Development Strategies in Medical Education
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
DSME
Medical Sciences
http://dsme.hums.ac.ir
1
admin
2383-2185
2588-2686
8
10.52547/dsme
14
8888
13
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
6
2
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش راهبردهای شناختی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی
The Effect of Teaching Cognitive Strategies on the Academic Achievement of Medical Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Orginal
<strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">مقدمه وهدف:</span></span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;"> امروزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان یکی از شاخصهای مهم در ارزیابی آموزش دانشگاهی میباشد. به نظر میرسد استفاده از راهبردهای شناختی یادگیری مناسب جهت ایجاد تغییرات مطلوب و پیشرفت تحصیلی نقش مهمی ایفا کند. لذا در این پژوهش تلاش شده است تا تأثیر آموزش راهبردهای شناختی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">پزشکی مورد بررسی قرار بگیرد.</span></span><br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">روشها</span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">: پژوهش حاضر، مطالعه ای نیمه تجربی میباشد که بر روی دو گروه 50 نفری از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران اجرا گردید. بدین صورت که در گروه آزمایش علاوه بر ارائه محتوای درس، به مدت 20 دقیقه طی 6 جلسه در قالب فوق برنامه، راهبردهای شناختی ارائه و تمرین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون تحصیلی بود. دادهها در نرمافزار آماری </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: times new roman,serif;">SPSS</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;"> نسخه 20 وارد و تحلیل شدند. </span></span><br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">یافتهها</span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">: تمامی 100 دانشجو در مطالعه شرکت کردند. اختلاف معنادارآماری بین نمرات دانشجویان دو گروه قبل از آموزش راهبردهای شناختی وجود نداشت (28/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: times new roman,serif;">P=</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">). در حالی که بعد از مداخله و ارائه آموزش اختلاف معناداری بین نمرات دانشجویان دو گروه مشاهده شد (01/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: times new roman,serif;">P=</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">). همچنین نتابج آزمون تی زوجی نشان داد که میانگین نمرات آزمون پایان دوره نهایی هر یک از گروه ها نسبت به پیش آزمون افزایش یافت ولی این افزایش در گروه آزمایش بیشتر از گروه گواه بوده است (001/0</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: times new roman,serif;">P=</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">).</span></span><br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">نتیجهگیری</span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">: آموزش راهبردهای شناختی در آموزش دانشگاهی موثر می باشد و منجر به ارتقای مهارت یادگیری فراگیران و به تبع آن پیشرفت تحصیلی خواهد شد لذا توجه به آن در برنامهریزیهای آموزشی توصیه میشود.</span></span><br>
<strong><span dir="RTL"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;"> </span></span></span></strong>
<strong>Introduction:</strong> Students' academic achievement is one of the important indicators in assessing university education. It seems that the use of cognitive strategies plays an important role in making desired changes in learning and academic achievements. Therefore, in this research, the effect of teaching cognitive strategies on the academic achievement of medical students was studied.<br>
<strong>Methods:</strong> This quasi-experimental study was conducted on two groups of 50 medical students of Iran University of Medical Sciences, using a two-group pretest-posttest test method. In the experimental group, in addition to presenting the content of the course, cognitive strategies were presented and practiced for 20 minutes in 6 sessions. The data collection tool was an educational test (pre-test, post-test and final end-of-period test). The data was analyzed using descriptive and inferential statistics (paired and independent t-test) and analyzed using SPSS20.<br>
<strong>Results: </strong>All students participated in the study. There was no significant difference between the scores of students in the two groups before the training of cognitive strategies (P=0.28). However, there was a significant difference between the scores of the two groups after the intervention and the training (P = 0.01).The average end-of-period test scores increased in both groups compared to the pre-test but this increase was higher in the experimental group than in the control group.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Teaching cognitive strategies in university education is effective and it will promote the learning skills of learners and consequently their academic achievement. Therefore, considering it is recommended in educational planning.<br>
<br>
<strong>Citation:</strong> Keshavarzi MH, Safari E, Shakarabi M, Kangrani Farahani AR, Taghavinia M, Zabihi Zazoly A. The Effect of Teaching Cognitive Strategies on the Academic Achievement of Medical Students. Journal of Development Strategies in Medical Education 2019;6(2):1-9.<br>
پیشرفت تحصیلی, شناختی, دانشجوی پزشکی
Academic Achievement, Cognitive , Medical Students
1
9
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-261-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad Hasan
Keshavarzi
محمد حسن
کشاورزی
10031947532846003740
10031947532846003740
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Elaheh
Safari
الهه
صفری
10031947532846003741
10031947532846003741
No
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
Mehdi
Shakarabi
مهدی
شکرابی
10031947532846003742
10031947532846003742
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Ali Reza
Kangrani Farahani
علیرضا
فراهانی
10031947532846003743
10031947532846003743
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Mansoureh
Taghavinia
منصوره
تقوی نیا
mtaradis@yahoo.com
10031947532846003744
10031947532846003744
No
دانشگاه علوم پزشکی ایران
Atefe
Zabihi Zazoly
عاطفه
ذبیحی ززولی
10031947532846003745
10031947532846003745
Yes
دانشگاه علوم پزشکی ایران