Development Strategies in Medical Education
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
DSME
Medical Sciences
http://dsme.hums.ac.ir
1
admin
2383-2185
2588-2686
8
10.52547/dsme
14
8888
13
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
1
2
online
1
fulltext
fa
نقش ویژگیهای شخصیتی دانشجویان بر سبک یادگیری آنان در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس
The Role of students personality traits on students learning style in University of Medical Sciences
عمومى
General
پژوهشي
Orginal
<p dir="RTL" style="text-align: justify; margin-right: 3cm;"><strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;">مقدمه و هدف:</span></span></strong> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">سبک</span></span></span> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">یادگیری،</span></span></span> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">شاخص عملکرد</span></span></span> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">هر</span></span></span> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">فرد</span></span></span> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">در</span></span></span> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">پردازش</span></span></span> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">و</span></span></span> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">دریافت</span></span></span> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">اطلاعات</span></span></span> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">برای یادگیری است. </span></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">ویژگی شخصیتی از جمله عوامل م</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">ؤ</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">ثر بر سبک یادگیری است و</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;"> آگاهی از ویژگیهای شخصیتی، برای مقابله مؤثر با مشکلات زندگی مفید و سودمند است. </span></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی دانشجویان با سبک یادگیری آنان، که در میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس انجام شده است.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;">روشها</span></span></strong><span style="font-family: b yagut;">:</span> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">روش پژوهش توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس بوده است که با استناد به جدول مورگان 300 نفر به عنوان حجم نمونه آماری در نظر گرفته شد. برای گردآوری دادههای پژوهش، از دو پرسشنامه استاندارد پنج عاملی شخصیت (</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: cg times,serif;"><span style="font-size: 10pt;">NEO.FFI</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">) و پرسشنامه سبک یادگیری کلب استفاده شده است که پایایی و روایی ابزار در حد مطلوب گزارش شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-family: b yagut;">یافتهها</span></strong><strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">نتایج به دست آمده از تحلیل مانوا و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که بین مؤلفههای ویژگیهای شخصیتی (برونگرایی، اشتیاق به تجارب تازه و توافق پذیری) با سبک یادگیری دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد اما در دو مؤلفه روان رنجوری و وظیفهشناسی رابطه معناداری وجود ندارد. علاوه بر این، بعد برونگرایی با سبک یادگیری همگرا رابطه منفی و معنیدار</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;"> (48/0</span></span></span> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">-=</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: calibri,bold;"><span style="font-size: 10pt;"> β</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">، 000/0</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;">Pvalue=</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">) </span></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">و بعد اشتیاق به تجارب تازه رابطه مثبت و معنیدار </span></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">(29/0</span></span></span> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">-=</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: calibri,bold;"><span style="font-size: 10pt;"> β</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">، 01/0</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;">(Pvalue =</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;"> با سبک یادگیری همگرا و همچنین رابطه مثبت و معناداری</span></span></span> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">(37/0</span></span></span> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">=</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: calibri,bold;"><span style="font-size: 10pt;"> β</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">، 001/0</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;">(Pvalue =</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;"> با سبک یادگیری واگرا و بعد توافق پذیری رابطه منفی و معناداری </span></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">(27/0</span></span></span> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">-=</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: calibri,bold;"><span style="font-size: 10pt;"> β</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">، 02/0</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;">(Pvalue =</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;"> با سبک یادگیری واگرا دارد.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-family: b yagut;">نتیجهگیری</span></strong><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">:</span></span> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">نتایج به دست آمده از تحلیل مانوا و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که بین مؤلفههای ویژگیهای شخصیتی (برونگرایی، اشتیاق به تجارب تازه و توافق پذیری) با سبک یادگیری دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد.</span></span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Learning style is performance indicators for each individual in the process of receiving information for learning. Personality traits are the factors affecting learning styles and Knowledge of personality is helpful to effectively tackle the problems of life. The purpose of this study was to investigate the relationship between personality traits and and kolb learning style that among Bandar Abbas University of Medical Sciences was conducted.<br>
<strong>Methods:</strong> Research method was correlation, and statistical population included and 300 students participated in this study Participants were asked to complete the five factor personality questionnaire (NEO-FFI) and kolb leaning style questionnaireThe reliability and validity of the scales were reported optimal. In order to test study hypothesis multiple regression analysis and MANOVA were used.<br>
<strong>Results:</strong> The results showed that there were significant relationships among the components of personality traits (extraversion, agreeableness desire for new experiences) and their lerning style. But there was no significant relationship between neuroticism and duti fulness. In addition, there is the significant negative correlation between extraversion and converging learning style (Pvalue=0.00, β=-0.48) and the desire for new experiences has a significant positive relationship with converging learning style (Pvalue =0.01, β=-0.29). There is the significant negative correlation between agreement and divergent learning style (Pvalue =0.02, β=-0.27) and the desire for new experiences has a significant positive relationship with converging learning style (Pvalue =0.001, β=-0.37).<br>
<strong>Conclusion:</strong> The results showed that there were significant relationships among the components of personality traits and their lerning style. But there was no significant relationship between neuroticism and duti fulness. In addition, there is the significant negative correlation between extraversion and converging learning style. And the desire for new experiences has a significant positive relationship with converging learning style. There is the significant negative correlation between agreement and divergent learning style. And the desire for new experiences has a significant positive relationship with converging learning style.</p>
روان رنجوری, برونگرایی, گشودگی نسبت به تجربه, وظیفه شناسی, توافق پذیری, سبک یادگیری کلب
Neuroticism, Extroversion, Openness to Experience, Agreeableness, Conscientiousness, Kolb Learning Style.
59
68
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-55-2&slc_lang=fa&sid=1
Kulsoom
Nami
کلثوم
نامی
10031947532846003646
10031947532846003646
Yes
دانشگاه ارومیه
Hasan
Ghalavandi
حسن
قلاوندی
10031947532846003647
10031947532846003647
No
دانشگاه ارومیه
Ali Reza
Hosseinpoor
علیرضا
حسینپور
10031947532846003648
10031947532846003648
No
دانشگاه ارومیه