TY - JOUR T1 - Work during studying in nursing students: Review of literatures TT - کاردانشجویی در دانشجویان پرستاری: مروری بر مطالعات JF - hums-dsme JO - hums-dsme VL - 6 IS - 1 UR - http://dsme.hums.ac.ir/article-1-192-fa.html Y1 - 2019 SP - 60 EP - 73 KW - Clinical skills KW - Educational Achievement KW - Nursing student KW - Professional competence KW - Socialization N2 - مقدمه و هدف: شواهد نشان می دهند با وجود افزایش تمایل دانشجویان پرستاری برای اشتغال به کاردانشجویی، هنوز بسیاری از مسائل مرتبط با آن ناشناخته باقیمانده است. هدف از این مطالعه مروری بر کاردانشجویی در دانشجویان پرستاری است. روش‌ها: این مطالعه در سال 1396 با مرور منابع و مقالات منتشرشده و در دسترس داخلی و خارجی مرتبط با کاردانشجویی در دانشجویان پرستاری و جستجو در بانکهای اطلاعاتی Google Scholar، Elsevier، Proquest، Scopus، Pubmed، SID و بانک مقالات پزشکی ایران انجام گردید. محدوده زمانی انتخاب مقالات سال‌های 1999 تا 2017 بود. مقالاتی که زبان اصلی آنها غیر از زبان فارسی یا انگلیسی بود، از مطالعه خارج گردید. یافته ها: تجربه کاردانشجویی، اجتماعی شدن دانشجویان پرستاری برای ورود به حرفه را تحت تأثیر قرار داده و مزایایی از قبیل کاهش نسبی مشکلات مالی، افزایش مهارتهای پرستاری، تجربیات بالینی، اعتماد به نفس و استقلال و کاهش سطح استرس دارد. کاردانشجویی می تواند اثرات منفی نظیر عدم تمرکز، خستگی، فرسودگی، کاهش پیشرفت تحصیلی و استرس داشته باشد. عواملی نظیر انگیزه مالی، داشتن رفاه و زندگی اجتماعی مناسب، رضایت فردی، افزایش تجربه و مهارتهای عملکردی و آشنایی با دوستان جدید سبب جذب دانشجویان به سمت کاردانشجویی می گردد. نتیجه گیری: کاردانشجویی و پیامدهای مثبت و منفی آن مسئله‌ای مهم در آموزش پرستاری می‌باشد و به راحتی می تواند عملکرد آکادمیک دانشجویان و حتی وضعیت جسمی و روانی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. اثرات مثبت قابل پذیرش هستند، ولی لازم است اثرات منفی مورد ارزیابی قرار گرفته و تا حد امکان برطرف گردند. M3 10.29252/dsme.6.1.60 ER -