Development Strategies in Medical Education
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
DSME
Medical Sciences
http://dsme.hums.ac.ir
1
admin
2383-2185
2588-2686
8
10.52547/dsme
14
8888
13
fa
jalali
1393
1
1
gregorian
2014
4
1
1
1
online
1
fulltext
fa
نگاهی به توانایی دانشجویان دندانپزشکی در درک فیلم های آموزشی به زبان انگلیسی
Take a look at the ability of dental students in understanding educational films in English
عمومى
General
پژوهشي
Orginal
<strong><span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;">مقدمه و هدف<em>:</em></span></span></strong> <span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">امروزه بسیاری از</span></span></span> <span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">فرآوردههای علمی در رشتههای مختلف به زبان انگلیسی منتشرمیشود. رشته دندانپزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. ارزیابی توانایی دانشجویان در درک مفاهیم منابع اموزشی به زبان انگلیسی، از اهمیت فراوانی به ویژه برای برنامهریزان اموزشی برخوردار است. این مطالعه به منظور</span></span></span> <span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">ارزیابی توانایی دانشجویان دندانپزشکی هرمزگان در درک مفاهیم فیلمهای آموزشی تخصصی به زبان انگلیسی انجام شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="font-family: b yagut;">روشها</span></span></strong><strong><em><span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;">:</span></span></em></strong><span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;"> این مطالعه توصیفی-مقطعی در سال 1392 به شکل سرشماری بر روی تمامی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان که واحد زبان تخصصی انگلیسی را گذرانده بودند (38 نفر) انجام شد. ابزار این پژوهش یک فیلم آموزشی دندانپزشکی به زبان انگلیسی با موضوع استفاده از لیزر در بیماریهای لثه بود که از حیث روائی صوری به تایید متخصصین رسیده بود. پس از مشاهده فیلم،دانشجویان به سؤالات مطرح شده پاسخ داده و نمرات کسب شده، مبنای قضاوت در مورد توانایی آنان در درک مطالب اختصاصی دندانپزشکی قرار گرفت. علاوه بر این، در کنار هدف اصلی مطالعه، به صورت بخش جانبی و به صورت مختصر، علاقهمندی به یادگیری زبان انگلیسی، درک دانشجو از فیلمهای آموزشی تخصصی به زبان انگلیسی، میزان استفاده از این نوع محصولات آموزشی در یادگیری موضوعات مرتبط با رشته دندانپزشکی، رضایتمندی دانشجویان از نحوه آموزش زبان در این دانشگاه و شرکت یا عدم شرکت آنان در کلاسهای آموزشی فوق برنامه زبان انگلیسی در خارج از دانشگاه نیز هرکدام صرفا توسط یک سوال پرسیده شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;">یافتهها: </span></span></strong><span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">از 38 دانشجوی شرکتکننده در این مطالعه، 23 نفر دختر (60.5%) و 15 نفر پسر (39.5%) بودند. 31 نفر از دانشجویان (81%) نمره کمتر از 10 و 7 نفر (19%) نمره بالاتر از 10 را کسب کردند.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;">نتیجهگیری:</span></span></strong> <span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;"> بر اساس نتایج بین میزان درک دانشجویان از فیلمهای آموزشی تخصصی به زبان انگلیسی با جنسیت، میزان رضایتمندی از نحوه آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه و میزان علاقهمندی به استفاده از فیلمهای آموزشی تخصصی، رابطه معناداری وجود نداشت.</span></span></span>
<strong>Introduction</strong>: English language is the only widely foreign language in field of science especially in dentistry. And so, it is a prime necessary for student to have sufficient skills an English language to understand the concepts of the educational materials in English particularly, the educational video CD. Assessing the dentistry student potentials on understanding the concepts of English educational CDs.<br>
<strong>Methods</strong>: In 2014, 38 students from faculty dentistry of Hormozgan University were passed their professional English course two successfully. They were tested on comprehension skills by watching educational videos.<br>
<strong>Results</strong>: Only 19 percent of objectives obtained scores higher than 10 based on a (0-20) grading systems.<br>
<strong>Conclusion</strong>: Regarding the data obtained in the present study, the necessity for focusing on different aspects of English language is out of question.This could be achieved efficiently through an amalgamated scheme including the use of educational videos materials.
زبان انگلیسی, فیلم های آموزشی, دانشجویان, دندانپزشکی
language, students , materials.
57
63
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-7&slc_lang=fa&sid=1
Zohreh
Radafshar
دکتر زهره
رادافشار
10031947532846003613
10031947532846003613
No
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
Afsoon
Piroozan
افسون
پیروزان
10031947532846003614
10031947532846003614
No
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
Mahdi
Shahbazi
دکتر مهدی
شهبازی
10031947532846003615
10031947532846003615
No
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
Parvin
Rezaei
پروین
رضایی
p.rezai1@gmail.com
10031947532846003616
10031947532846003616
Yes
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان