرمزگان
Shokrollah
Mohseni
شکر الله
محسنی
0031947532846003698
0031947532846003698
No
دانشکاه علوم پزشکی هرمزگان
fa
بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراکشده و خود کارآمدی تحصیلی با سازگاری اجتماعی در دانشجویان جندی شاپور اهواز
The relationship between perceived social support and Academic self-efficacy with social adjustment
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین حمایت اجتماعی ادراکشده و خود کارآمدی تحصیلی با سازگاری اجتماعی بود. پژوهش از نوع همبستگی و پیشبینی هست.
روش ها: جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان علوم پزشکی جندیشاپور اهواز بودند که از بین آنها 200 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای حمایت اجتماعی ادراکشده (MSPSS)، پرسشنامه خود کارآمدی تحصیلی توسط پاتریک، هیکس و رایان، پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل جمعآوری و با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون به کمک نرمافزار آماری SPSS 19 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین حمایت اجتماعی ادراکشده و خود کارآمدی با سازگاری اجتماعی رابطهای معنیدار وجود دارد. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون به روش ورود همزمان نشان داد که متغیرهای پیشبینی، 34 درصد از سازگاری اجتماعی را تبیین میکنند.
نتیجهگیری: براساس یافتههای این مطالعه، حمایت اجتماعی حمایتهای کسبشده توسط فرد، سبب ارتقای سلامت روان و سازگاری اجتماعی دانشجویان میشود.
Introduction: The current study aimed to determine the relationship between perceived social support and Academic self-efficacy with social adjustment. The research plan was correlational and predictive.
Methods: The participants of the research were all of students of Jondishapour Medical University of Ahvaz among whom 200 students were selected randomly. The data was collected using Perceived Social Support Scale (MSPSS), Patrick, Hicks and Ryan Academic Self-Efficacy Scale, Bell Social Adjustment Questionnaire and was analyzed using correlation coefficient, regression and statistical software program SPSS 19.
Results: The results indicated that there was a positive significant relationship between perceived social support and self-efficacy with social adjustment. Furthermore, the results of simultaneous entry regression analysis showed that the predictive variables could explain 34% of social adjustment.
Conclusion: According to the findings, perceived social support leads to increased mental health and social adjustment among students.
Perceived Social Support, Academic Self-Efficacy, Social Adjustment
حمایت اجتماعی ادراک شده, خودکارآمدی تحصیلی, سازگاری اجتماعی
26
37
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-60-6&slc_lang=fa&sid=1
2016/02/62015/02/72015/02/72015/02/72015/02/7
1393/11/18
2016/02/272015/04/222015/04/222015/04/222015/04/22
1394/2/2
Siroos
Alipour Birgandi
سیروس
عالیپور بیرگانی
0031947532846003699
0031947532846003699
Yes
دانشگاه شهیدچمران اهواز
Hakim
Sahaghi
حکیم
سحاقی
0031947532846003700
0031947532846003700
No
دانشگاه شهیدچمران اهواز
Arash
Jelodari
آرش
جلوداری
0031947532846003701
0031947532846003701
No
دانشگاه شهیدچمران اهواز
fa
مدرس بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان و مدرسین بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1394
Effective clinical instructors from the perspective of students and clinical teachers in Kermanshah University of Medical Sciences in 2015
مقدمه و هدف: آموزش بالینی یکی از جنبههای مهم آموزش در پرستاری است. این آموزش انتقالدهنده دانشجو از محیط تئوریک کلاسهای درس به سمت فضای اصلی بالین هست. مطالعه حاضر باهدف شناسایی ویژگیهای یک مدرس بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان پرستاری و اساتید بالینی انجام شد.
روش ها: مطالعهی توصیفی – تحلیلی حاضر بر روی 305 نفر از دانشجویان رشتههای پرستاری و مامایی و 26 نفر از مدرسین بالینی در سال 1394 انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای شامل 49 سؤال بود که حیطههای خصوصیات حرفهای، ارتباطی، شخصی، تدریس و ارزشیابی را میسنجید. دادهها توسط نرمافزار SPSS 22 و آزمونهای t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین کلی خصوصیات یک مدرس بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان 13/0±54/6 و از دیدگاه اساتید بالینی 26/0± 36/6 بود. بیشترین امتیاز از دیدگاه دانشجویان مربوط به حیطه ی تدریس با میانگین 52/0±68/6 و از دیدگاه مدرسین بالینی مربوط به حیطه ی ارزشیابی با میانگین 43/0±67/6 بود.
