@ARTICLE{Zabihi Zazoly, author = {Keshavarzi, Mohammad Hasan and Safari, Elaheh and Shakarabi, Mehdi and Kangrani Farahani, Ali Reza and Taghavinia, Mansoureh and Zabihi Zazoly, Atefe and }, title = {The Effect of Teaching Cognitive Strategies on the Academic Achievement of Medical Students }, volume = {6}, number = {2}, abstract ={مقدمه وهدف: امروزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی آموزش دانشگاهی می‌باشد. به نظر می‌رسد استفاده از راهبردهای شناختی یادگیری مناسب جهت ایجاد تغییرات مطلوب و پیشرفت تحصیلی نقش مهمی ایفا کند. لذا در این پژوهش تلاش شده است تا تأثیر آموزش راهبردهای شناختی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی مورد بررسی قرار بگیرد. روش‌ها: پژوهش حاضر، مطالعه ای نیمه تجربی می‌باشد که بر روی دو گروه 50 نفری از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران اجرا گردید. بدین صورت که در گروه آزمایش علاوه بر ارائه محتوای درس، به مدت 20 دقیقه طی 6 جلسه در قالب فوق برنامه، راهبردهای شناختی ارائه و تمرین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون تحصیلی بود. داده‌ها در نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 20 وارد و تحلیل شدند. یافته‌ها: تمامی 100 دانشجو در مطالعه شرکت کردند. اختلاف معنادارآماری بین نمرات دانشجویان دو گروه قبل از آموزش راهبردهای شناختی وجود نداشت (28/0P=). در حالی که بعد از مداخله و ارائه آموزش اختلاف معناداری بین نمرات دانشجویان دو گروه مشاهده شد (01/0P=). همچنین نتابج آزمون تی زوجی نشان داد که میانگین نمرات آزمون پایان دوره نهایی هر یک از گروه ها نسبت به پیش آزمون افزایش یافت ولی این افزایش در گروه آزمایش بیشتر از گروه گواه بوده است (001/0P=). نتیجه‌گیری: آموزش راهبردهای شناختی در آموزش دانشگاهی موثر می باشد و منجر به ارتقای مهارت یادگیری فراگیران و به تبع آن پیشرفت تحصیلی خواهد شد لذا توجه به آن در برنامه‌ریزی‌های آموزشی توصیه می‌شود. }, URL = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-207-fa.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-207-fa.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, doi = {10.29252/dsme.6.2.1}, year = {2019} }