TY - JOUR T1 - Needs assessment of faculty members' educational needs in order to empower them at Shahrekord University of Medical Sciences TT - تحلیلی بر نیازهای آموزشی اعضای هیئت علمی به منظور توانمندسازی آنان در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد JF - hums-dsme JO - hums-dsme VL - 6 IS - 1 UR - http://dsme.hums.ac.ir/article-1-190-fa.html Y1 - 2019 SP - 47 EP - 59 KW - Education KW - Empowerment KW - Faculty KW - Needs Assessments. N2 - مقدمه و هدف: اعضای هیئت علمی سرمایه های اساسی یک دانشگاه بوده و ارتقاء توانمندی آموزشی آنان منتج به توانمندی سیستم آموزشی و تربیت نیروی انسانی با مهارت و تبحر می­باشد. لذا نیاز­سنجی آموزشی در جهت توا نمندسازی بیشتر انان جزئی جدائی ناپذیر از برنامه­ریزی آموزشی محسوب می­شود. روش­ها: پژوهش حاضر مطالعه­ای توصیفی به روش مقطعی است که در آن 65 درصد از اساتید دانشگاه به روش سرشماری وارد مطالعه شدند و از پرسشنامه­ای پژوهشگر ساخته با روایی و پایایی تایید شده به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات استفاده کردند و نتایج حاصل از طریق نرم افزار­ SPSSتجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: در این مطالعه بیشترین الویت از نظر اساتید به ترتیب شامل: حیطه­ی روش‌های نوین و فنون تدریس (68%)، حیطه­ی راهنمایی و مشاوره­ی آموزشی(62%)، حیطه­ی روش‌های ارتقائ حرفه­ای(61%)، حیطه­ی ضوابط ومقررات دانشگاهی(3/58)، حیطه­ی کاربرد رایانه در آموزش(55%)، حیطه­ی عملکرد مبتنی بر شواهد(47%)، حیطه­ی روش‌های ارزیابی دانشجو­(43%)بود. همچنین در این مطالعه بین مرتبه‌ی علمی اساتید و تمایل آنان به برگزاری گارگاه­ها به صورت مجازی یا حضوری تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد043/0p= و بین گروه‌­های پایه و بالینی و تمایل آنان به برگزاری کارگاه‌ها به شکل‌های حضوری و مجازی نیز تفاوت معنی‌داری وجود نداشت 053/0p= و می­توان گفت تمایل به برگزاری کارگاه­ها به شکل حضوری در همه­ی مرتبه های علمی از دو گروه پایه و بالینی بیشتر از شکل مجازی بود. نتیجه­گیری: برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی اساتید بصورت کاربردی ضروری به نظر می‌رسد و در برگزاری کارگاه ها باید اولویت‌های آموزشی در نظر گرفته­ شود. M3 10.29252/dsme.6.1.47 ER -