TY - JOUR T1 - Strategies to Improve the Quality of Specialized Medical English Teaching TT - راهکارهای ارتقاء سطح کیفی آموزش زبان تخصصی پزشکی JF - hums-dsme JO - hums-dsme VL - 3 IS - 2 UR - http://dsme.hums.ac.ir/article-1-123-fa.html Y1 - 2016 SP - 47 EP - 54 KW - English As a Foreign Language KW - English for Medical Purposes KW - Language Barriers KW - Medical Education N2 - چکیده مقدمه و هدف: دانشجویان آموزش پزشکی اکثرا" با عدم توانایی بیان دانش حرفه‌ای خود در محافل بین المللی مواجه می‌شوند که متاسفانه توانایی علمی ایشان را زیر سوال می‌برد. این مطالعه با هدف جمع‌بندی و توصیه عواملی که تاثیر مثبت بر آموزش و یادگیری زبان تخصصی پزشکی دارند, انجام شده است. روش ها:ر: این مقاله از نوع مروری بوده است. کلید واژه‌های موانع زبانی, آموزش زبان انگلیسی,آموزش پزشکی و زبان تخصصی پزشکی در پایگاههای اطلاعاتیPubmed, Scopus, Google Scholar, Science direct, SID, Magiran مورد جستجو قرار گرفتند. از میان مقالات مربوط به ده سال اخیر, 60 مقاله استخراج شد که پس از حذف مواردی که بصورت چکیده یا یادداشت به سردبیر بودند, 47 مقاله کاملا" مرتبط مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند و در نهایت به 29 مورد از آنها استناد شد. یافته ها: یافته‌ها بیانگر این نکته بودند که عوامل متعددی بطور مستقیم یا غیر مستقیم در آموزش و یادگیری زبان تخصصی پزشکی مؤثر هستند, از جمله غلبه بر موانع زبانی, بازبینی دوره‌های آموزشی, برگزاری دوره‌های فوق برنامه آموزشی و ... برای دانشجویان و مدرسین, انتخاب منابع آموزشی مناسب پس از ارزیابی دقیق و مهمتر از همه ایجاد تغییرات محیط آموزشی با توجه به نیازسنجی‌های انجام شده از دانشجویان. نتیجه‌گیری: از یافته‌های این مطالعه چنین نتیجه‌گیری می‌شود که مدرسین زبان تخصصی, تدوین‌کنندگان کتب درسی و متصدیان امور آموزشی می‌توانند با در نظر گرفتن و غلبه بر عوامل تاثیرگزار بر آموزش زبان تخصصی پزشکی سطح کیفی آموزش و یادگیری این فن را ارتقا بخشند. M3 ER -