دوره 10، شماره 3 - ( پاییز 1402 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 237-228 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.RUMS.REC.1400.240


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakiba E, Sadeghi M, Amin F, Abolhadi F, Noorbakhsh S A A. Internal Evaluation of the Departments of the Dental School at Rafsanjan University of Medical Sciences Using the Accreditation Model. DSME 2023; 10 (3) :228-237
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-448-fa.html
شکیبا الهام، صادقی مصطفی، امین فاطمه، ابوالهادی فرزانه، نوربخش سیدامیرعباس. ارزیابی درونی گروه‌های آموزشی دانشکده دندانپزشکی رفسنجان بر‌اساس الگوی اعتبارسنجی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (3) :228-237

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-448-fa.html


مرکز تحقیقات ایمنولوژی بیماری‌های عفونی، پژوهشکده علوم پایه پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران.
چکیده:   (501 مشاهده)
مقدمه برای اطمینان از مؤثر بودن آموزش عوامل تأثیرگذار بر آن باید مشخص شود و مورد ارزشیابی قرار گیرند. اعتبارسنجی یکی از سیستم‌های ارزشیابی است که با استفاده از سازوکار آن وضعیت دانشگاه‌های علوم‌پزشکی از‌نظر آموزشی، پژوهشی و خدماتی مشخص می‌شود. بنابراین تحقیق حاضر با هدف ارزیابی درونی گروه‌های آموزشی دانشکده دندانپزشکی رفسنجان بر‌اساس الگوی اعتبارسنجی انجام گرفت.
روش ها این مطالعه توصیفی‌تحلیلی در سال 1400 در دانشکده دندانپزشکی رفسنجان انجام گرفت. جمع‌آوری اطلاعات از مدیران گروه و اعضای هیئت‌علمی با مصاحبه و از دانشجویان با پرسش‌نامه صنعت‌خانی و بیماران از‌طریق پرسش‌نامه تهیه‌شده در دانشکده دندانپزشکی اصفهان صورت گرفت. داده‌ها پس از جمع‌آوری توسط نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۲ آنالیز و با آمار توصیفی و آزمون‌های آنووا و تی تجزیه‌وتحلیل شدند (0/5=α).
یافته ها میانگین نمرات 27 نفر عضو هیئت‌علمی نشان داد بیشترین میانگین در ابعاد مدیریت و سازماندهی، آموزشی، رشد حرفه‌ای و پژوهشی را به ترتیب بخش‌های جراحی، ارتودنسی، رادیولوژی و بیماری‌های دهان کردند و کمترین میانگین را بخش پریودانتیکس و در بعد پژوهشی بخش پروتز کسب کرد. به ترتیب بیشترین و کمترین رضایت 97 دانشجو با میانگین سنی 1/56±‌23/84 از بخش‌های پروتز و اندودنتیکس و بیشترین و کمترین رضایت 355 بیمار با میانگین سنی 10/11±33/18 از بخش‌های اندودنتیکس و جراحی بود (0/5=α).
نتیجه گیری برخی گروه‌های آموزشی در حوزه‌های گوناگون وضعیت نسبتاً مطلوب و نامطلوب داشتند که برای رسیدن به شرایط استاندارد و تحقق اهداف تعیین‌شده، پیشنهاد می‌شود برنامه‌ریزی و استراتژی مناسب طراحی شود و با شناخت نقاط قوت برای بهینه‌سازی و ارتقای کیفیت آموزشی اقدام شود. 
متن کامل [PDF 4523 kb]   (192 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (88 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/12/22 | پذیرش: 1402/3/2 | انتشار: 1403/7/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License