@ARTICLE{Pakravan, author = {Pouragha, Behrooz and Norouzinia, Roohangiz and Ghazivakili, Zohreh and Pakravan, Nafiseh and }, title = {Effect of Conceptual Mapping in Small Groups on Academic Performance and Student Satisfaction in Basic Immunology}, volume = {5}, number = {1}, abstract ={مقدمه و هدف: درس ایمنی‌شناسی پایه از جمله دروس علوم پایه می‌باشد که نیاز به تفکر و برقراری ارتباط بین مطالب ارایه شده دارد. روش تدریس بحث در گروه‌های کوچک به همراه ترسیم نقشه مفهومی که از روش‌های دانشجو- محور هستند و تاکنون در مورد درس ایمنی‌شناسی استفاده نشده است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر استفاده از روش تدریس "بحث بر روی نقشه مفهومی در گروه‌های کوچک "در میزان یادگیری ایمنی‌شناسی و میزان رضایت دانشجویان از این روش، انجام شد. روش‌ها: این مطالعه بر روی دانشجویان اتاق عمل در دو نیم‌سال متوالی در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد. به هر دو گروه ایمنی‌شناسی پایه به شکل سخنرانی ارایه شد. در گروه تلفیقی، سخنرانی و بحث بر روی نقشه مفهومی انجام گرفت. در پایان آزمون پایان ترم انجام و میزان رضایتمندی دانشجویان با پرسش‌نامه سنجیده شد. یافته‌ها: میانگین نمره پایان ترم گروه تدریس به روش تلفیقی نسبت به گروه تدریس به روش سخنرانی افزایش قابل توجهی نداشت. البته معدل گروه سخنرانی به میزان قابل توجهی بیشتر از معدل گروه تلفیقی بود. بررسی میانگین نمره پایان ترم پسران بین دو گروه پیشنهاد می‌کند که روش تلفیقی در مورد پسران کارآمدتر از دختران بوده است. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهند که روش تدریس تلفیقی باعث افزایش انگیزه (84 درصد)، اشتیاق (92 درصد) و صمیمیت بین استاد و دانشجو (92 درصد) می‌شود. نتیجه‌گیری: بحث در گروه‌های کوچک با بهره‌گیری از ترسیم نقشه مفهومی همراه سخنرانی تأثیری بر عملکرد تحصیلی نداشته ولی باعث ایجاد اشتیاق، انگیزه و ارتباط بهتر بین دانشجویان و با استاد می‌شود. }, URL = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-178-fa.html}, eprint = {http://dsme.hums.ac.ir/article-1-178-fa.pdf}, journal = {Development Strategies in Medical Education}, doi = {}, year = {2018} }