TY - JOUR T1 - Research Barriers from the Boy Students' Viewpoint of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences TT - موانع تحقیقات از دیدگاه دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد JF - hums-dsme JO - hums-dsme VL - 4 IS - 2 UR - http://dsme.hums.ac.ir/article-1-165-fa.html Y1 - 2017 SP - 39 EP - 49 KW - Boy Students KW - Shahid Sadoughi University of Medical Sciences KW - Viewpoints KW - Research Barriers. N2 - مقدمه و هدف: توجه به موانع تحقیقات در راستای توسعه پایدار از ضروریات نظام سلامت کشور می‌باشد. این پژوهش با هدف تعیین موانع انجام تحقیقات از دیدگاه دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می‌باشد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه پژوهش شامل 120 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی یزد بود، که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش‌نامه‌ای حاوی 3 بخش شامل؛ اطلاعات دموگرافیک و زمینه‌ای (21 سؤال)، موانع شخصی (15 سؤال) و موانع سازمانی (19 سؤال) بود. پس از تأیید روایی و پایایی ابزار، پرسش‌نامه توسط دانشجویان تکمیل و جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از شاخص‌های توصیفی و تحلیلی، توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌‌‌‌‌ها: میانگین سنی دانشجویان 67/1 ± 75/23 بود. میانگین نمره کسب شده موانع شخصی 58/7 ± 56/49 و نمره کسب شده موانع سازمانی 24/9 ± 21/61 بود. در حیطه موانع شخصی، عدم آشنایی کافی با اصول و روش‌های آماری، ناتوانی در تفسیر داده‌ها و ناتوانی در آنالیز داده‌ها بیشترین فراوانی را داشت. طولاتی بودن مراحل تصویب طرح‌های پژوهشی، عدم ارتباط با افراد فعال در امر پژوهش و عدم ایجاد انگیزه کافی در پژوهشگران از طریق مسؤولین مربوطه، بیشترین فراوانی را در حیطه سازمانی داشت. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه، نشان داد که تسهیل تصویب طرح‌های پژوهشی و توانمند‌سازی دانشجویان در زمینه اصول استفاده از روش‌های آماری و برقراری ارتباط پژوهشی مؤثر در راستای کاهش موانع تحقیقات، توسط اساتید و مسؤولین دانشگاه صورت گیرد. M3 ER -