TY - JOUR T1 - Comparison of two educational methods of Basic Life Support including face to face and Film among teachers TT - مقایسه دو روش آموزشی چهره به چهره و نمایش فیلم بر دانش و آگاهی و مهارت احیای قلبی ریوی پایه در معلمان دو روش آموزش چهره به چهره و نمایش فیلم احیای قلبی ریوی پایه JF - hums-dsme JO - hums-dsme VL - 7 IS - 1 UR - http://dsme.hums.ac.ir/article-1-210-fa.html Y1 - 2020 SP - 41 EP - 51 KW - Cardiopulmonary Resuscitation KW - Cardiac Arrest KW - School KW - Teacher Training Training N2 - مقدمه و هدف: ایست قلبی خارج از مراکز درمانی، از علل شایع مرگ و میر در جهان است، لذا آموزش احیای قلبی– ریوی پایه افراد جامعه ضروریست. این مطالعه با هدف مقایسه دو روش آموزشی چهره‌به‌چهره و نمایش فیلم بر آگاهی و مهارت احیای قلبی ریوی پایه در معلمان انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی قبل و بعد با گروه کنترل 225 معلم شاغل در تاکستان با نمونه‌گیری چند مرحله‌ای و تصادفی انتخاب و در سه گروه 75 نفری قرار گرفتند. اطلاعات در سه مرحله قبل از مداخله، بلافاصله و یکماه بعد از مداخله به شیوه خودگزارشی و چک لیست مشاهده جمع‌آوری شد. ابزار جمع‌آوری داده شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه سنجش آگاهی و چک لیست سنجش مهارت بود. روایی و پایایی پرسشنامه و چک لیست تامین و داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 16، و آزمون‌های آنوا، کای دو و آنالیز واریانس با اندازه‌های تکراری تحلیل شد. یافته‌ها: مشخصات جمعیت شناختی، میانگین نمره آگاهی و مهارت گروه‌ها قبل از مداخله تفاوت معنادار آماری نداشتند(05/0p<). پس از مداخله میانگین نمره آگاهی و مهارت در هر دو گروه افزایش معناداری داشت(05/0p< ). دو گروه پس از مداخله، اختلاف معناداری نداشتند(05/0p>). نتیجه‌گیری: براساس یافته‌ها، پیشنهاد می‌شود دو روش آموزشی متناسب با شرایط افراد و امکانات موجود استفاده شود. M3 10.29252/dsme.7.1.41 ER -