دوره 1، شماره 1 - ( بهار - تابستان 1393 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 27-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarshar M, Soltani Arabshahi K, Jouybari L, Mehravar F, Momtazmanesh N, Sanagu A et al . The Experiences and Perspectives of Basic Sciences Faculty Members of Medical School of Tehran University of Medical Sciences Regard to Different Teaching Metho. DSME. 2014; 1 (1) :27-36
URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-42-fa.html
سرشار میترا، سلطانی عربشاهی سید کامران، جویباری لیلا، مهرآور فاطمه، ممتازمنش نادر، ثناگو اکرم و همکاران.. تبیین تجربیات و دیدگاه اعضاء هیات علمی علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص روش های مختلف تدریس. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی. 1393; 1 (1) :27-36

URL: http://dsme.hums.ac.ir/article-1-42-fa.html


وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی
چکیده:   (3827 مشاهده)
مقدمه و هدف: نتایج تحقیقات نشان داده است که یکی کلیدهای مهم یادگیری "روش تدریس" است و تاثیر سایر عوامل مثل خصوصیات فردی مدرس بر یاد گیری دانشجو، بسیارناچیز است. لذا در سا ل های اخیر، آموزش پزشکی دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده و روش‌های جدید آموزشی متنوعی ابداع شده است. هدف از این مطالعه تبیین تجربیات و دیدگاه اعضاء هیات علمی علوم پایه دانشکده پزشکی در خصوص روش‌های مختلف تدریس می‌باشد.
روش‌ها: مطالعه حاضر به صورت پژوهش کیفی به منظور درک تجارب و دیدگاه‌های اعضاء هیات علمی استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل اعضای هیات علمی گروه‌های علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1392 بودند. حجم نمونه 20 استاد که به روش نمونه‌گیری هدفمند وارد مطالعه شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌های باز و نیمه ساختار بصورت انفرادی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوی مرسوم مورد  تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: درون مایه‌های اصلی بر گرفته از این مطالعه "روش‌های مختلف تدریس"، " علل انتخاب و به کارگیری روش‌های مختلف تدریس" و "موانع و تسهیل کننده‌های انتخاب روش‌های تدریس" بوده است. روش‌های مختلف تدریس در بین اساتید در سه دسته‌ی کلی روش‌های سنتی، روش‌های نوین، روش‌های ادغام یافته و تلفیقی دسته‌بندی گردیدند. علل انتخاب و به کارگیری روش‌های مختلف تدریس زمان آموزش در این مطالعه، می‌توان به تجهیزات آموزش، شخصیت استاد و میزان علاقمندی او، عملکرد صحیح سیستم و نظام آموزشی اشاره نمود.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نمایانگر آن است علی رغم این که اکثر اساتید علوم پایه با اجرای روش‌های نوین آموزشی موافق بودند اما به دلیل عدم وجود بسترهای مناسب و وجود موانع اجرایی، این روش‌ها را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی مناسب تر دانسته‌اند. از طرفی این مطالعه نشان داد که اساتید و دانشجویان آمادگی تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی را دارند. تحول در نظام آموزشی نیازمند کنشگرانی است که بتوانند خوب فکر کنند، خوب نظریه‌پردازی نمایند، استدلال کنند و بتوانند نظریه‌های جدید را در عرصه عمل به کار گیرند.
متن کامل [PDF 584 kb]   (1273 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۳۰

فهرست منابع
1. Clancy TR, White-Delaney C, Mako M. Improving the academic programming process in a school of nursing using computational modeling and simulation. Studies in health technology and informatics. 2008;146:587-92
2. Thompson SA, Tilden VP. Embracing quality and safety education for the 21st century: building interprofessional education. The Journal of nursing education. 2009;48(12):698-701.
3. Dunn R, Deckinger E, Withers P, Katzenstein H. Should college students be taught how to do homework? The effects of studying marketing through individual perceptual strengths. Illinois School Research and Development Journal. 1990;26(3):96-113.
4. Rosenbaum ME, Lenoch S, Ferguson KJ. Outcomes of a teaching scholars program to promote leadership in faculty development. Teaching and learning in medicine. 2005;17(3):247-52.
5. Quinn FM. The principles and practice of nurse education: Nelson Thornes; 2000.
6. Bradshaw M, Lowenstein A. Innovative teaching strategies in nursing and related health professions: Jones & Bartlett Publishers; 2013.
7. Adhami A, Reihani H, Fattahi Z, Nakhaei N, Fashihi Harandy T. Comparison of student assessment of educational performance of the faculty with the teacher's self assessment in Kerman University of Medical Sciences. Strides in Development of Medical Education. 2005;2(1):25-32. [In Persian].
8. Delaram M. Clinical education from the viewpoints of nursing and midwifery students in Shahre-e-Kord University of Medical Sciences. International journal of medical education. 2006;6(2):15-21 [In Persian].
9. Sajjad S. Effective teaching methods at higher education level. In The 29th Annual STLHE Conference Teaching in Higher Education Between the Tides; Frederiction, New Brunswick.: June 17-20; 2011.
10. Heimlich JE, Norland E. Teaching style: where are we now? New directions for adult and continuing education. 2002;2002(93):17-26.
11. Grasha AF. Teaching with style: A practical guide to enhancing learning by understanding teaching and learning styles: Alliance Publ.; 2002.
12. Babaie P. Comparing Traditional Lecture and Combination of Case And Lecture in Teaching Endocrine Physiology for Medical Students. Research in Medical Education. 2012;4(1):1-8. [In Persian].
13. Razavi M, Mohammadi G, Dabiran S. Investigation of Faculties’ Knowledge and Application of Teaching Methods in Tehran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2012;12(8):589-97. [In Persian].
14. Kruzich JM, Friesen BJ, Van Soest D. Assessment of student and faculty learning styles: Research and application. Journal of Social Work Education. 1986;22(3):22-30.
15. Safari M, Yazdanpanah B, Ghafarian HR, Yazdanpanah S. Comparing the Effect of Lecture and Discussion Methods on Students` Learning and Satisfaction. Iranian Journal of Medical Education2006; 6(1): 64-9. [In Persian].

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Development Strategies in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
Development Strategies in Medical Education by http://dsme.hums.ac.ir/ is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.