دوره 3، شماره 1 - ( بهار- تابستان 1395 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 73-80 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baradaran H R, Kheirkhah M, Keykhosravi F. Using a 360 degree feedback system for Performance Appraisal of Midwifery Students in Shahid Akbar Abadi Maternity Hospital. DSME. 2016; 3 (1) :73-80
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-52-fa.html
برادران حمیدرضا، خیرخواه معصومه، کیخسروی فریبا. ارزشیابی 360 درجه عملکرد دانشجویان مامایی در بلوک زایمان مرکز شهید اکبرآبادی سال 93. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1395; 3 (1) :73-80

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-52-fa.html


وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهران
چکیده:   (2063 مشاهده)

مقدمه و هدف: یکی از جنبه‌های اساسی و مهم آموزش، ارزیابی صلاحیت بالینی دانشجویان است. ارزیابی 360 درجه یا بازخورد چند ارزیابه، روشی است که ارزیابی شونده توسط اطرافیان ارزشیابی شده و بازخورد دریافت می‌کند. با توجه به اهمیت نقش ماماها و اهمیت تربیت دانشجویان این حرفه در ارتقا سلامت بیش از نیمی از جامعه، مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی 360 درجه عملکرد دانشجویان مامایی در بلوک زایمان مرکز شهید اکبرآبادی انجام شده است.  

روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه مقایسه‌ای و مقطعی است. ابزار پژوهش پرسشنامه ارزیابی عملکرد کیفیت مراقبت‌های مامایی دفتر مامایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران بود. عملکرد دانشجویان در 4 مرحله مختلف زایمان با مقیاس لیکرت بوسیله مادران زائو، مربیان، پرسنل مامایی، دستیاران و مسئولین اتاق زایمان و خود ارزیابی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم‌افزار آماری SPSS 20 استفاده شد.

یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار مجموع نمرات ارزشیابی در مراحل مختلف زایمان از دیدگاه مربیان بالینی، دانشجویان، ماماهای مسئول، ماماهای اتاق زایمان، دستیاران زنان و مادر به ترتیب 70/18±63/223، 28/17±80/216، 34/21±00/192، 17/31±90/186، 04/46±20/163، 52/13±12/116 بود. آزمون من ویتنی نشان داد که نمرات ارزشیابی عملکرد دانشجویان از دیدگاه مربیان به صورت معنی‌داری نسبت به تمام گروهها به جز خودارزیابی دانشجویان (001/0P<) بالاتر بوده و کمترین نمره ارزیابی مربوط به مادران بوده که نسبت به تمام گروهها عملکرد را پایین تر ارزیابی کردند (0001/0P=).

نتیجه‌گیری: ارزیابی 360 درجه ابزاری ارزشمند در ارزیابی عملکرد در بالین می‌باشد و از نتایج آن می‌توان در برنامه‌ریزی آموزشی استفاده نمود.

واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، ارزیابی 360 درجه
متن کامل [PDF 2248 kb]   (1413 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۹/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۸

Tables [PDF 359 KB]  (59 دریافت)
فهرست منابع
1. 1. Ministry of Health and Medical Education. Midwifery document. Tehran: Ministry of Health and Medical Education; 2012. [In Persian]
2. 2. Fullerton JT, Thompson JB. Examining the evidence for The International Confederation of Midwives’ essential competencies for midwifery practice. Midwifery 2005;21(1):2-13.
3. 3. Rahimikian F, Mirmolaei T. Evaluation of Knowledge and Practice of Newly Graduated Midwives in Normal Vaginal Delivery in Hospitals Affiliated to Tehran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2006;7(1):51-7. [In Persian]
4. 4. Violato C, Lockyer J, Fidler H. Multisource feedback: a method of assessing surgical practice. BMJ 2003; 326:546.
5. 5. Joshi R, Ling FW, Jaeger J. Assessment of a 360-Degree Instrument to Evaluate Residents’ Competency in Interpersonal and Communication Skills. Academic Medicine 2004;79(5):458-63.
6. 6. Ghorpade J. Managing five paradoxes of 360-degree feedback. The Academy of Management Executive. 2000;14(1):140-50.
7. 7. Bracken DW, Timmreck CW, Fleenor JW, Summers L. 360 feedback from another angle. Human Resource Management. 2001;40(1):3-20.
8. 8. Abdolsamadi HR, Dalband M, Davoodi P Comparison of Self-evaluation and Students’ Evaluation of Hamadan Dental School Faculty Members. Iranian Journal of Medical Education 2012: 12(2):101-09. [In Persian]
9. 9. Rees WD, Porter C. Appraisal pitfalls and the training implications–part 2. Industrial and Commercial Training. 2004;36(1):29-34.
10. 10. Evans A, Leeson R, Newton‐John T. The influence of self‐deception and impression management on surgeons' self‐assessment scores. Medical education 2002; 36(11):1095.
11. 11. AtashSokhan G, BolbolHaghighi N, Bagheri H, Ebrahimi H. Comparison of self, peer, and clinical teacher evaluation in clinical skills evaluation process of midwifery students. Iranian Journal of Medical Education 2011;10(4):333-9. [In Persian]
12. 12. Ajh N. Evaluation of midwifery students in labor and delivery training: comparing two methods of logbook and checklist. Iranian Journal of Medical Education 2006, 6(2): 123-8. [In Persian]
13. 13. Massagli TL, Carline JD. Reliability of a 360-degree evaluation to assess resident competence. American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation 2007;86(10):845-52.
14. 14. Baharvand P, Nazer M. The Assessment of 360-Degree Instrument's Validity and Reliability for Evaluation of Medical Students' Performance. Journal of Medical Education Development 2012; 5(9):1-6. [In Persian]
15. 15. Nakhaee N, Saeed AR. 360-degree Evaluation Method in Clinical Evaluation of Residents: a Pilot Study on Feasibility, Validity and Reliability. Strides Dev Med Educ 2011, 7(2): 99-103. [In Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.