دوره 2، شماره 1 - ( بهار - تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 47-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تبریز
چکیده:   (2132 مشاهده)

مقدمه و هدف: یکی از ضرورت‌های مهم حرفه پرستاری تفکر انتقادی است و پرستاران برای عملکرد صحیح در موقعیت‌های بالینی باید دارای مهار تهای تفکر انتقادی باشند. عناصر هیجانی نقش مهمی در تفکر انتقادی دارند. این مطالعه به بررسی میزان هوش هیجانی و تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز می‌پردازد.

روش ها: این پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی هست. به منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های هوش هیجانی بار - آن و پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا استفاده شد. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز می‌باشند. نمونه 200 نفری از دانشجویان پرستاری از طریق نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در قسمت آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون، روش تحلیل رگرسیون چند متغیری، تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون t استفاده.

یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی در دانشجویان دختر و پسر رابطه معنی‌داری وجود دارد و دانشجویان دختر در مقایسه با دانشجویان پسر از هوش هیجانی و تفکر انتقادی بالاتری برخوردارند.

نتیجه‌گیری: پرورش تفکر انتقادی و هوش هیجانی در دانشجویان پرستاری علاوه بر کمک در بهبود روابط اجتماعی دانش جویان و توانایی آن‌ها در حل تعارضات، در بهبود کارآیی مهارت‌های حل مسئله، توانایی قضاوت در حرفه پرستاری، کیفیت و توانایی ارائه خدمات بالینی نقش اساسی ایفا می‌کند.

متن کامل [PDF 2941 kb]   (2220 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۲/۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۵/۲۵

فهرست منابع
1. Panjveini S, Valiei S, Nikbakht Nasrabadi A. Applying the critical thinking in nursing process. Tehran: Salemi Publications; 2009. [Persian].
2. Gharib M, Rabieian M, Salsali M, Hadjizadeh E, Sabouri Kashani A, Khalkhali H. [Critical ThinkingSkills and Critical Thinking Dispositions in Freshmen and Senior Students of Health Care Management].Iranian Journal of Medical Education. 2009; 9(2): 125-135. [Persian].
3. Duron R, Limbach B, Waugh W. Critical thinking framework for any discipline. IJTLHE 2006; 17(2):160-166.
4. Akhoundzadeh K. [Tafakore Enteghadi]. Iranian Journal of Medical Education. 2004; (10): 50. [Persian].
5. Babamohammadi H, Khalili H. Critical Thinking Skills of Nursing Students in Semnan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 2004; 4(2): 23-31. [Persian].
6. Imanzade A, Salahshori A. An introduction to analaytic and meta-analytical approaches in philosophy of education.hamedan: buali sina university publisher.2011. [Persian]
7. Profetto‐McGrath J. The relationship of critical thinking skills and critical thinking dispositions of baccalaureate nursing students. Journal of advanced nursing. 2003 Sep 1;43(6):569-77.
8. Jensen AR, Wright AS, Lance AR, O’Brien KC, Pratt CD, Anastakis DJ, and et al., The emotional intelligence of surgical residents: a descriptive study. The American Journal of Surgery. 2008; 195(1): 5-10.
9. Hassanzadeh R, Sadati kiadehi M. emotional intelligence: Management of feeling, affection and emotion. Tehran: Ravan; 2009. [Persian].
10. Gumora G, Arsenion F. Emotionality, emotion regulation and school performance in middle school children. Journal of School Psychology 2002; 40(5):395-413.
11. Murphy A, Jeneke HC. The relationship between thinking styles and emotional intelligence: an exploratory study. South African Journal of Psychology 2009; 39(3): 357-375.
12. Bar-On, R. A. (2010). Emotional İntelligence: An İntegral Part of Positive Psychology. South African Journal of Psychology, 40(1): 54-62.
13. Elder L. Critical thinking: The key to emotional intelligence. Journal of Developmental Education. 1997; 21(1): 40-41.
14. Madadkhani Z, Nikoogoftar M. Critical Thinking in Nurses: Predictive Role of Emotional Intelligence. hayat. 2015; 20 (4):77-88.
15. Redding DA. Critical thinking disposition as it relates to academic achievement inbaccalaureate nursing education. Nurse Educator. 2001; 26(3) 125-127.