Development Strategies in Medical Education
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
DSME
Medical Sciences
http://dsme.hums.ac.ir
1
admin
2383-2185
2588-2686
8
10.52547/dsme
14
8888
13
fa
jalali
1393
1
1
gregorian
2014
4
1
1
1
online
1
fulltext
fa
بررسی دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی بندر عباس نسبت به برنامه های آموزش مداوم
Continuing Education in Nursing from Nurses’ View point
عمومى
General
پژوهشي
Orginal
<strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;">مقدمه و هدف</span></span></strong>: <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">پرستاران بخش عمده نظام بهداشتی را تشکیل میدهند. آموزش پرستاران در حفظ جایگاه شغلی آنان اهمیت زیادی دارد. آموزش مداوم شیوهای است تا پرستاران بتوانند با کمک آن مهارتهای حرفهای خود را افزایش دهند. در این راستا آگاهی از نظرات مخاطبین میتواند برای برنامهریزان آموزشی مفید فایده باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی بندر عباس نسبت به برنامههای آموزش مداوم انجام گردید</span></span></span><em><span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">.</span></span></span></em><br>
<strong><span style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="font-family: b yagut;">روشها</span></span></strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">: در این مطالعه توصیفی کلیه پرستاران شاغل (390نفر ) در سه بیمارستان آموزشی شهر بندرعباس به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری، پرسشنامه، دارای 6 حیطه، انگیزه شرکت در آموزش مداوم، موانع آموزش مداوم، نیاز به آموزش مداوم، به روز بودن اطلاعات آموزش مداوم، شیوههای آموزشی و تجهیزات به انضمام متغیرهای دموگرافیک بود و به صورت خود ایفا توسط پرستاران تکمیل گردید. روایی و پایایی پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت و تایید گردید. اطلاعات با استفاده از آزمونهای توصیفی و </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;">Anova</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;"> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="font-family: b yagut;">یافتهها</span></span></strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">: نتایج، ارتباط آماری معناداری بین میانگین نمرات حیطههای مختلف بر حسب جنس، وضعیت تاهل و رده شغلی را نشان نداد. 5/44 % پرستاران بیان داشته بودند که بیشترین انگیزه آنان برای شرکت در برنامههای آموزش مداوم ، افزایش دانش است و 7/ 55% آنان مهمترین مانع جهت شرکت در این برنامهها را طول مدت زمان اختصاص داده شده به اجرای برنامه آموزشی میدانستند. بیش از نیمی از شرکتکنندگان (5/65 %) نیاز به برنامهی آموزش مداوم را در حد متوسط ارزیابی و 48% پرستاران برگزاری این برنامهها به شکل کارگاه را موثرتر از سایر روشها ذکر نموده بودند. </span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;">نتیجهگیری</span></span></strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، برای بهرهگیری بیشتر از برنامههای آموزش مداوم پرستاران، توصیه میشود که با افزایش تعداد کادر پرستاری و کاهش حجم کاری، سعی در کاهش موانع شرکت در این برنامهها نمود. همچنین برنامهریزان آموزشی قبل از طراحی محتوای برنامهها، نیاز سنجی دقیقتری انجام دهند تا این برنامهها در راستای نیازهای آموزشی فراگیران باشد تا بتواند انگیزه بیشتری برای شرکت در این برنامهها ایجاد نماید. </span></span></span>
<strong>Introduction:</strong> Nursing staff have crucial role in the health care systems. So, their Education has a wide role in promoting the scientific and professional skills among nurses. This study was conducted to investigate the nurses' opinion about continuous Nursing Education in teaching hospitals of Bandar Abbas.<br>
<strong>Methods:</strong> This descriptive cross sectional study was conducted on 3 teaching hospitals in Bandar Abbas in 2011. The members of target population were 390 nurses. The data were collected by an approved questionnaire which consisted of demographic information, and six areas consist of motivation, continuous education barriers, and continuous education needs, educational methods, educational equipments and opinion about up-to date information, were evaluated. The data were analyzed by using descriptive statistics and ANOVA method.<br>
<strong>Results:</strong> there was not significant relationship between six evaluated areas and sex, genus, marriage and Categories of carrier. 45% of nurses were believed that increasing their knowledge is main purpose to participate in (CNE). The issue of 55.7% was that the most barriers to participate in educational program is the lack of enough time. On the whole 65.5% of participant have been evaluated the (CNE) as a moderate and 48% believed that designing (CNE) as a workshop, is more effectiveness than other educational methods.<br>
<strong>Conclusion:</strong> In order to increase nurses' motivation and to provide the best value for (CNE), we should increase number of nurses in hospitals, decreasing the workload, attempts to reduce the barriers for (CNE) programs and giving special time for these programs .Before designing (CNE) , it is necessary to evaluate the educational needs of nurses.
آموزش مداوم, دیدگاه پرستاران
Continuing Educational, Nurses View Points
72
78
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-9&slc_lang=fa&sid=1
Behjat
Naserian
بهجت
ناصریان
10031947532846003621
10031947532846003621
No
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
Zahra
Khademi
زهرا
خادمی
zkhademi@hums.ac.ir
10031947532846003622
10031947532846003622
Yes
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
Sedeigheh
Abedini
صدیقه
عابدینی
10031947532846003623
10031947532846003623
No
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
Amin
Ghanbarnejad
امین
قنبرنژاد
10031947532846003624
10031947532846003624
No
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان