Development Strategies in Medical Education
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
DSME
Medical Sciences
http://dsme.hums.ac.ir
1
admin
2383-2185
2588-2686
8
10.52547/dsme
14
8888
13
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
7
2
online
1
fulltext
fa
وضعیت برگزاری جلسات گزارش صبحگاهی از دیدگاه شرکتکنندگان: یک مطالعه کیفی
Status of holding morning report sessions from participants’ viewpoint: A qualitative study
تخصصي
Special
پژوهشي
Orginal
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="color:#3498db;"><strong><span style="font-family:B Roya;"><span style="font-family:IRANsharp;">مقدمه: </span></span></strong></span><span style="font-family:IRANsharp;">گزارش صبحگاهی یکی از عرصههای مهم آموزش بالینی است و تفاوتهایی از نظر چارچوب و نحوهی ارایه، محتوا و اهداف آموزشی در گروههای آموزشی مختلف، دارد. این تفاوتها میتواند بهدلیل اولویت<span dir="LTR"></span>ها و یا تمایل به موضوعات ویژه آموزشی باشد که لزوماً با نیاز فراگیران انطباق نداشته باشد. این مطالعه با هدف تبیین دیدگاه دستیاران و اساتید پزشکی داخلی در مورد وضعیت برگزاری جلسات گزارش صبحگاهی، انجام شد.<br>
<br>
<span style="color:#3498db;"><strong>روش کار:</strong></span> این مطالعه بهصورت تحلیل محتوای کیفی بود و ۱۸ نفر از اساتید و دستیاران بخش داخلی بهصورت هدفمند برای انجام مصاحبههای انفرادی، انتخاب شدند. محتوای مصاحبهها با استفاده از نرمافزار <span dir="LTR">MAXQDA۱۰</span>، تحلیل شدند.<br>
<br>
<span style="color:#3498db;">یافتهها: </span>پس از ادغام نمودن و حذف کُدهای مشابه و تکراری در مجموع ۷۶ کُد بهدست آمد. وضعیت موجود برگزاری جلسات گزارش صبحگاهی در دو مضمون اصلی نحوه مشارکت و چارچوب ارایه و در چهار طبقه اصلی شامل شرکتکنندگان، فرآیند آموزش، نحوه گزارش و زمانبندی، و همچنین ۱۵ زیرطبقه، استخراج شد.<br>
<br>
<span dir="RTL"><strong><span style="color:#3498db;">نتیجهگیری:</span></strong></span><span style="color:#3498db;"> </span><span dir="RTL">از دیدگاه مشارکتکنندگان هنوز تا رسیدن به کیفیت آموزشی مطلوب در برگزاری گزارش صبحگاهی؛ فاصله وجود دارد. لازم است برای ارتقای کیفیت آموزش در عرصههای بالینی با در نظر گرفتن استانداردها برای اصلاح این شکافهای آموزشی، گام برداریم.<br>
<br>
<strong><span style="color:#3498db;">کلیدواژگان:</span> </strong></span>گزارش صبحگاهی، آموزش بالینی، پزشکی داخلی</span><br>
<strong> </strong></span>
<hr><strong><span style="font-family:B Roya;"><span style="font-size:11.5pt;"></span></span></strong></div>
<div style="text-align: center;"> </div>
<div style="text-align: justify;"><span style="color:#2980b9;"><span style="font-size:20px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><strong>Abstract</strong></span></span></span><br>
<div style="clear:both;"></div><br>
<span style="font-family:Times New Roman;"><span style="font-size:16px;"><strong><span style="color:#3498db;">Introduction:</span></strong> Morning report is one of the most important fields of clinical education and it differs in terms of context and presentation, content, and educational goals in different educational departments. These differences may be due to preferences or a tendency for specific educational topics that do not necessarily fit the learners' needs. This study aimed to explain the viewpoints of residents and internal medicine faculties about the status of holding morning report sessions.<br>
<br>
<span style="color:#3498db;"><strong>Materials and Methods</strong><strong>:</strong></span> The study was a qualitative content analysis, and 18 faculty members and residents of the internal medicine department were selected purposefully for individual interviews. The content of the interviews was analyzed using <a name="_Hlk37006665">MAXQDA10</a> software.<br>
<br>
<span style="color:#3498db;"><strong>Results:</strong></span> After merging and deleting similar and duplicate codes, a total of 76 codes were obtained. The status of morning report sessions was extracted into two main themes of participation and presentation framework, and was divided into four main categories, including participants, training process, reporting, and scheduling, as well as 15 subcategories.<br>
<br>
<strong><span style="color:#3498db;">Conclusion:</span></strong> From the participants' viewpoint, there is still a gap between the quality of morning reports and the desired educational quality. We need to take steps to improve the quality of education in clinical settings by considering standards to rectify these educational gaps.<br>
<br>
<span style="color:#3498db;"><strong>Keywords: </strong></span></span></span><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:Times New Roman;">Morning Report, Clinical Education, Internal Medicine</span><br>
</span>
<hr><br>
<br>
<br>
</div>
<div style="text-align: center;"><br>
<br>
<em><span dir="RTL"></span></em></div>
گزارش صبحگاهی, آموزش بالینی, پزشکی داخلی
61
70
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-44-7&slc_lang=fa&sid=1
Peyman
Adibi
پیمان
ادیبی
10031947532846006590
10031947532846006590
No
Professor, Research Center of Gastroenterology, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
استاد، مرکز تحقیقات گوارش، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
Saeideh
Daryazadeh
سعیده
دریازاده
daryazadehs@gmail.com
10031947532846006591
10031947532846006591
Yes
PhD Medical Education Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran Sciences, Isfahan, Iran
دکترای تخصصی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران