Development Strategies in Medical Education
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
DSME
Medical Sciences
http://dsme.hums.ac.ir
1
admin
2383-2185
2588-2686
8
10.52547/dsme
14
8888
13
fa
jalali
1401
9
1
gregorian
2022
12
1
9
2
online
1
fulltext
fa
ضوابط اخلاقی در آموزش مجازی در دوران شیوع کووید 19 از دیدگاه دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی: یک مطالعهی کیفی
Ethical criteria in e-learning during the outbreak of COVID-19 from the perspective of students, faculty and educational administrators: A qualitative study
عمومى
General
پژوهشي
Orginal
<span style="font-size:12pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">مقدمه</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">: </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt">شیوع بیماری کووید 19 دانشگاهها را با چالشهای بیشماری در زمینهی آموزش دانشجویان رو به رو ساخت. لذا، مطالعهی حاضر با هدف </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt">تبیین معیارهای ضوابط اخلاقی در آموزش مجازی در دوران شیوع کووید 19 از دیدگاه دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گردید</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt">.</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.4pt"></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">روشها</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">: </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.5pt">پژوهش حاضر یک مطالعهی کیفی با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای کیفی بود. مطالعه با مشارکت 30 نفر از دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی که از طریق نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شده بودند، انجام شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.5pt">عمیق</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.5pt"> استفاده شد. جهت تحلیل داده‏ها از رویکرد</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span style="letter-spacing:-.5pt">Elo</span></span> <span style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.5pt"> و</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:9.0pt"><span style="letter-spacing:-.5pt">Kyngas</span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="letter-spacing:-.5pt">استفاده شد. همچنین برای افزایش اعتماد و اعتبار علمی نتایج از روش‏های لینکلون و گوبا استفاده شد</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.5pt">.</span></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.5pt"></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">یافتهها</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">: </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.4pt">16 نفر دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف، 10 استاد و 4 مدیر آموزش در مطالعه شرکت کردند. پس از جمع‏آوری مصاحبه‏های عمیق و تحلیل آنها در مرحلهی اول در مجموع 193 کد اولیه استخراج گردید. با توجه به اهداف مطالعه، کدهای اولیه مشابه با هم ادغام شد و به تدریج مراحل تلخیص کامل و در طبقات مربوطه جایگذاری گردید. در بررسی ضوابط اخلاقی در آموزش مجازی مجموعاً سه طبقه اصلی ضوابط </span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.4pt">آموزشی</span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.4pt"> فراگیران، ضوابط </span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.4pt">آموزشی</span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.4pt"> اساتید و ضوابط سازمان و تعداد 27 زیر طبقه گزارش گردید.</span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.4pt"></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">نتیجه</span></span></b><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><b>گیری</b>: </span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.5pt">با توجه به نتایج مطالعه، مشخص شد که چالشهای آموزش مجازی جنبههای متنوعی دارد. این بنابراین با توسعهی زیرساختهای لازم، تولید و به اشتراکگذاری نرمافزارهای آموزشی تعاملمحور و استفاده از تجربیات دیگر سازمآنها و سایر کشورها میتوان تأثیر این نوع آموزش را افزایش داد.</span></span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.5pt"></span></span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%">Introduction</span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%">: </span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">The outbreak of COVID-19 has confronted universities with countless challenges in educating students. Therefore, the present study was conducted to determine the ethical criteria in e-learning during the outbreak of COVID-19 from the perspective of students, professors and educational administrators at Hamadan University of Medical Sciences</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">.</span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%">Methods</span></span></b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%">: </span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">The present study was a qualitative one with qualitative content analysis approach. The study was conducted with the participation of 30 students, faculty and educational administrators who were selected through purposive sampling. The data was collected through semi-structured interviews. Elo and Kyngas approaches were used to analyze the data. To increase the scientific reliability and validity of the results Lincoln and Guba methods were applied</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="color:black"><span style="letter-spacing:-.4pt">.</span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="color:black">Results</span></span></span></b><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="color:black">: </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">The participants included </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt">16 students in different educational levels, 10 faculty members and 4 educational directors. After providing in-depth interviews and analyzing them in the first stage, a total of 193 initial codes were extracted. The primary codes were merged and the complete summary steps were placed in the relevant classes. In reviewing the ethical criteria in virtual education, a total of three main categories of learners 'ethical criteria, professors' ethical criteria and the organization's ethical criteria and 27 sub-categories were reported.</span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.4pt"></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:12pt"><span style="line-height:115%"><span style="text-autospace:none"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><b><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="color:black">Conclusion</span></span></span></b><span lang="EN" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="color:black">: </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.5pt">Due to the prevalence of COVID-19 disease, e-learning has expanded as a new educational method. Therefore, by developing the necessary infrastructure, producing and sharing software, interactive educational tools, and using the experiences of other organizations and other countries, the impact of this type of training can be increased.</span></span></span><b><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span style="letter-spacing:-.5pt"></span></span></span></b></span></span></span></span>
دانشگاه, چالشهای آموزشی, آموزش مجازی, کووید 19, مطالعهی کیفی.
University, Educational Challenges, E-learning, COVID-19, Qualitative Study.
11
19
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-451-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohadese
Sadri
محدثه
صدری
nargestavakoli64@gmail.com
10031947532846006641
10031947532846006641
No
PhD Student, Gerontology, Department of Gerontology, Faculty of Social Health, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای تخصصی، سالمندشناسی، گروه سالمندشناسی، دانشکده سلامت اجتماعی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
Parvin
Cheraghi
پروین
چراغی
cheraghi0600@yahoo.com
10031947532846006642
10031947532846006642
No
Department of Health Education and Promotion, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan; Department of Gerontology, Faculty of Social Health, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان؛ گروه سالمندشناسی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهران، تهران، ایران.
Amin
Doosti-Irani
امین
دوستی ایرانی
pa@yahoo.com
10031947532846006643
10031947532846006643
No
Department of Epidemiology, School of Health, Health Sciences Research Center, Health Sciences & Technology Research Institute, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده علوم و فناوری بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
Mohsen
Aliabadi
محسن
علی آبادی
rostami@yahoo.com
10031947532846006644
10031947532846006644
No
Department of Occupational Health, School of Health, Occupational Health and Safety Research Center, Health Sciences & Technology Research Institute, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
گروه بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، پژوهشکده علوم و فناوری بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
Maryam
Afshari
مریم
افشاری
afshari_m20@yahoo.com
10031947532846006645
10031947532846006645
Yes
Department of Public Health, School of Health, Social Determinants of Health Research Center Health Sciences & Technology Research Institute, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده علوم و فناوری بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.