نتیجهگیری: با در نظر گرفتن اهمیت حیطه ی ارزشیابی از جانب اساتید بالینی، شیوه و چهارچوب درست ارزشیابی در کارآموزیهای بالینی باید در نظر گرفته شود. از طرفی به منظور برطرف ساختن هرچه بیشتر شکاف بین یادگیری نظری و خدمات بالینی پرستاری باید بر بالا بودن توان مهارتی مدرسین بالینی و داشتن تجربه کار در بالین تأکید گردد.
Introduction: Clinical training is an important aspect of nursing education which transfers students from theoretical training to clinical settings. This study aimed to identify the characteristics of effective clinical Instructors from the viewpoint of nursing students and clinical faculties.
Methods: This descriptive-analytic study was conducted on 305 nursing students and 26 clinical Instructors. The data was collected using a 49-item questionnaire with five subscales of professional, personal, communicative, teaching methods and evaluation characteristics. Pearson correlation and t-test were employed to analyze the data using SPSS 22.
Results: The overall mean of the characteristics of effective clinical instructors from the viewpoint of students was 6.54±0.13 and 6.36±0.26 from the viewpoint of instructors. The highest score of students’ perspective was related to the domain of teaching with a mean of 6.68±0.52, and the subscale of evaluation with a mean of 6.67±0.43 for the instructors.
Conclusion: Considering the importance of evaluation from the viewpoint of clinical faculty, the context of proper evaluation is necessary to be considered in clinical training. For the subscale of teaching and the ability to connect theoretical and practical information, emphasized by the students, experienced teachers are needed in clinical practice.
Clinical Instructors, Effectiveness, Students
مدرس بالینی , اثربخشی ,دانشجو
38
46
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-71-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/02/62015/02/72015/02/72015/02/72015/02/72015/02/7
1393/11/18
2016/02/272015/04/222015/04/222015/04/222015/04/222015/04/22
1394/2/2
Mohammad Mahdi
Mohammadi
School of Nursing and Midwifery
محمد مهدی
محمدی
mehdi20.mohamadi@gmail.com
0031947532846003702
0031947532846003702
Yes
دانشکده پرستاری و مامایی استان کرمانشاه
Shima
Parandin
شیما
پرندین
shima23.parandin@gmail.com
0031947532846003703
0031947532846003703
No
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامآباد غرب
fa
ارتباط بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز
The relationship between emotional intelligence and critical thinking in nursing students of Tabriz University of Medical Sciences
مقدمه و هدف: یکی از ضرورتهای مهم حرفه پرستاری تفکر انتقادی است و پرستاران برای عملکرد صحیح در موقعیتهای بالینی باید دارای مهار تهای تفکر انتقادی باشند. عناصر هیجانی نقش مهمی در تفکر انتقادی دارند. این مطالعه به بررسی میزان هوش هیجانی و تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز میپردازد.
روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی هست. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای هوش هیجانی بار - آن و پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا استفاده شد. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز میباشند. نمونه 200 نفری از دانشجویان پرستاری از طریق نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها در قسمت آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون، روش تحلیل رگرسیون چند متغیری، تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون t استفاده.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی در دانشجویان دختر و پسر رابطه معنیداری وجود دارد و دانشجویان دختر در مقایسه با دانشجویان پسر از هوش هیجانی و تفکر انتقادی بالاتری برخوردارند.
نتیجهگیری: پرورش تفکر انتقادی و هوش هیجانی در دانشجویان پرستاری علاوه بر کمک در بهبود روابط اجتماعی دانش جویان و توانایی آنها در حل تعارضات، در بهبود کارآیی مهارتهای حل مسئله، توانایی قضاوت در حرفه پرستاری، کیفیت و توانایی ارائه خدمات بالینی نقش اساسی ایفا میکند.
Introduction: One of the important requirements of nursing profession is to have critical thinking skills for the success in clinical settings. Emotional intelligence is an important factor for improving critical thinking. This study examined the relationship between emotional intelligence and critical thinking among nursing students of Tabriz University of Medical Sciences.
Methods: This was a descriptive–correlational research. The data was collected by standard Emotional Intelligence and Critical Thinking questionnaires. A sample of 200 participants was selected randomly from nursing students of Tabriz University of Medical Sciences. To analyze the data, Pearson Coefficient inferential statistics, regression analysis, multivariate analysis of variance and t-test were used.
