Gilvari T, Arsalani N, Khajemirzaie F, Zabolypour S, Rafiee-Vardanjani L, Fallahi-Khoshknab M. Comparative Study of Critical Care Nursing Curricula for Postgraduate Courses in Iran and Australia. DSME 2023; 10 (3) :194-207
URL:
http://dsme.hums.ac.ir/article-1-436-fa.html
گیلوری طاهره، ارسلانی نرگس، خواجه میرزایی فائزه، زابلی پور سهیلا، رفیعی وردنجانی لیلا، فلاحی خشکناب مسعود. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه ایران و دانشگاه موناش استرالیا. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1402; 10 (3) :194-207
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-436-fa.html
گروه پرستاری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
چکیده: (442 مشاهده)
مقدمه مطالعات تطبیقی بهعنوان یکی از بهترین شیوههای تحقیقاتی در امور آموزشی و برنامهریزی مورد توجه پژوهشگران هستند، چراکه در آنها تفاوتها و شباهتهای نظامهای آموزشی بهمنظور کشف نقاط قوت و ضعف بررسی میشود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه ایران و دانشگاه موناش استرالیا انجام شده است.
روش ها این مطالعه توصیفیتطبیقی در سال 1401 با استفاده از الگوی 4 مرحلهای بردی انجام شد. آخرین برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه، از سایت رسمی وزارت بهداشت ایران و سایت دانشکده پرستاری موناش استرالیا دریافت شد. دادهها در 4 مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تجزیهوتحلیل شدند.
یافته ها با وجود اشتراکات متعدد، مانند رسالت، چشمانداز و اهداف 2 برنامه آموزشی و نقشهای دانشآموختگان، تفاوتهایی نیز بین 2 برنامه آموزشی در این مقایسه آشکار شد. نحوه ورود به دوره، نوع ارائه پروژه نهایی و نحوه ارائه دوره به شکل تماموقت یا پارهوقت ازجمله اختلافات 2 برنامه آموزشی بود. همچنین دروس این دوره در استرالیا مبتنی بر شواهد بالینی و با تأکید بر تقویت تفکر انتقادی پرستاران ارائه میشود.
نتیجه گیری جهت بهبود کیفیت برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه ایران، باید تفاوتهای آن با برنامه آموزشی موناش استرالیا مورد توجه قرار گیرد. بنابراین پیشنهاد میشود در ایران نیز نوع ارائه پروژه نهایی دوره به انتخاب دانشجو باشد. بهکارگیری روشهای پارهوقت برای پذیرش دانشجو نیز بیشتر مد نظر قرار گیرد. همچنین پیشنهاد میشود برنامه آموزشی این دوره در ایران با رویکرد ارتقای استدلال بالینی و تفکر انتقادی در پرستاران و استفاده هرچه بیشتر آنها از شواهد بالینی ارائه شود.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/11/21 | پذیرش: 1401/12/19 | انتشار: 1403/7/9