AU - eslamian, hassan AU - zare, yahya TI - The relationship between Moral intelligence and teaching styles of faculty members in University of Medical Sciences PT - JOURNAL ARTICLE TA - hums-dsme JN - hums-dsme VO - 6 VI - 2 IP - 2 4099 - http://dsme.hums.ac.ir/article-1-188-fa.html 4100 - http://dsme.hums.ac.ir/article-1-188-fa.pdf SO - hums-dsme 2 AB  - مقدمه و هدف: اعضای هیئت علمی دانشگاه، علاوه بر توانایی کاربست مهارت های تکنیکی و فنی تدریس، لازم است از هوش اخلاقی مناسبی نیز برخوردار باشند. این مطالعه با هدف تعیین رابطه سطح هوش اخلاقی و سبکهای تدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی، انجام گردید. روش ها: روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال تحصیلی 96-95 بوده که از بین آنها 191 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین شدند. جهت جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه سبک‌های تدریس Grasha و Richman (Teaching Style Inventory- TSI) و هوش اخلاقی Lennickو Kiel (Intelligence Moral Questionnaire) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار SPSS 20 و با استفاده از شاخص های آماری فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون، انجام شد. یافته ها: اهم یافته های پژوهش حاکی از آن بود که بین هوش اخلاقی و سبک‌های تدریس اعضای هیئت علمی، بیشترین رابطه وجود دارد (78/0=r) که در سطح05/0P< معنادار است. دیگر یافته پژوهش نشان داد هوش اخلاقی استادان با ضریب معناداری قدرت پیش بینی سبکهای تدریس آنها را دارد (82/0B=،000/0P<.). همچنین نتایج نشان داد متغیر هوش اخلاقی می تواند 55 درصد از تغییرات متغیر ملاک یعنی سبک­های تدریس را پیش‌بینی کند (55/0= R2). نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان دهنده نقش کلی سطح هوش اخلاقی اعضای هیئت علمی در کاربست سبک‌های مختلف تدریس توسط آنها بوده است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - hums-dsme PG - 10 PT - Orginal YR - 2019