Development Strategies in Medical Education
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی
DSME
Medical Sciences
http://dsme.hums.ac.ir
1
admin
2383-2185
2588-2686
8
10.52547/dsme
14
8888
13
fa
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
4
2
online
1
fulltext
fa
مقایسه موانع یادگیری دانشجویان مشروط شده و غیر مشروطی دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس
Comparative of Student Learning Barriers in Hormozgan University of Medical Sciences Conditional and Non-Conditional
عمومى
General
پژوهشي
Orginal
<p dir="RTL"><strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">مقدمه و هدف:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">افت تحصیلی و عدم یادگیری، یکی از مشکلات عمده مراکز آموزش عالی کشور است. پرداختن به این موضوع و شناسایی علل افت تحصیلی و ارائه راهکارهای عملی در مورد کاهش آن، همواره مورد تأکید بوده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع یادگیری از دیدگاه دانشجویان مشروط و غیرمشروط دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس در سال تحصیلی 89-88 انجام شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">روشها:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">این پژوهش مورد- شاهدی بر روی 30 دانشجوی مشروط و 59 دانشجوی غیر مشروط از مقاطع دکتری پزشکی، کارشناسی و کاردانی انجام شد. برای جمع آوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته شامل 49 سؤال مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق تعیین میانگین و فراوانی، آزمون </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;">t</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;"> و آزمون اندازههای تکراری ( </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: 10pt;">Repeated Measure</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;"> ) انجام شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">یافته ها<span style="letter-spacing: -0.4pt;">:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">در بررسی وضعیت مشروطی به تفکیک جنس، تعداد دانشجویان دختر مشروط حدود4/36% و دانشجویان پسر مشروط 5/63% بوده اند. نظر دو گروه مشروط و غیرمشروط در دو حیطه روش تدریس (038/0=</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-size: 10pt;">Pvalue</span></span><span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">) و راهنمایی استاد راهنما (02/0=</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-size: 10pt;">Pvalue</span></span><span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">) دارای تفاوت معنیدار میباشد. از دید دانشجویان غیرمشروط، متغیرهای راهنمایی استاد راهنما و روش تدریس بیشترین ارتباط را با یادگیری دانشجو دارند وکم توجهی به آنها میتواند مانعی برای یادگیری باشد. در حالیکه از نظر دانشجویان مشروط، متغیرهای امکانات آموزشی و مهارتهای ارتباطی استاد دارای اهمیت بیشتری هستند.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">نتیجهگیری</span></span></strong><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">:</span></span> <span style="letter-spacing: -0.5pt;"><span style="font-family: b yagut;"><span style="font-size: 10pt;">نتایج این پژوهش نشان داد موانع یادگیری از دیدگاه دانشجویان مشروطی با دیدگاه دانشجویان غیرمشروط متفاوت است بنابراین راههای کنترل و کاهش افت تحصیلی در این دو گروه، متفاوت است که میتواند با توجه به یافتههای این پژوهش، مورد بررسی قرار گیرد.</span></span></span><br>
</p>
<strong>Introduction:</strong> One of the important specification’s human it’s learning ability and it make difference between human and animals. Learning can make critical thinking in person. Universities are principle seat of learning and undoubtedly this mission is possible by learning. The principal aim of education is student’s learning by teachers. Therefore one of the most important functions of university, to make available at the facilities for learning and fond the factors that prevent the learning. So this study designed to determine the learning obstacles of students of Hormozgan University of medical sciences.<br>
<strong>Methods:</strong> In this case – control study, the research individuals include students of medical faculty, preclinical, and nursing and hygiene faculties. This study was done on two groups, first sample were students with at least one semester’s underachiever. The second sample were students without any dropped out. Data collecting was done by using a researcher-made questionnaire with 49 questions. The collected data was analyzed by descriptive methods and t-test and repeated measure test.<br>
<strong>Results:</strong> 30 of underachiever students that were %36/4 female and %63/5 male and 59 of students who had not dropped out answered the questionnaire. There was significant difference between two group’s viewpoint on teaching method (Pvalue=0/038) and guidance student by supervisor professors (Pvalue=0/02).<br>
<strong>Conclusion:</strong> The results show that the second sample were believed that the guidance student by supervisor professor and teaching method are very important for learning but the first sample viewpoint's was that educational facility and communication abilities professors are more important than other factors.<br>
<strong>Citation:</strong> Javadi R, Ghanbarnejad A. Comparative of Student Learning Barriers in Hormozgan University of Medical Sciences Conditional and Non-Conditional. Journal of Development Strategies in Medical Education 2017; 4(2): 52-60.
دانشجوی مشروط, دانشجوی غیر مشروط, دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس, موانع یادگیری.
Underachievement Students, Students without Dropped Out, Hormozgan University of Medical Sciences, Learning Obstacles
60
70
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-167-1&slc_lang=fa&sid=1
Rafat
Javadi
رفعت
جوادی
rafa_1317@yahoo.com
10031947532846003886
10031947532846003886
Yes
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
Amin
Ghanbarnejad
امین
قنبرنژاد
amin.ghanbarnejad@gmail.com
10031947532846003887
10031947532846003887
No
دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان