Development Strategies in Medical Education
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
DSME
Medical Sciences
http://dsme.hums.ac.ir
1
admin
2383-2185
2588-2686
8
10.52547/dsme
14
8888
13
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
6
1
online
1
fulltext
fa
کاردانشجویی در دانشجویان پرستاری: مروری بر مطالعات
Work during studying in nursing students: Review of literatures
تخصصي
Special
مروری
Review
<strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">مقدمه </span></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">و </span></span></span></strong><strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">هدف: </span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">شواهد نشان می دهند با وجود افزایش تمایل دانشجویان پرستاری برای اشتغال به کاردانشجویی، هنوز بسیاری از مسائل مرتبط با آن ناشناخته باقیمانده است. هدف از این مطالعه مروری بر کاردانشجویی در دانشجویان پرستاری است.</span></span><br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">روشها: </span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">این</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">مطالعه</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">در</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">سال</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">1396</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">با</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">مرور</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">منابع</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">و</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">مقالات</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">منتشرشده</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">و</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">در</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">دسترس</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">داخلی</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">و</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">خارجی</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">مرتبط</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">با</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">کاردانشجویی در دانشجویان پرستاری و</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">جستجو</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">در</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">بانکهای</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">اطلاعاتی </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: فه,serif;">Google Scholar</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">، </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: فه,serif;">Elsevier</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">، </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: فه,serif;"> Proquest</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">،</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: فه,serif;">Scopus</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">،</span></span> <span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: فه,serif;">Pubmed</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">، </span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: فه,serif;">SID</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;"> و بانک مقالات پزشکی ایران انجام</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">گردید</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: فه,serif;">.</span></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;"> محدوده</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">زمانی</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">انتخاب</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">مقالات</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">سالهای</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;"> 1999 تا 2017 </span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">بود.</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">مقالاتی</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">که</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">زبان</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">اصلی</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">آنها غیر</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">از</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">زبان</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">فارسی</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">یا</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">انگلیسی</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">بود،</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">از</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">مطالعه</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">خارج</span></span> <span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">گردید</span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: فه,serif;">.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">یافته ها: </span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">تجربه کاردانشجویی، اجتماعی شدن دانشجویان پرستاری برای ورود به حرفه را تحت تأثیر قرار داده و مزایایی از قبیل کاهش نسبی مشکلات مالی، افزایش مهارتهای پرستاری، تجربیات بالینی، اعتماد به نفس و استقلال و کاهش سطح استرس دارد. کاردانشجویی می تواند اثرات منفی نظیر عدم تمرکز، خستگی، فرسودگی، کاهش پیشرفت تحصیلی و استرس داشته باشد. عواملی نظیر انگیزه مالی، داشتن رفاه و زندگی اجتماعی مناسب، رضایت فردی، افزایش تجربه و مهارتهای عملکردی و آشنایی با دوستان جدید سبب جذب دانشجویان به سمت کاردانشجویی می گردد.</span></span><br>
<strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">نتیجه گیری: </span></span></strong><span style="font-size: 10pt;"><span style="font-family: b yagut;">کاردانشجویی و پیامدهای مثبت و منفی آن مسئلهای مهم در آموزش پرستاری میباشد و به راحتی می تواند عملکرد آکادمیک دانشجویان و حتی وضعیت جسمی و روانی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. اثرات مثبت قابل پذیرش هستند، ولی لازم است اثرات منفی مورد ارزیابی قرار گرفته و تا حد امکان برطرف گردند. </span></span>
<strong>Introduction: </strong>Evidence suggests that despite the increasing inclination of nursing students to engage in work during studying, many of the issues associated with it remain unknown. The purpose of this study is to review of work during studying in nursing students.<br>
<strong>Methods:</strong> This study was conducted in 2017 with reviewing available literature and articles related to work during studying in nursing students and searching in databases such as Pubmed, Scopus, Proquest, Elsevier, Google Scholar, SID and IDML. English and Persian articles published in 1999 to 2017 were selected.<br>
<strong>Results:</strong> The work experience also influences the socialization of nursing students to enter the profession and it has benefits such as a relative decline in financial problems, increasing nursing skills, clinical experiences, self-esteem and independence, and reducing stress. Work during studying can have negative effects such as loss of concentration, fatigue, burnout, decreasing academic achievement and stress. Factors such as financial incentives, having welfare and proper social life, individual satisfaction, enhance experience and functional skills and having new friends can attract students to work.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Work during studying and its positive and negative consequences are important issues in nursing education and can easily affect academic performance of students and even their physical and mental status. Positive effects are acceptable, but negative effects should be evaluated and eliminated as far as possible.
اجتماعی شدن, پیشرفت تحصیلی, دانشجوی پرستاری, صلاحیت حرفهای, مهارتهای بالینی
Clinical skills, Educational Achievement, Nursing student, Professional competence, Socialization
60
73
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-98-3&slc_lang=fa&sid=1
Houman
Manoochehri
هومان
منوچهری
10031947532846003970
10031947532846003970
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران
elham
imani
الهام
ایمانی
10031947532846003971
10031947532846003971
Yes
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
Foroozan
Atashzadeh-Shoorideh
فروزان
آتش زاده شوریده
10031947532846003972
10031947532846003972
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران
Hamid
Alavi Majd
حمید
علوی مجد
10031947532846003973
10031947532846003973
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران