%0 Journal Article %A Heydari hengame, mehrgan %A Naderi, Nadereh %T The level of assertiveness and its relation to academic achievement among students in Bandar Abbass Medical School %J Development Strategies in Medical Education %V 5 %N 2 %U http://dsme.hums.ac.ir/article-1-164-fa.html %R %D 2018 %K Assertiveness, Achievement, Medical students, %X مقدمه و هدف : جرات ورزی یک مهارت اجتماعی و از عوامل مهم ارتباط بین فردی است که بر عملکرد دانشجویان رشته پزشکی و پزشکان تاثیر می گذارد. این پژوهش با هدف بررسی میزان جرات ورزی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و تعیین ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی انجام گردید. روش‌ها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که به روش سرشماری بر روی کلیه دانشجویان پزشکی سال دوم تحصیلی مجموعاً 69 نفر،3/49% پسر و 7/50 % دختر انجام گرفته است.ابزار سنجش میزان جرات ورزی پرسشنامه گمبریل ریچی بوده است. مشخصات دموگرافیک و نمرات دروس دانشجویان از پرونده آموزشی آنان استخراج گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار20 Spss و آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون کای دو و همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: اکثریت دانشجویان 8/92% از جرات ورزی متوسط برخوردار بودند .امتیازدانشجویان مبتلا به افت تحصیلی در ۹ حیطه از ۱۱ حیطه ی پرسشنامه گمبریل ریچی |(شامل پیش قدم شدن در آغاز یک برخورد اجتماعی، ابراز وجود،ارایه ی بازخورد منفی، تحمل انتقاد، رد کردن تقاضا، مدیریت شرایط در زمان عدم دریافت خدمات مناسب، بیان احساسات مثبت، بیان محدودیت های شخصی و مدیریت شرایط آزار دهنده) به صورت معنادار کمتر از دانشجویان گروه پیشرفت تحصیلی بود. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه فقط تعداد کمی از دانشجویان 8/5% از جرات ورزی بالا برخورداربودند تدوین برنامه‌های آموزشی جرات ورزی جهت افزایش این مهارت در دانشجویان پزشکی بندرعباس بخصوص دانشجویان دچار افت تحصیلی لازم می باشد. %> http://dsme.hums.ac.ir/article-1-164-fa.pdf %P 83-96 %& 83 %! %9 Review %L A-10-194-1 %+ %G eng %@ 2383-2185 %[ 2018