دوره 1، شماره 1 - ( بهار - تابستان 1393 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 45-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naserian B, Alavi A, Heidari Hengami M, Naderi N. Comparing the Immunology Learning Environment in International Medical Campus of Qeshm, Paramedical and Dental Schools of Hormozgan University of Medical Sciences. DSME. 2014; 1 (1) :45-56
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-44-fa.html
ناصریان بهجت، علوی علی، حیدری هنگامی مهرگان، نادری دکتر نادره. مقایسه محیط آموزشی کلاس ایمنی شناسی در سه دانشکده پزشکی،دندانپزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1393; 1 (1) :45-56

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-44-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (3677 مشاهده)

مقدمه و هدف: ایمنی‌شناسی یکی از شاخه‌های زیست  پزشکی است که تقریبا در تمامی رشته‌های مرتبط با پزشکی کاربرد داشته و تدریس می‌شود. محیط آموزشی یکی از عوامل تعیین کننده دروقوع یاددهی و یادگیری است .هدف این مطالعه ارزیابی محیط آموزشی موثر در کلاس ایمنی شناسی از دیدگاه دانشجویان سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و علوم آزمایشگاهی در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بود.
روش‌ها: پرسشنامه DREEM توسط دانشجویان علوم آزمایشگاهی ،دندانپزشکی و پزشکی که واحد ایمنی شناسی رادر نیمسال اول سال تحصیلی 92-91 اخذ کرده بودند تکمیل گردید. اطلاعات حاصله وارد نر م افزار SPSS نسخه 19 شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین نمره کل کسب شده از پرسشنامه DREEM از مجموع 200 امتیاز، برای دانشجویان پزشکی شعبه بین الملل 2/23±7/125، دانشجویان علوم آزمایشگاهی5/13±1/136 و دانشجویان دندانپزشکی 3/15±4/132 بود. بین این سه میانگین، تفاوت معنی‌دار وجود داشت.
 بالاترین نمره‌ها در هر سه رشته مربوط به حیطه" احساس دانشجو نسبت به آموزش دهندگان" وکمترین نمره‌ها در هر سه رشته مربوط به حیطه  "احساس دانشجو نسبت به جو آموزشی "بود.در اکثر حیطه‌ها بالاترین امتیاز‌ها مربوط به رشته علوم آزمایشگاهی وکمترین امتیاز‌ها مربوط به رشته پزشکی شعبه بین الملل بود. بین میانگین نمرات نهایی کسب شده در امتحان درس ایمنی شناسی در سه رشته نیزاختلاف معنادار وجود داشت.
نتیجه‌گیری: محیط آموزشی کلاس‌های ایمنی شناسی در سه دانشکده در سطح" خوب" است. برای ارتقا محیط آموزشی به سطح "بسیار خوب" ، توجه به جو آموزشی در شعبه بین‌الملل و تلاش در جهت بهبود شرایط روانی اجتماعی دانشجویان در هر سه دانشکده ضروری می‌نماید.

متن کامل [PDF 827 kb]   (1117 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۳۰

Tables [PDF 496 KB]  (20 دریافت)
فهرست منابع
1. Xuan Y, Xiao_yan X. Discussion of the Experiment Teaching in Microbiology and Immunology. Journal of Henan Medical College For Staff and Workers. 2004;2:025.
2. Rose B. Medical schools and teaching in immunology. Canadian Medical Association Journal. 1996; 101 (2): 96-97
3. Fournié J-J, Gaits F, Bonneville M. Promoting the learning of immunology in developing countries. Nature Reviews Immunology. 2005;5(11):893-8.
4. YOU M, ZHAO W-x, HU M-b. Revision of the teaching of pathogen biology and immunology [J]. Journal of Pathogen Biology. 2010;5:023.
5. Nowotny A. Basic exercises in immunochemistry. New York : Springer-Verlag Berlin. Heidelberg 1969:277-288
6. LI Y, HE X-j, LONG J. Application of traditional teaching combined with PBL or with literature report in theory teaching of medical immunology [J]. China Higher Medical Education. 2010;8:034.
7. Elliott SL. Efficacy of Role Play in Concert with Lecture to Enhance Student Learning of Immunology. Journal of Microbiology & Biology Education: JMBE. 2010;11(2):113.
8. Clements P, Pesner J, Shepherd J, editors. The teaching of immunology using educational: gaming paradigms. Proceedings of the 47th Annual Southeast Regional Conference; 2009: ACM.
9. Adnan N-H, Yaacob Y, Hassan MK, Salleh HM, Noorbatcha IA, editors. Developing CAS models in immunology teaching. Electrical Engineering and Informatics, 2009 ICEEI'09 International Conference on; 2009: IEEE.
10. Varma R, Tiyagi E, Gupta JK. Determining the quality of educational climate across multiple undergraduate teaching sites using the DREEM inventory. BMC medical education. 2005;5(1):8.
11. Genn JM. AMEE Medical Education Guide No. 23 (Part 2): Curriculum, environment,climate, quality and change in medical education—a unifying perspective.Medical teacher, 2001, 23(5):445–54.
12. Roff S, McAleer. What is educational climate?Medical teacher, 2001, 23(4):333–4.
13. Hutchinson L. ABC of learning and teaching: Educational environment. BMJ: British Medical Journal. 2003;326(7393):810.
14. Genn J. AMEE Medical Education Guide No. 23 (Part 1): Curriculum, environment, climate, quality and change in medical education—a unifying perspective. Medical teacher. 2001;23(4):337-44.
15. Genn J, Harden R. What is medical education here really like? Suggestions for action research studies of climates of medical education environments. Medical teacher. 1986;8(2):111-24.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.