دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1402 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 227-208 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sayadinia M, Malekshoar M, Razavi B B M, Zarei T, Vatankhah M, Adibi P. Academic Burnout in Iranian Medical Students: A Review of Studies Done in Iran. DSME 2023; 10 (3) :208-227
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-456-fa.html
صیادی نیا مهرداد، ملک شعار مهرداد، رضوی بی بی منا، زارعی طیبه، وطن خواه مجید، ادیبی پوریا. فرسودگی تحصیلی در دانشجویان علوم‌پزشکی: مروری بر مطالعات انجام‌شده در ایران. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (3) :208-227

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-456-fa.html


گروه بیهوشی، مرکز تحقیقات بیهوشی، مراقبت‌های ویژه و کنترل درد، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران.
چکیده:   (422 مشاهده)
مقدمه آموزش پزشکی و تربیت نیروی انسانی کارآمد در حوزه سلامت همواره مورد توجه برنامه‌ریزان آموزشی بوده است. با‌توجه‌به اینکه حضور در دانشگاه برای بسیاری از دانشجویان، تجربه‌های خوشایندی به همراه دارد، ولی برای برخی از آنان فعالیت‌های تحصیلی منجر به فرسودگی می‌شود. این مطالعه با هدف بررسی فرسودگی تحصیلی در دانشجویان علوم‌پزشکی ایران انجام شد.
روش ها این مطالعه مروری با هدف ارزیابی فرسودگی تحصیلی در دانشجویان علوم‌پزشکی ایران انجام شد. جست‌وجوها برای شناسایی مطالعات مرتبط در پایگاه‌های اطلاعاتی داده‌های فارسی‌زبان پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مگیران، علمنت و موتور جست‌وجوگر گوگل‌اسکالر در بازه زمانی سال 1390 تا 1402 انجام شدند. استراتژی جست‌وجو از ترکیبی از کلمات کلیدی و عناوین موضوع و کلمات کلیدی مرتبط با فرسودگی، فرسودگی تحصیلی، دانشجویان و علوم‌پزشکی، بود. عناوین و چکیده مقالات به‌طور مستقل توسط 2 نفر از نویسندگان بر‌اساس معیارهای ورود و خروج غربالگری شدند. اختلاف در انتخاب مطالعه از‌طریق بحث یا مشورت با یک بازبین سوم حل شد. یک فرم استاندارد استخراج داده برای گرفتن اطلاعات مربوطه از مطالعات گنجانده‌شده ایجاد شد. اطلاعات موردبررسی شامل نویسنده، سال انجام مطالعه، محل انجام مطالعه، حجم نمونه، جامعه هدف، نوع مطالعه، ابزار سنجش، میانگین نمره فرسودگی تحصیلی / فراوانی، سن، جنسیت، معدل، محل سکونت، علاقه به رشته تحصیلی و وضعیت تأهل بود.
یافته ها 43 مطالعه پس از بررسی معیارهای ورود وارد مطالعه شدند. جامعه هدف شامل کلیه دانشجویان علوم‌پزشکی (هوشبری، بهداشت، پزشکی، توانبخشی، پرستاری، دندانپزشکی، فوریت پزشکی، اتاق عمل) بود. نوع مطالعه در مطالعات انجام‌شده به‌صورت توصیفی‌همبستگی، توصیفی‌مقطعی و توصیفی‌تحلیلی بود. ابزار سنجش اطلاعات در مطالعات انجام‌شده شامل پرسش‌نامه برسو (26 مطالعه)، ماسلاخ (12 مطالعه)، Schaufeli (1 مطالعه)، Burnout (2 مطالعه) و پرسش‌نامه فرسودگی تحصیلی سالملا ـ آرو 2 مطالعه، بود. میزان فرسودگی تحصیلی در مطالعات انجام‌شده از 0/64±1/73 (دامنه نمره صفر تا 4) تا 9/3±120/05 (مجموع 3 حیطه فرسودگی) بود. در برخی از مطالعات بین متغیرهای سن، جنسیت، وضعیت تأهل، محل سکونت، معدل و علاقه به رشته تحصیلی با فرسودگی تحصیلی ارتباط آماری معنی‌داری یافت شد.
نتیجه گیری نتایج مطالعه حاضر نشان داد در تمامی مطالعات شیوع فرسودگی تحصیلی در دانشجویان وجود دارد که دور از انتظار نیست، زیرا دانشجویان با فرایند‌های مختلف آموزشی در طی تحصیل مواجه می‌شوند و گاه از محیط آموزشی خود ناراضی و با آن ناسازگار هستند و این خود موجبات بروز فرسودگی را به وجود می‌آورد. بنابراین شناسایی عواملی که به کاهش فرسودگی تحصیلی در دانشجویان علوم‌پزشکی منجر می‌شود، ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 8231 kb]   (221 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (166 مشاهده)  
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/26 | پذیرش: 1401/12/16 | انتشار: 1403/7/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License