Results: The results detected that there is a significant relationship between emotional intelligence and critical thinking skills among male and female students. Female students had higher levels of emotional intelligence and critical thinking than male students.
Conclusion: Fostering critical thinking and emotional intelligence among nursing students would help them improve social relationships and their ability to resolve conflicts this could also enhance nursing students' problem-solving skills and judgment abilities which in turn leads to providing more qualified clinical services.
emotional intelligence, critical thinking, nursing students
هوش هیجانی, تفکر انتقادی, دانشجویان پرستاری
47
57
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-76-3&slc_lang=fa&sid=1
2016/02/62015/02/72015/02/72015/02/72015/02/72015/02/72015/02/7
1393/11/18
2016/02/272015/04/222015/04/222015/04/222015/04/222015/04/222015/04/22
1394/2/2
Shahram
Vahedi
شهرام
واحدی
vahedi117@yahoo.com
0031947532846003704
0031947532846003704
No
دانشگاه تبریز
Maryam
Marandi Heydarlou
مریم
مرندی حیدرلو
marndim@yahoo.com
0031947532846003705
0031947532846003705
Yes
دانشگاه تبریز
Ali
Imanzadeh
علی
ایمان زاده
aliimanzadeh@yahoo.com
0031947532846003706
0031947532846003706
No
دانشگاه ملایر
fa
بررسی رابطه حمایت عاطفی ادراک شده و لذت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان جندی شاپور اهواز
The relationship between perceived Affective support, Academic pleasure and Academic Achievement in students of Jondishapour University, Ahvaz, Iran
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه حمایت عاطفی ادراک شده و لذت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان جندی شاپور اهواز بود. پژوهش از نوع همبستگی و پیش بینی میباشد.
روش ها: جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان علوم پزشکی جندیشاپور اهواز بودند که از بین آنها 180 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای حمایت عاطفی ادراک شده و خرده لذت تحصیلی از پرسشنامهی هیجانهای پیشرفت پکران جمعآوری و با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون به کمک نرمافزار آماری SPSS 18 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین حمایت عاطفی ادراک شده و پیشرفت تحصیلی و نیز بین لذت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنیداری (01/0P<) وجود دارد. از سویی دیگر، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای پیش بین، متغیر ملاک را به طور معنیداری تبیین میکنند. لذت تحصیلی سهم بیشتری در پیشبینی و تبیین پیشرفت تحصیلی دارد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که با ارتقا حمایت عاطفی و لذت تحصیلی میتوان پیشرفت تحصیلی دانشجویان را افزایش داد.
Introduction: This was a correlational prospective study which aimed to determine the relationship between perceived Affective support, Academic pleasure and Academic Achievement.
Methods: The participants of this study (180) were selected randomly from students of Jondishapour University of Medical of Sciences. The data was collected using Perceived Affective Support Scale, subscale of Academic pleasure of Pekrun's Achievement Emotions Questionnaire, and was analyzed through correlation coefficient and regression using SPSS 18.
Results: The results indicated that there is a significant positive relationship between both perceived Affective support and Academic Achievement, and also Academic pleasure and Academic Achievement (P<0.01). Moreover the results of multiple regressions showed that the prediction variants explain the certified variants meaningfully. Academic pleasure is more predicting and explaining for Academic Achievement.
Conclusion: The results presented that the students’ Academic Achievement can be enhanced by improving perceived Affective support and Academic pleasure.
Keywords: perceived Affective support, Academic Enjoy, Academic Achievement
کلیدواژهها: حمایت عاطفی ادراک شده, لذت تحصیلی, پیشرفت تحصیلی
58
67
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-83-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/02/62015/02/72015/02/72015/02/72015/02/72015/02/72015/02/72015/02/7
1393/11/18
2016/02/272015/04/222015/04/222015/04/222015/04/222015/04/222015/04/222015/04/22
1394/2/2
Siroos
Allipour Birgani
Shahid Chamran University
سیروس
عالی پوربیرگانی
a.siro@scu
0031947532846003707
0031947532846003707
No
دانشگاه شهید چمران
Hakim
Sahaghi
Shahid Chamran University
حکیم
سحاقی
sahaghihakim@gmail.com
0031947532846003708
0031947532846003708
Yes
دانشگاه شهید چمران
Jaleh
Moridi
ژاله
مریدی
lindamoridi@yahoo.com
0031947532846003709
0031947532846003709
No
دانشگاه ازاد اسلامی هرمزگان