@ARTICLE{Naderi, author = {Keyvanara, Mahmoud and Hosseini, Mohesen and Naderi, Binesh and }, title = {Investigation of the Relationship between Academic Performance of Students at Isfahan University of Medical Sciences with Demographic, Academic and Statistics Education Factors}, volume = {5}, number = {2}, abstract ={مقدمه و هدف: : از آنجا که عملکرد تحصیلی دانشجویان حاوی اطلاعات مهمی برای مدرسان، برنامه‌ریزان آموزشی، و خود دانشجو است، شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی آنها از اولویت بالایی برخوردار است. لذا این مطالعه به هدف بررسی ارتباط بین عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با متغیرهای جمعیت‌شناختی، تحصیلی و دانش آماری طراحی گردیده است. روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعۀ توصیفی-مقطعی است که بر روی همۀ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ورودی سال‌های 1390 الی 1393 صورت گرفته است. به منظور پاسخ به سؤالات پژوهش، اطلاعات لازم در بارۀ دانشجو از ادارۀ خدمات ماشینی دانشگاه جمع‌آوری، و از طریق بستۀ آماری SPSS نسخۀ 24 با استفاده از جدول‌ها، شاخص‌های مرکزی و پراکندگی توصیف، و با استفاده از آزمون‌های t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و آنالیز کوواریانس تحلیل شدند. یافته‌ها: : یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهند که بین عملکرد تحصیلی دانشجویان با متغیرهای پژوهش شامل جنس، سن، تأهل، دانشکده و دانش آماری ارتباط معنی‌دار آماری وجود دارد، ولی محل سکونت و مقطع تحصیلی با عملکرد تحصیلی چنین رابطه‌ای ندارند. نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت دانش آمار در علوم پزشکی و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی لازم است بهبود مداوم شیوه‌های آموزش آمار در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجهۀ همت اساتید فن قرار گیرد. با این کار انتظار می‌رود زمینۀ بهتری برای عملکرد تحصیلی دانشجویان فراهم شود. }, URL = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-186-fa.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-186-fa.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, doi = {}, year = {2018} }