TY - JOUR JF - hums-dsme JO - DSME VL - 4 IS - 1 PY - 2017 Y1 - 2017/4/01 TI - Critical Thinking Skills among Bachelor Students at Fasa University of Medical Sciences TT - مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی فسا N2 - مقدمه و هدف: امروزه اندیشمندان، هدف نهایی مراکز آموزش عالی را مهارت تفکر انتقادی معرفی نموده­اند. رکن اصلی پرورش این مهارت، آموزش آن است. از این­رو مطالعه حاضر با هدف بررسی و مقایسه مهارت­های تفکر انتقادی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی فسا بین سال­های مختلف تحصیل انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه در سال 1393 روی 150 دانشجوی درحال تحصیل در ترم‌های مختلف تحصیلی رشته­های مقطع کارشناسی انجام شد. ابزار مورد استفاده، آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیای فرم ب (حاوی 34 سؤال) بود. داده ها با نرم افزار SPSS و آزمون‌های تی تست و آنالیز واریانس یک­طرفه تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین نمره کل تفکر انتقادی 7/2±35/11 بود. نمره کل و نمره تمامی حیطه های تفکر انتقادی در دانشجویان دختر بالاتر از دانشجویان پسر بود (05/0 P Value). اما در مقایسه میانگین نمرات بین دانشجویان سال­های مختلف تحصیلی و رشته­های مختلف تحصیلی اختلاف معناداری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: میانگین نمرات از نصف نمره قابل کسب از پرسشنامه (نمره 17) پایین­تر بوده و در طی سال­های تحصیل بهبودی نداشته است، پس با توجه به ضرورت پرورش مهارت­های تفکر انتقادی در دانشجویان علوم پزشکی، بازنگری برنامه­های آموزشی موجود و طراحی روش­های مناسب آموزش تفکر انتقادی در طول دوره تحصیل دانشجویان ضروری است. SP - 4 EP - 15 AU - Mobasheri, Farzaneh AU - Manoochehri, Mahin AU - Noruzi, Fatemeh AD - KW - Critical Thinking KW - Fasa KW - Medical Sciences KW - Student UR - http://dsme.hums.ac.ir/article-1-119-fa.html ER -