Development Strategies in Medical Education
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
DSME
Medical Sciences
http://dsme.hums.ac.ir
1
admin
2383-2185
2588-2686
8
10.52547/dsme
14
8888
13
fa
jalali
1393
1
1
gregorian
2014
4
1
1
1
online
1
fulltext
fa
تبیین تجربیات و دیدگاه اعضاء هیات علمی علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص روش های مختلف تدریس
The Experiences and Perspectives of Basic Sciences Faculty Members of Medical School of Tehran University of Medical Sciences Regard to Different Teaching Metho
عمومى
General
پژوهشي
Orginal
<strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;">مقدمه و هدف</span></span></strong><strong><em><span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;">:</span></span></em></strong> <span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">نتایج تحقیقات نشان داده است که یکی کلیدهای مهم یادگیری "روش تدریس" است و تاثیر سایر عوامل مثل خصوصیات فردی مدرس بر یاد گیری دانشجو، بسیارناچیز است. لذا در سا ل های اخیر، آموزش پزشکی دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده و روشهای جدید آموزشی متنوعی ابداع شده است. هدف از این مطالعه تبیین تجربیات و دیدگاه اعضاء هیات علمی علوم پایه دانشکده پزشکی در خصوص روشهای مختلف تدریس میباشد.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;">روشها<em>:</em></span></span></strong> <span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">مطالعه حاضر به صورت پژوهش کیفی به منظور درک تجارب و دیدگاههای اعضاء هیات علمی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل اعضای</span></span></span> <span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">هیات علمی گروههای علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1392 بودند. حجم نمونه 20 استاد که به روش نمونهگیری هدفمند وارد مطالعه شدند. به منظور جمعآوری دادهها از مصاحبههای باز و نیمه ساختار بصورت انفرادی استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوی مرسوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت</span></span></span><span style="font-family: b nazanin;">.</span><br>
<strong><span style="letter-spacing: -0.2pt;"><span style="font-family: b yagut;">یافتهها</span></span></strong><strong><em><span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;">:</span></span></em></strong> <span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">درون مایههای اصلی بر گرفته از این مطالعه "روشهای مختلف تدریس"، " علل انتخاب و به کارگیری روشهای مختلف تدریس" و "موانع و تسهیل کنندههای انتخاب روشهای تدریس" بوده است. روشهای مختلف تدریس در بین اساتید در سه دستهی کلی روشهای سنتی، روشهای نوین، روشهای ادغام یافته و تلفیقی دستهبندی گردیدند. علل انتخاب و به کارگیری روشهای مختلف تدریس زمان آموزش در این مطالعه، میتوان به تجهیزات آموزش، شخصیت استاد و میزان علاقمندی او، عملکرد صحیح سیستم و نظام آموزشی اشاره نمود.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;">نتیجهگیری<em>:</em></span></span></strong> <span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">نتایج این مطالعه نمایانگر آن است علی رغم این که اکثر اساتید علوم پایه با اجرای روشهای نوین آموزشی موافق بودند اما به دلیل عدم وجود بسترهای مناسب و وجود موانع اجرایی، این روشها را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مناسب تر دانستهاند. از طرفی این مطالعه نشان داد که اساتید و دانشجویان آمادگی تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی را دارند. تحول در نظام آموزشی نیازمند کنشگرانی است که بتوانند خوب فکر کنند، خوب نظریهپردازی نمایند، استدلال کنند و بتوانند نظریههای جدید را در عرصه عمل به کار گیرند.</span></span></span>
<strong>Introduction:</strong> Researches has shown that one of the important keys to learning "teaching method" and the impact of other factors such as teacher characteristics on student learning are minimal. So in recent years, medical education has undergone tremendous changes and has developed a variety of new methods of teaching. The purpose of this study was to explore the experiences and perspectives of basic sciences faculty members of medical school of Tehran university of medical sciences regard to different teaching methods.<br>
<strong>Methods:</strong> In this qualitative study in 2013, using purposeful sampling, thirty faculty members from different academic rank, degree, school and training records participated in the research. The data gathered by In-depth interviews. All of the interviews tape recorded transcribed verbatim and analyzed according to the content analysis method.<br>
<strong>Results:</strong> The main themes taken from the study "method of teaching", "Choosing and applying various methods of teaching" and "Barriers and facilitators of teaching methods" are. Different ways of teaching among teachers in three general categories: traditional techniques, new methods, techniques and fusion categories were merged. Choosing and using different teaching methods, teaching time in this study can be school supplies, teacher's personality and interest rates, he pointed to the proper functioning of the system and the education system<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Conclusion: </strong>These results indicate that despite the fact that most science teachers agreed with the implementation modern methods of education, but due to the lack of suitable substrates and administrative obstacles, the methods to graduate students at has been considered more appropriate. Furthermore, this study showed that teachers and students are prepared for transformation and modernization of medical education. Development actors in the educational system need to be able to think well, a good theory should be able to argue a new theory and practice in the field to operate.
روش تدریس, روش های نوین آموزش, استاد, دانشجو, دانشگاه علوم پزشکی
Teaching, Innovative Teaching Methods, Teacher, Student, Medical University.
27
36
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-4&slc_lang=fa&sid=1
Mitra
Sarshar
میترا
سرشار
10031947532846003600
10031947532846003600
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران
kamran
Soltani Arabshahi
سید کامران
سلطانی عربشاهی
10031947532846003601
10031947532846003601
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Leila
Jouybari
لیلا
جویباری
10031947532846003602
10031947532846003602
No
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Fatemeh
Mehravar
فاطمه
مهرآور
10031947532846003603
10031947532846003603
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران
Nader
Momtazmanesh
نادر
ممتازمنش
10031947532846003604
10031947532846003604
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران
Akram
Sanagu
اکرم
ثناگو
10031947532846003605
10031947532846003605
No
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
Gholamreza
Hasanzadeh
غلامرضا
حسن زاده
gholamreza hassanzade @ yahoo.com
10031947532846003606
10031947532846003606
Yes
وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی