Development Strategies in Medical Education
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
DSME
Medical Sciences
http://dsme.hums.ac.ir
1
admin
2383-2185
2588-2686
8
10.52547/dsme
14
8888
13
fa
jalali
1393
1
1
gregorian
2014
4
1
1
1
online
1
fulltext
fa
مهارتهای ارتباطی اساتید دانشگاه علوم پزشکی البرز و ارتباط آن با نتایج ارزشیابی آنها
Communication skills of Academic members and it’s relation with theri evaluation outcome in Alborz university of Medical Sciences
عمومى
General
پژوهشي
Orginal
<strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;">مقدمه و هدف<em>:</em></span></span></strong> <span style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">توانایی در برقراری ارتباط استاد از شاخصهای مهم تدریس اثربخش محسوب شده و اعتماد به نفس و انگیزه یادگیری را در دانشجو افزایش میدهد. از سویی متداولترین روش تعیین موفقیت استاد در رسیدن به اهداف آموزشی، ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان میباشد؛ لذا پژوهشگر بر آن شد تا مطالعهای با هدف تعیین میزان مهارتهای ارتباطی اساتید و ارتباط آن با نتایج ارزشیابی آنان انجام دهد.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="font-family: b yagut;">روشها</span></span></strong><strong><em><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;">:</span></span></em></strong> <span style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">در این مطالعه توصیفی مقطعی، جامعه آماری را کلیه اساتید دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال تحصیلی 91-90 تشکیل میداد که تعداد81 نفر از اساتید به روش نمونهگیری در دسترس وارد مطالعه شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهای دو بخشی شامل اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه استاندارد شده مهارتهای ارتباطی کوئین دام جمعآوری شد. تحلیل دادهها، در سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="font-family: cg times,serif;"><span style="font-size: 10pt;">T</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;"> و ضریب همبستگی پیرسون) توسط نرم افزار </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="font-family: cg times,serif;"><span style="font-size: 10pt;">SPSS </span></span></span><span style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;"> نسخه 16 انجام شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="font-family: b yagut;">یافتهها</span></span></strong><strong><em><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;">:</span></span></em></strong> <span style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">میانگین نمره کل مهارتهای ارتباطی 82/7±93/123 بود. میانگین نمره مدیریت عواطف و احساسات 88/2±04/29؛ درک پیام 70/2±9/33؛ قاطعیت در ارتباط 71/1±44/18؛ گوش دادن 45/2±54/25 و بینش نسبت به پیام 13/2±17 بود. همچنین تنها بین نمره ارزشیابی اساتید و حیطه مدیریت عواطف و احساسات (02/0=</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="font-family: cg times,serif;"><span style="font-size: 10pt;">(P Value</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;"> ارتباط وجود داشت</span></span></span> <span style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">نتایج آزمونها نشان دادند که بین نمره کل مهارتهای ارتباطی با متغیرهای جمعیت شناختی و نیز نمره ارزشیابی اساتید ارتباط معناداری وجود نداشت.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;">نتیجهگیری<em>:</em></span></span></strong> <span style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">نتایج بیانگر عدم وجود ارتباط بین مهارتهای ارتباطی اساتید با نمره ارزشیابی آنها میباشد.</span></span></span>
<strong>Introduction:</strong> The ability of effective communication is the most important indicator of effective teaching that enhances the self-confidence and learning motivation in students. On the other hand, evaluation of teachers in view point of students is the most common method of determining success in achieving the goals of education, so this study was performed to determine the relationship between Communication skills of Academic members and their evaluation outcome in Alborz university of Medical Sciences 2013.<br>
<strong> Methods:</strong> This descriptive cross sectional study done in 2013 in in Alborz university of Medical Sciences. 81 academic members were selected by convenient sampling method. The data collection instrument was a demographic questionnaire and Queen Dom validated questionnaire, which has 34 items and 5 subscales, with the maximum score of 170. Analysis of the data took place on two levels of descriptive statistics [average and standard deviation] and inferential statistics [T-test and Pearson correlation coefficient] by SPSS 16.<br>
<strong> Results:</strong> Total mean of communication skills was 123.93±7.82. Mean of communication sub-skills including emotion control, message perception, decisiveness, listening to and showing recognition to message were 29.04±2.88, 33.9±2.70, 18.44±1.71, 25.54±2.45 and 17±2.13, respectively. There was a significant association between emotion control and evaluation score and regulating emotions (p=0.02). Test results showed that there weren’t any significant association between total score of communication skills with evaluation score and demographic variables.<br>
<strong>Conclusion:</strong> The results indicate there is no relationship between teacher evaluation score and their communication skills.
مهارتهای ارتباطی, ارزشیابی, دانشگاه
Communication Skills, Evaluation, University
64
71
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-8&slc_lang=fa&sid=1
Rouhangiz
Norouzinia
روح انگیز
نوروزی نیا
kiarash_s_77@yahoo.com
10031947532846003617
10031947532846003617
Yes
دانشگاه علوم پزشکی البرز
Mohammad
Noorisepehr
محمد
نوری سپهر
10031947532846003618
10031947532846003618
No
دانشگاه علوم پزشکی البرز
Ali-Ehsan
Heidari
علی احسان
حیدری
10031947532846003619
10031947532846003619
No
دانشگاه علوم پزشکی البرز
Koorosh
Kabir
کوروش
کبیر
10031947532846003620
10031947532846003620
No
دانشگاه علوم پزشکی البرز